• Anonym (Undrande)

Min bebis gråter jämnt, är det verkligen normalt? Vad kan vara fel?

Jag undrar om det finns någon mer där ute som har det som jag?

Vi har en liten dotter på lite mer än 2 månader som verkar vara en väldigt bestämd liten tjej.
    När jag träffar andra mammor med sina små bebisar så verkar det alltid som att min dotter är den som gråter mest.

Jag tycker verkligen att hon gråter hela tiden och att det har varit så sedan dag 2. Jag brukar tänka att gråtet bara kan handla om blöjan, om hon är hungrig eller om hon är trött.

På något vis känns det som om andras bebisar är mycket mer nöjda under dagen.
    Jag kan liksom inte bara ha henne i min famn och så somnar hon av sig själv, inte heller kan jag bara hålla henne i min famn en längre stund. Utan då måste jag gå runt med henne annars börjar hon gråta.

Från första början tyckte vi att hon sov onormalt lite och vi visste inte vad vi skulle göra åt saken. Jag gick ofta runt med henne i bärselen där hon tog några tupplurar då och då. Det var helt omöjligt att lägga ned henne någonstans i hemmet utan att hon började gråta.

Men numera sedan några veckor tillbaka kan vi natta henne. Det blev lättare att få henne att sova när hon är trött genom att låta henne sova på magen. Så det har varit våran räddning och jag tycker att hennes humör har blivit något bättre på grund av det. Trots att hon ändå verkar vara mycket mer gråtig jämnfört med andra bebisar som kan ligga i deras mammors famnar och bara mysa i längre stunder.

I vagnen brukar det gå bra när jag är ute och går. Men om jag är i ett köpcentrum i en längre stund så brukar hon bli ordentligt stökig.
    Att ligga vid babygymmet och leka för sig själv har blivit en stor favorit. Så nu går runt det mer och mer åt att jag inte behöver bära på henne hela tiden.

När hon är på gott humör, utvilad, mätt så är det väldigt lätt att få henne att le och hon jollrar väldigt gärna. Men humöret kan svänga väldigt snabbt och ofta leder det till ett gallskrik som vi inte kan få slut på annat än att lägga henne i hennes säng och vagga henne till sömns.

Ibland undrar jag om det kan vara något fel med henne. Det verkar alltid som om vårdpersonal/bvc/barnläkarna och liknande tycker att hon är ovanligt gråtig. Frågar mig om hon mår bra och liknande.

Vi låter henne numera få mjölkfriersättning då jag delammar och tror att det också har gjort hennes gråt lite mindre.

Jag undrar som sagt om det är någon mer som har det som jag? Och hur hanterar ni situationer då eran bebis börjar gråta när ni är hos ex BVC, på en fika/kalas eller liknande?

Tacksam för era berättelser!

• Svar på tråden Min bebis gråter jämnt, är det verkligen normalt? Vad kan vara fel?
  • Anonym

nu är inte min bebis jätteskrikig men när hon börjar skrika så försöker jag bara hålla mig lugn.. hon känner om jag blir stressad och gråter då ännu mer.

så får hon en skrikattack så sitter jag bara lugnt med henne i famnen och klappar kinden...och då brukar hon lugna sig..ibland tar de längre tid men jag fortsätter bara att lugnt sitta med henne

jag har aldrig vaggat eller gått runt med något av mina 2 barn...

• Anonym

Mjölkfri ersätting o du delammar , har du skippat att äta mjölkprodukter själv då du delammar?

• Anonym (J)

Hon kanske också är väldigt trött eftersom hon inte sover så mycket.? Gallskriken kanske har med övertrötthet att göra eftersom hon verkar ha svårt för att komma till ro? Och om hon sover bra i vagnen förutom när ni är i något köpcentrum, så kanske det är endast långpromenader som gäller ett tag framöver.? Har ni testat att gunga henne i babyskyddet? Det brukar funka hos oss, då blir dottern lugn och somnar bra.

• mamaleona

Nu ska vi också komma ihåg att vissa babysar ÄR lite mer gråtiga än andra, utan nån egentlig orsak. Jag tror inte man behöver söka en orsak genast. Hon verkar ju ändå nöjd mellan varven. Min kompis baby skrek 13månader ca 8 timmar I DYGNET - gallskrek - o DET var nånting fruktansvärt. Hon har inga foton av tjejen från första året pga hon jämt hade öppen mun o man såg rätt ner i svalget (haha):) Inge fel hittades på henne o hon är idag 14år. Det är jättejobbigt då babysar skriker. Antagligen hör hon till dom som bara dom slipper o börja röra sig mera tystnar o e jättenöjda - vill utforska o kommer att vara en pigg o nyfiken liten fröken. Försök dela upp skriktiden, det behöver man då det är mycket skrik.

• Tingeling82

Min kille som är sju veckor skrek från dag två tills för en vecka sedan då slutade jag helt att amma och han får bara nutramigen. Han skrek för att han hade fruktansvärt ont i magen jämt för han reagerade på olika saker jag åt. han sov bara korta stunder för att vakna och skrika igen samt så grymtade och lät han mycket. Men från att han slutade få bröstet har han börjat flina och prata :) 

• Jenny Hä

Min tjej var oxå skrikig första veckorna , vi har bara gett ersättning, nan1 HA + minifom + sempers magdroppar men hon var gnällig o skrikig all vaken tid ändå , vi kom på att hon sov för lite , nu lägger vi henne när vi ser att hon börjar bli trött o hon sover mycket bättre o mera o nu e hon en go o glad tjej , hon är nu 9 veckor.

• mamman1

Ta hjälp av bvc. Dem är till för dig och din lilla tjej. Det kan vara så mycket, och det är svårt att ge ett råd här som sedan stämmer. Det kan vara: För lite mat-för mycket, fel mat- dvs överkänslighet för ngt. För lite stimulans el för mycket, för lite sömn el en utvecklingsfas som känns som om det varar i evighet. tyckte vår flicka skrek mycket runt 2 månader också. Sen vid 3 mån var hon alltid glad. (nästan)

En grej, om hon skriker vid samma tid på tex kvällen så kan det vara troligt att det är en kvällsoro..fråga bvc om det.
    Sen är små bebisar inte så olika oss, hon kanske känner av att du är ängslig och orolig över henne och det smittar. Försök att njuta av henne och le mycket mot henne samt att ge henne mat då hon vill själv, eller bara ligga och vara och mysa! Lära känna varandra. Hon kanske är känslig för din sinnesstämning. Så är min dotter som är 3 idag och vi är väldigt nära varandra på ett själsligt plan. Känner igen många saker som du beskriver och då var jag ändå van mamma som hade 2 barn innan. Inga barn är helt lika varandra.

Sen såklart. Om hon gallskriker länge utan ngn som helst orsak som du kan komma på så sök vård, även små barn kan ju bli sjuka, men då handlar det om långvarig gråt som är allvarlig och inte går över vad du än gör.

Lycka till med lilla tjejen nu!!

• Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2010-12-15 17:29:30 följande:
    Mjölkfri ersätting o du delammar , har du skippat att äta mjölkprodukter själv då du delammar?
    Jepp, jag äter inga mjölkprodukter längre.
  • AronNora2

Ingen som föreslagit kolik?

• Anonym

Du skriver att din dotter är 2 månader och jollrar samt leker i babygym.  Har du skrivit fel på åldern?  Jag tycker det verkar extremt tidigt.  Jag menar inget illa, vill bara dubbelkolla för att kunna ge råd

Svar på tråden Min bebis gråter jämnt, är det verkligen normalt? Vad kan vara fel?