Inlägg från: 7 små apor |Visa alla inlägg
  • 7 små apor

Är det fel på att vara en psykopat?

Ja det är fel att vara en psykopat liksom många andra störniongar.

Men det allra största felet gör människor som svänger sig med uttrycket "han är psykopat" lite till höger och vänster. För gemene man verkar det vara något man beskyller andra för att vara så fort de inte tycker/tänker/vill göra exakt likadant som den som uttalar detta.

• 7 små apor
    Borttagen användare skrev 2010-12-16 03:19:35 följande:
    vilken konstig fråga.. vadå fel i att vara psykopat?

en psykopat för mig är antingen sk vardagspsykopater, de som har en slags empatistörning, oftast är mytomaner och allt det. sen finns det andra psykopater som de som gör vansinnesdåd, mördar osv.. gör sjuka saker.. är kriminella..
    när ngn inte alls verkar kunna känna empati, har "svårt" med sitt känsloliv och aldrig kan se konsevkvenser av sitt eget beteende, och även ljuger och manipulerar, förvränger.. listan kan göras lång. då får det mig att tänka på en som är vardagspsykopat.

psykopati har jag läst kan uppkomma om man är med om ngt traumatiskt som liten också,vet inte om ngn sagt det
    Det finns inget som heter "vardagspsykopat" eller något som ens kommer i närheten av det.

Det uttrycket används slarvigt av människor som inte har en susning om vad det eg betyder som en modern form av 70-talets "cp-unge".
  • 7 små apor

Jag läste igenom TS igen och blir lite full i skratt.  Förutom att jag håller med CDSJGRD mfl så slår en sak mig.

Vilken sjukdomsinsikt har psykopater?

Det blir lite motsägelsefullt att säga att man inte är en psykopat...
    Det är INTE riktat mot dig TS utan en allmän reflektion.

• 7 små apor
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-16 10:39:43 följande:
    Jag har för mig att Hare och/eller Cleckley argumenterar för att i varje fall en del psykopater är på det klara med att de är avvikande och på vilket sätt de skiljer sig från övriga i samhället.
    Där ser man, det var mer än jag visste.
  • 7 små apor
    Mad as snow skrev 2010-12-16 13:00:01 följande:
    Fast det är ju därför hon startade tråden. "man hör ofta "ah han är psykopat" eller liknande.. men vet folk vad dom pratar om?" 
    Om det handlar om fördomar och okunskap skulle en liknande tråd på samma tema vara "vad är en CP-unge för dig"?

Självklart reagerar de som vet och kan bättre när människor leker amatörpsykologer och sätter tokfel diagnoser på andra bara för att det passar sina egna syften.
  • 7 små apor
    MiaLau skrev 2010-12-16 19:27:26 följande:
    haha.. lät lite konstigt när jag skrev det.. men det var någon som att hon inte ville ha kontakt med mig... som om jag vore psykopat.. hahaha.. =) därför skrev jag det..

men ni får tro vad ni vill =) 
    Haha. =)

Nej jag tror ingenting utan det väckte snarare frågan om man vet att man själv är sjuk eller störd.
    Och om man inte är medveten så kan man lika gärna vara det. Och så sitter man här och klankar ner på samhällets alla avskym samtidigt som man känner sig toknormal...
    Osv...

Jag tror jag ska sluta fundera så mycket... =)
Svar på tråden Är det fel på att vara en psykopat?