• skrållan0808

Varför låter man barnet ha napp i alla lägen?!

Ja, titt som tätt ser man barn (ibland dessutom väldigt stora) som springer runt med napp i munnen, när de leker, går på promenad eller vad som helst. Varför? Napp är säkert jättebra för vissa barn (Två av mina barn har använt napp), för att tillgodose ett naturligt, medfött sugbehov, som hos vissa inte tillfredsställs bara genom amning eller flaskmatning. (den typen av behov, har bvc informerat mig om, brukar avta vid 1-2 års ålder, sedan handlar det bara om en vana) Det kan också vara mysigt att snutta lite när man ska sova, eller som tröst när man gjort sig illa. Men varför låter man barnet använda nappen HELA tiden? Ett barn som klättrar i en klätterställning till exempel? Om man ramlar kan man göra sig rejält illa i munnen. Dessutom får barn som använder napp för mycket problem med tänderna. Skulle vara intressant att höra någon förälder som klistrat fast nappen i munnen på barnet berätta varför. Kanske nåt jag missat? Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Varför låter man barnet ha napp i alla lägen?!
  • Jezamine

Låter föräldrarna sköta sina barn o tänker att det har jag inte med att göra.

Jag är INTE avstängd
  • Miss Lau

Tänker ingenting speciellt eftersom jag inte kan ha en aning om hur mycket barnen har napp. Förövrigt tycker inte ens det är konstigt eller fel om de nu har napp "i alla lägen": Tids nog slutar barnet ändå.

• Barapåbesök

Det ska du fullständigt skita i om det inte är ditt barn och barnet är under 3 år eftersom det är tandläkares rekommendationer att sluta innan 3 för att undvika öppet bett. Jag kan därför förstå om du säger detta utifrån någon slags omtanke om barnet, om det gäller ett barn som är över 3, annars ska du, som jag sade inledningsvis, fullständigt skita i det:)

Om nappen hjälper mitt barn att känna sig trygg, så ser jag ingen andledning att vägra henne... bara för att DU tycker att det ser illa ut.

• u77

Barn över 3 år reagerar jag på, för de ska inte ha napp enl tandläkarnas rek.

Därimot så ger jag/låter min son ha napp när han vill då jag märker att han går ner i varv
    och blir lugn och tryggBaby

• Aquavit

Vår son är väldigt "nappig", han fyller 2 år i februari. Visst är det bara en (o)vana, och vanor kan man visst vänja honom av med, men än så länge ser vi inte något stort behov av att ta den fighten. Vi försöker låta honom vara utan napp så mycket som möjligt, och på dagis har han inte napp utom när han sover (för så har det alltid varit på dagis).
    Just nu är det så mycket annat som pågår i hans utveckling och som han håller på att lära sig, så visst får han ha nappen även om vi som sagt absolut inte ger den utan att han frågar efter den och försöker låta honom vara utan den. VI tänker helt enkelt att om vi fortsätter så så kanske det blir mer och mer naturligt för honom att vara utan tills han inte tänker på det längre. Och nej, vi kommer inte låta honom ha den hur länge som helst, fortsätter han att vara nappberoende så kommer vi aktivt lära honom av med den, helt klart. Men tills dess ser vi hur det går.
    Den attidyden har funkat bra hittills, med amning, med att somna själv och andra saker, så vi kör på det. När han är redo alltså

• Tangent

Jag undrar varför bvc säger att barn inte har något sugbehov efter en viss ålder. Hur skiljer man på "behov" och "vana"?
    En pojke i min närhet var väldigt olycklig när han inte fick sin napp länge, han blev på väldigt dåligt humör och bråkade mycket.
    Min egen son hade aldrig napp, men jag ammade honom tills han var 6 år och jag tyckte att han hade ett behov av sugandet.

• Waitmstar

Jag har bara stört mig på föräldrar som trycker i en napp i ungens mun när ungen inte ens är ledsen- utan bara leker och har ljud för sig samtidigt. Tex ikeas lekavdelning, bvc väntrum, där föräldern vill prata med andra vuxna. 

• Aulielva

Vår dotter hade napp "hela tiden" tills hon var över 4 år. Det var en trygghet för henne, vi föräldrar klarade inte att ta bort den i en jobbig och svår vardag. Dessutom orkade vi helt ärligt inte att prioritera just det "problemet". Därför fick hon ha den väldigt, väldigt ofta tills hon var 4 år och ungefär 3 månader. Nu är hon 4 år och 8 mån och bettet är inte längre öppet, som det ju var.

• u77
    Tangent skrev 2010-12-15 12:44:41 följande:
    Jag undrar varför bvc säger att barn inte har något sugbehov efter en viss ålder. Hur skiljer man på "behov" och "vana"?
    En pojke i min närhet var väldigt olycklig när han inte fick sin napp länge, han blev på väldigt dåligt humör och bråkade mycket.
    Min egen son hade aldrig napp, men jag ammade honom tills han var 6 år och jag tyckte att han hade ett behov av sugandet.
    OT: varför väljer man att amma sitt barn till lekisåldern? Barnet har ju inget behov av bröstmjölk i den åldern. Då hade kanske napp varit på sin plats?
  • hilah
    u77 skrev 2010-12-15 12:48:12 följande:
    OT: varför väljer man att amma sitt barn till lekisåldern? Barnet har ju inget behov av bröstmjölk i den åldern. Då hade kanske napp varit på sin plats?
    Har barnet behov av nappen då? Och om inte - vad är skillnaden? Förutom då att barnet får bröstmjölk vid amning, vilket - trots att "behovet" kanske inte finns - är nyttigt. Dessutom skadar amning inte bettet.
Svar på tråden Varför låter man barnet ha napp i alla lägen?!