Sar skrev 2010-12-16 16:02:14 följande:
Det är en stor fördel med att ha mat i frysen och det är att man handlar mindre ofta (=blir billigare då man inte frestas att köpa ngn lockvara) samt kan köpa storpack för bättre pris. Det här blir dock ett problem för de som har dåligt med pengar och har dåligt med förvaringsutrymme, de har varken råd eller plats att köpa storpack och behöver handla oftare (= oftast dyrare).
Fast jag håller inte med dig om detta, nu är jag i sig väldigt bra på att undvika lockvaror, så det är sällan de följer med i korgen.
Jag handlar ungefär varannan dag och våra matkostnader har minskat med 15%, då jag aldrig numera köper något "bra att ha" hem. Det är just det att jag har så nära till affären (som är billig) så jag behöver inte köpa det.
Visst, man skulle kunna köpa billigare storpack, men jag har lite svårt att inse varför jag skall köpa 2-kilosförpackning av kyckling när jag vet att vi inte kommer att äta upp den inom vettig tid.
Det är som någon annan skrev, lager kostar också pengar.
Däremot tycker jag att det är en helt annan sak för dom som fyller frysen med egen jaktlycka, fiskelycka eller så, eller jaktlyckan i trädgården (jag slängde förresten tre år gamla rabarber i den senaste frysrensningen)