• Anonym (E)

Är det verkligen bara vi som har överdrivet med mat i frysen?

Läser ofta trådar om att folk inte har några pengar i slutet av månaden, och inte har råd att köpa mat och ej heller har något i frysen. Helt galet i min värld då vår frys i stort sett ALLTID är överfylld. Tror vi seriöst skulle klara oss i tre månader (lunch&middag) utan problem bara på det vi har i frys och skafferier. Nu undrar jag bara av nyfikenhet om det är många som bara köper mat för stunden och knappt har något i kyl, frys & skafferi? Verkar ju som det.. och isåfall varför? Förvånad

• Svar på tråden Är det verkligen bara vi som har överdrivet med mat i frysen?
  • carwho

Vi har oxå proppfull frys (en box och en vanlig frys). Dels har vi allt kött som min sambo jagar. Dels bakar jag o fryser in. Dels är jag uppfostrad med tanken att om man hittar billigt i affären (korv, frysgrönsaker etc) så ska man hamstra o frysa in. Köper t om julskinka efter jul när de är billiga o gör den, skivar och in i frysen. Perfekt som pålägg eller att laga mat på. Så ja vra FRYSAR är proppfulla o vi skulle oxå klara oss länge på maten vi har i frysen, komplettera med lite pasta, ris o potatis bara.

*** Bf 2011-05-29 ***
  • Anonym (G)

Vi har 2 frysar som vi fyller upp till brädden. Vi skulle också klara oss väldigt länge. Vi handlar när det är tex billig kyckling, då blir det flera stycken som slängs in i frysen, likaså med kött och fisk osv...

Jag tycker att det är skönt att ha frysen fylld och det är billigare att göra såhär än att småhandla lite då och då.

En av oss är arbetslös och det är ekonomiskt bättre för oss att fylla frysen när vi hittar billiga matvaror som går att frysa. 

• Sar

Det är en stor fördel med att ha mat i frysen och det är att man handlar mindre ofta (=blir billigare då man inte frestas att köpa ngn lockvara) samt kan köpa storpack för bättre pris. Det här blir dock ett problem för de som har dåligt med pengar och har dåligt med förvaringsutrymme, de har varken råd eller plats att köpa storpack och behöver handla oftare (= oftast dyrare).

• Söndermarken

Jag tillhör en som inte är rädd för att inte ha råd att köpa mat i slutet av månden och tycker det är trevlig att handla och använda färskmat. Så jag handlar ungefär 2 gånger i veckan, men vi är ju bara två vuxna såklart.

Lycka
  • sextiotalist
    Sar skrev 2010-12-16 16:02:14 följande:
    Det är en stor fördel med att ha mat i frysen och det är att man handlar mindre ofta (=blir billigare då man inte frestas att köpa ngn lockvara) samt kan köpa storpack för bättre pris. Det här blir dock ett problem för de som har dåligt med pengar och har dåligt med förvaringsutrymme, de har varken råd eller plats att köpa storpack och behöver handla oftare (= oftast dyrare).
    Fast jag håller inte med dig om detta, nu är jag i sig väldigt bra på att undvika lockvaror, så det är sällan de följer med i korgen.
    Jag handlar ungefär varannan dag och våra matkostnader har minskat med 15%, då jag aldrig numera köper något "bra att ha" hem. Det är just det att jag har så nära till affären (som är billig) så jag behöver inte köpa det.
    Visst, man skulle kunna köpa billigare storpack, men jag har lite svårt att inse varför jag skall köpa 2-kilosförpackning av kyckling när jag vet att vi inte kommer att äta upp den inom vettig tid.
    Det är som någon annan skrev, lager kostar också pengar.
    Däremot tycker jag att det är en helt annan sak för dom som fyller frysen med egen jaktlycka, fiskelycka eller så, eller jaktlyckan i trädgården (jag slängde förresten tre år gamla rabarber i den senaste frysrensningen)
  • Cailyn

Hm.. det har iofs inte hänt än att vi inte har haft pengar kvar vid slutet av månaden... men om det skulle hända så har vi ganska mycket mat i frys och skafferi, men absolut inte så vi skulle klara oss i tre månader, kanske en månad...

