• Janice82

Hur länge smittar magsjuka?

Mina 4 barn har en efter en fått magsjukan, minstingen började igår kväll ca 22 tiden o kräktes sista gången 23.30...

sen 4åringen började halv2 slutade halv 4...(spytt 1gång på förmiddagen o de va bara slem)

sen 6åringen började halv 5, och för honom är det lite värre...han har kräkts typ var 3 dje timme, ganska mkt också, men han dricker ju så jäkla mkt också:S Jag vet att det inte är bra men han har druckit ändå! utan lov osv.

Än har han inte slutat för han kräktes för 10 min sen.

Sen va det 9åringen som precis började för en timme sen! Så där vet vi inte än...

Men frågan är hu länge smittar dom? Som minstingen som varit jätte pigg hela dagen, jag funderar för jag ksa iväg imorgon och har barnvakt, men hon vill bara ha 2 barn:((

Tänkte om det är någon fara att ta med sig minstingen tex?

Annars får jag väl bli hemma...men hade varit bra om man kunde komma iväg!

• Svar på tråden Hur länge smittar magsjuka?
  • crazy mom

Min förskolan har minst 48 kräkfria timmar. Samt att barnen ska vara pigga och krya när de kommer tbx.

• Lalune2

Minst 48 h efter sista kräkningen eller diarrén, det är otroligt smittsamt!

Vi har vinterkräksjukan för andra veckan i rad nu och har blivit sjuka i olika omgångar, så idag har vi hela familjen hemma så att vi blir friska och inte smittar ner andra.

Tänk om vi alla kunde vara lite snällare mot varandra
  • Lalune2

Alltså, man är smittsam minst 48 h efter sista kräkningen/diarrén.

Tänk om vi alla kunde vara lite snällare mot varandra
  • Hannah76

Minst i 48 timmar.
    Så vill inte den ni ska  ha som barnvakt ha magsjuka ska ni strunta i det.

• Mrs Statham

lmgtfy.com/

Konstigt, om man googlar på det kommer länkar till familjeliv upp som förstaträff.
    Hela 11 googleträffsidor med bara trådar från familjeliv som handlar om magsjuka.
    Nu handlar ju inte alla dessa trådar om hur länge det smittar iofs, men chansen är väldigt stor att svaret finns i åtminstone de 4 första sidorna...

• Janice82

Hon skiter i vilket hon brukar inte få magsjukan o inte jag heller för den delen...så det va inte henne det handlade om.

I värsta fall så tar jag ju inte med mig någon o hon får ta alla. Men jag tänkte för att va snäll...Men då har det inte hunnit gå 48h tills imorgon med andra ord:(

• MrsSn0w

48 timmar efter kräka/diarrén är du smittosam!! 

~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
Svar på tråden Hur länge smittar magsjuka?