• nindemandil

Mobilsurf & Spotify.

Jag är lite sugen på att teckna ett abonnemang där abonnemanget har mobilsurf & spotify ingår i ett helt år. Hur funkar det när man använder spotify & har ett mobilsurf abonnemang? Det står att man har 1 GB trafik att utnyttja & att hastigheten sedan sänks. Men utnyttjar Spotify denna trafik? För det räknas väl inte som typ.. fildelning? Det är ju en tjänst jag betalar för att utnyttja. Hoppas någon kan göra mig lite klokare!

• Svar på tråden Mobilsurf & Spotify.
  • Pickeli

jo spotify är en tjänst som drar datatrafik. Ganska mycket också!

Google it!
  • misplacedname

Ladda ner spellistorna i telefonen när du är uppkollpad på ditt vanliga trådlösa nätverk (under förutsättninge att du har ett sådant).

• nindemandil

Men om datatrafik ingår så borde det väl inte kosta utöver det man redan betalar.. eller måste man teckna något extra tillägg med mer surf?

Ladda ner spellistorna i telefonen? Vad är skillnaden? Listan finns väl i telefonen när man har spotify installerat.. eller är jag helt ute å cyklar?

• misplacedname

Fungerar precis som med en dator. Laddar du ner spellistorna kan du lyssna på dem utan internetuppkoppling.

Ingår datatrafik brukar det stå hur mkt som ingår. Sen när du nått upp till den gränsen sänks hastigheten, men kostar inget mer.

• Pickeli
    nindemandil skrev 2010-12-15 15:47:43 följande:
    Men om datatrafik ingår så borde det väl inte kosta utöver det man redan betalar.. eller måste man teckna något extra tillägg med mer surf?

Ladda ner spellistorna i telefonen? Vad är skillnaden? Listan finns väl i telefonen när man har spotify installerat.. eller är jag helt ute å cyklar?
    Nej det kostar inte extra, men som du själv skriver så ingår 1 GB och vid överskridande så sänks hastigheten.

Skillnaden är att du inte behöver slösa på surfen varje gång du vill lyssna på spotify om du har listorna i mobilen, du kan göra det i offlineläge och därför går det ingen datatrafik.
    Google it!
  • nindemandil

Finns det instruktioner över hur man laddar ner spotifylistorna å lägger in listorna i mobilen? Eller finns det nån funktion i programmet?

Funkar det att använda spotify sen när hastigheten sänks då?

• requiem

När du har surfat för 1 GB så stryper de din hastighet = det går för segt för att streama musiken online på din mobil via spotify...

Det går att välja spellistor/låtar som du kan "tvinga" att köras i offlinemode trots att du har ditt mobilanätverk på.. Gör denna "offline lista" när du är kopplad till wifi, för den drar datamängd från din datakvot.... Låtarna sparas i cachen på mobilen = du kan spela dem utan att vara uppkopplad till internet, eller i offlinemode på mobilen.. Men detta förutsätter att du har hyffsat med minne på mobilen..

Du kan även göra detta med din spotify på datorn. Beroende på hur måna låtar du har så kommer du kanske måsta ändra inställningarna för cacheminnet på datorn, då den normalt är förinställd på att bara spara några GB.. 

Jag har minnes kort på 4gb till min desire, har synkat över ungefär 130 låtar hittills.... Inga problem där inte.. 500 MB att surfa för i månaden på mobilen.. Har aldrig använt hela kvoten under detta år.. 500 MB räcker om man kopplar till wifi när man vill ladda större filer...

Min inre konflikt idag skapar den jag är imorgon
  • misplacedname

Finns en stor, fet knapp som heter Offline playlists. Går inte att missa.

• nindemandil

Jo den har jag sett men har inte haft premium så den funktionen har jag aldrig kunnat använda. Ändrar jag bara den till en offline playlist då? Känner mig nästan dum som frågar men har bara använt gratis spotify hittills å inte fattat det här med spotify i mobilen.

• requiem

Spotify ingår i ett år = att det är att spotify premium som ingår... Spotify kan vem som helst ladda hem, sen om man kan använda programmet beror på om man har en invite eller betalar för sig, alt får det via sitt abonnemang. Jag antar att Telia kommer att ge dig en kod som du kan använda när du går in på www.spotiufy.com och ansöker om premium-tjänsten. 

Då slipper du reklamen, du kan använda programmet utan att vara ansluten till internet, samt lyssna poå musik i mobilen.

Premium kostar i normala fall 99 kr /månaden.. Så det är ju trevligt att få "bara så där".. Vad är det för smartphone du ska köpa?

• nindemandil

Funderar på någon av HTC's modeller. Har varit å kikat tidigare i olika affärer för att bestämma mig. Är lite kluven för jag skulle gärna vilja ha Desire HD men tycker den är stor om man jämför med Wildfire. Alt. är Samsungs i9000 Galaxy kanske.

Köper sällan mobil. Har haft min senaste i ett par år nu men vill så gärna kunna ha Spotify i mobilen. När det nu ingår i 12 månader så kände jag "varför inte"? Abonnemanget blir ju inte dyrare :)

• requiem

HTC desire (den som kom innan HD) är RIKTIGT prisvärd kan jag lova dig, nu när de har sänkt priset..... Den går inte att jämföra med wildfire... Samsungs smartphones har jag dock begränsad erfarenhet utav.. Känner man att filmkamera + kameran är en viktig funktion så kan man ju överväga den nya desiern, men kameran i den gamla "desire" är helt klart godkänd. Den är bättre än Iphone 3g exempelvis.
     HTC står helt klart i klass med iphone ( vilket jag inte tycker att ex. samsung gör på samma sätt).. HTC  har tävlat med apple sen en lång tid tillbaka.. HTC Desire var före iphone med multitasking exempelvis.. Webläsaren är snabbare, HTC kan läsa flash, vilket inte iphone kan öht...

(Haha, mkt jämförelse med iphone här som du märker)..  

Svar på tråden Mobilsurf & Spotify.