• M Y L F
    sextiotalist skrev 2010-12-16 16:20:12 följande:
    Fast jag håller inte med dig om detta, nu är jag i sig väldigt bra på att undvika lockvaror, så det är sällan de följer med i n jag har lite svårt att inse varför jag skall köpa 2-kilosförpackning av kyckling när jag vet att vi inte kommer att äta upp den inom vettig tid.
    En kyckling kan man ha i frysen i upp till ett år och vi äter i alla fall kyckling mer än en gång om året.
  • redneck girl

vi har två frysar som är fulla för jämnan .ingen hungersnöd här .vi har ju nio ungar så man behöver ha mat till hands .

• Anonym (hamster)

här är vi en till familj som har en överfull frys+skafferier..
    har mkt att göra med när jag var liten så var vi "fattiga"! fanns ALDRIG mat hemma..
    vi fick äta i skolan liksom :S

så jag hamstrar mat som om jag ska gå i idé.. ;)
    nej men allvarligt, vi köper mycket när det är på erbjudande osv..
    och jag lagar alltid rejält med mat så vi har både till lunch-middag-lunch osv..

mest för att man ska slippa stå där vrålhungrig o dividera vad man ska äta osv.. myyycket energikrävande ;)

• Anonym (jag med)

Efter att i ett apr år levt fattigt så är det av ren rädlsa för att inte kunna ge mina barn mat för dagen som jag har fullt i frysen.
    Det hjälper inte alltid iaf när det kommer oförutsedda DYRA saker som händer, då kommer oron tillbaka när vi ätit ur frysen. Ska jag ha råd att fylla den igen? Kommer lönen att räcka till dels det vi måste äta den här månaden och även till att fylla på osv.

mina fattiga år har fått mig att nästan tvångsmässig handla mat som är billig även om vi eg inte behöver den just då.

• vivianne

Skulle aldrig drömma om att ha tre månaders mat i frysen. Tror inte på "once in a lifetime-opportunities" utan handlar det vi behöver den närmaste tiden. Billig köttfärs? Ja, det är det ju om två veckor igen så varför hamstra. Bättre att köpa nymald när det behövs... Visst finns det lite mat i frysen men inga sådana ofantliga mängder som en del verkar samla på sig. Pengar har vi så fattigdom är då inte orsaken. Sannolikheten att båda vi vuxna skulle bli för sjuka för att kunna ta oss till affären samtidigt eller att vi skulle hamna i krig eller annan hungersnöd bedömer jag som relativt liten.

En undersökning av Umeå Universitet för ett tag sedan visade att det var DYRARE att storhandla än att småhandla efter behov. Forskarna var förvånade över resultatet men drog slutsatsen att det kastas mer när man köper storpack.

Hade väl varit annorlunda om man bodde på landet och t.ex. riskerade att bli insnöad eller liknande.

• Rosahjärta

Eftersom som jag och min sambo har en såpass litet kylskåp så får man itne plats med överflöd av mat där ..  Men vi köper mat runt 10 gånger per månad skulle jag tro . Då köper vi alltid färskt . Förutom kött som man då fryser ner . Eftersom att maten tappar sin näring när man fryser ner det så undviker vi det helst om vi kan . 

Att folk inte har pengar i slutet av månaden och inte råd att köpa mat eller inte har något kvar i frysen tycker ja är VÄLDIGT konstigt !
    Då jag och min man lever på knappt 3200 i månaden . Och då har ja räknat med bredbandskostnad/tele/ tv och hyran på lägenheten och mat + övrigt . Och vi klarar oss bra ! 
    Plus på allt så har vi ett sparande som växer :) :) .

Somsagt vi köper lite mat lite då å då för att vi varken har något stor kylskåp eller stor skafferi ;) . 
    Men vi tänker smart när vi handlar och vi prioriterar det som vi behöver mest . .sällan vi köper godis/bullar eller annat snacks som lätt kan plussa på .

• vivianne
    Rosahjärta skrev 2010-12-16 17:22:52 följande:

Att folk inte har pengar i slutet av månaden och inte råd att köpa mat eller inte har något kvar i frysen tycker ja är VÄLDIGT konstigt !
    Då jag och min man lever på knappt 3200 i månaden . Och då har ja räknat med bredbandskostnad/tele/ tv och hyran på lägenheten och mat + övrigt . Och vi klarar oss bra ! 
    Plus på allt så har vi ett sparande som växer :) :) .

Säg att du skrivit fel för anars står jag med hakan vid knäna av förundran. 3 200 kr till hyra, bredband, räkningar, mat och fickpengar till två personer. Det KAN väl ändå inte gå?
  • Rosahjärta
    vivianne skrev 2010-12-16 17:35:36 följande:
    Säg att du skrivit fel för anars står jag med hakan vid knäna av förundran. 3 200 kr till hyra, bredband, räkningar, mat och fickpengar till två personer. Det KAN väl ändå inte gå?
    JO ! haha .. de går alldeles utmärkt ! men nu är det så att jag är gravid och mannen studerar så vi har inte så mycket att röra oss med . Men sålänge vi har mat på bordet så klagar vi inte.

Förstår att du blev förvånad , enligt socialen så lever vi under existens-minimum .. eller va de kallas .

Men jo de funkar :) .

• vivianne
    Rosahjärta skrev 2010-12-16 17:43:10 följande:
    JO ! haha .. de går alldeles utmärkt ! men nu är det så att jag är gravid och mannen studerar så vi har inte så mycket att röra oss med . Men sålänge vi har mat på bordet så klagar vi inte.

Förstår att du blev förvånad , enligt socialen så lever vi under existens-minimum .. eller va de kallas .

Men jo de funkar :) .

Men hur bor ni då? Med en hyra på några hundra eller?

(vi "klarar" oss knappt på 3200 kr i fickpengar när alla räkningar och maten är betald ens en gång så jag är grymt imponerad!!!)
  • Neelah
    vivianne skrev 2010-12-16 17:12:51 följande:
    En undersökning av Umeå Universitet för ett tag sedan visade att det var DYRARE att storhandla än att småhandla efter behov. Forskarna var förvånade över resultatet men drog slutsatsen att det kastas mer när man köper storpack.
    Den undersökningen har jag läst om och då gällde det färskvaror som kastades. Folk storhandlade sånt som inte höll sig, exempelvis fem kilo morötter som inte hann ätas upp innan de blev dåliga. Det man har i frysen är ju annorlunda.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • vivianne
    Neelah skrev 2010-12-16 17:59:58 följande:
    Den undersökningen har jag läst om och då gällde det färskvaror som kastades. Folk storhandlade sånt som inte höll sig, exempelvis fem kilo morötter som inte hann ätas upp innan de blev dåliga. Det man har i frysen är ju annorlunda.
    Jag städar i och för sig ur min frys varje år och kastar saker som blivit bortglömda längst in och inte hållit. Grönsaker och bröd torra som fnöske och täckta av ett lager med rimfrost... Bortglömda kycklingfiléer, även de torra och ofräscha. Ju större mängd mat i frysen,desto större risk att något glöms bort (om man inte är duktig och har innehållsförteckning såklart). Så någon pengabesparing tror jag faktiskt ändå inte att det är att ha mat sä man klarar sig i flera månader i frysen. Extrapriser kommer ju som sagt igen.

Om man inte jagar, köper en halv gris av bonden eller odlar en massa själv såklart.
  • Rosahjärta
    vivianne skrev 2010-12-16 17:46:40 följande:
    Men hur bor ni då? Med en hyra på några hundra eller?

(vi "klarar" oss knappt på 3200 kr i fickpengar när alla räkningar och maten är betald ens en gång så jag är grymt imponerad!!!)
    hah nee .. hyran är på 1 969 kr / månad . :) 
    Okej .. har ni barn också eller bor ni bara ni två tillsammans ?  Tack så mycket ! :D
Svar på tråden Är det verkligen bara vi som har överdrivet med mat i frysen?