• MiaLau

Är det fel på att vara en psykopat?

Är det fel på att vara en psykopat?
    vad är en psykopat för dig?
    hur förknippar du psykopat med en människa , alltså., vad får dig att tro/tänka att en person är psykopat, hur yttrar det sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 21:56

Vill bara tillägga att JAG INTE ÄR PSYKOPAT utan att detta ämne kom upp igår av någon konstig anledning.. och då tänkte jag, hur många vet egentligen om detta ämne.

man hör ofta "ah han är psykopat" eller liknande.. men vet folk vad dom pratar om?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel på att vara en psykopat?
  • MiaLau
    tahira skrev 2010-12-15 21:25:08 följande:
    Vad menar du egentligen?

För mig är det någon som lider av antisocial personlighetsstörning till den grad att han (/hon) kan göra andra illa utan större eller någon ånger.

Är det fel? Det är en störning och en "psykopat" behöver hjälp och vård. Annars kan det bli väldigt fel, ja. Det är inte den enskilda personens "fel" att han är sjuk, precis som med andra störningar och sjukdomar - men det betyder inte att man skall lämna s.k psykopater obehandlade.
    ja i och med att man läser mycket om att våldtäktsmän, mördare och allt vad det är lider av en psykopati.. men det finns ju fortfarande folk som lider av den sjukdomen som faktiskt inte drabbas på alla områden.. eller kanske rentav levt ett helt liv men ändå inte mördat eller så.. 

man får en dålig bild av vad en psykopat är även om det inte är guds bästa barn. (vem är det?)  man tänker sig att enn psykopat är av den värsta formen.. men kanske inte alltid är så.. så egentligen hur mycket av våra tankar av vad en psykopat är  ren vetskap som faktiskt stämmer med verkligheten.

• MiaLau
    Yohanna1985 skrev 2010-12-15 21:33:21 följande:
    Mia - DU är en psykopat haha
    Vilken TS, haha, har du tråkigt nu igen???
    hahaha.. jamen jag fick nån nys om detta igår... vet inte var.. men såg väl nåt under dagen eller dylikt.. och så blev det helt plötsligt en ny tankegång.. =)

men nej, jag är långt ifrån en psykopat även om man kan börja undra.. *asg* 
  • MiaLau
    Naoko skrev 2010-12-15 21:36:20 följande:
    om du är en psykopat, ja 
    haha ne det är jag inte, och hade jag varit det hade jag nog gjort andra grejjer än att sitta här;)
  • MiaLau
    Yohanna1985 skrev 2010-12-15 21:37:18 följande:
    lite galen ska man väl vara, muhahahahahaaaaa.. vilka hjärnspöken, tror jag är lite psycho med tanke på drömmen jag hade inatt dock.. kan du ta med den frågan i TS, om man är psykopat om man drömmer om förlossningar av snabelungar? ;)
    det tillhör inte TS frågan.. du får starta en egen TS .. HAHAHAH...
    men nej jag skulle inte kalla det som du vore en psykopat, men mer som en  vanföreställning, eller mer psykisk sjukdom.. 

hahahahaha =) 
  • MiaLau

Alla ni som tycker att det är fel att vara psykopat, vad är det ni tycker är fel? Handligarna eller själva beteendet eller vad?

beteendet bygger på en sjukdom som personen i sig inte kan hantera själv utan den styrs av ett fel i hjärnan och handligarna blir som dom blir då det faktiskt ligger en grund till att dom kommer till.

så alltså borde inte en psykopat vara mer fel än en person som har schizofreni, adhd, damp eller borderline? (dåligt exempel men ni förstår nog ändå...) är det mer fel att vara psykopat än någon annat som gör att psyket, kroppen och själen gör saker som en normal människa inte skulle göra?

• MiaLau

"Enligt viss litteratur så har ca 4% av befolkningen en personlighets störning som kan betecknas som psykopati. Det är inte helt bevisat vad psykopati beror på. Den vanligaste förklaringen är att sjukdomen beror på en obotbar hjärnskada. "

kalla vad ni vill, något är fel i hjärnan.. så om det ska kallas sjukdom eller störning..

• MiaLau
    Psykopati en sjukdom? [redigera]

Som ordet psykopati säger så är det en fråga om en "sjuklig" utveckling av själsförmögenheterna som avses då begreppet används.

För att en sjukdom ska sägas föreligga så finns det olika definitioner. Till exempel att någon lider av ett onormalt funktionssätt fysiskt eller psykiskt. För psykiska tillstånd brukar man inte kräva att den enskilde drabbade behöver ha insikt i att ett avvikande beteende från det normalt mänskliga beteendet. En psykotisk person som har en avvikande uppfattning om sin kropp jämfört med omgivningens uppfattning är sjuk antingen han förstår det eller inte. En manisk person med stark fysisk påverkan av sin maniska fas kan uppfatta sig själv som rymdens härskare och vidta åtgärder för att styra alla i rymden levande varelser, men blir bedömd som sjuk av omgivningen antingen förstår han om han är sjuk eller inte. Är dessa tillstånd förknippade med rädsla och ångest så lider personen antingen han förnekar eller bejakar sjukdom. För dessa och liknande tillstånd råder inte samma tvekan som om psykopati.

Psykopatin är ett från det normala karaktärsutvecklandet hos människan avvikande tillstånd. Lika lite eller mycket som att någon "lider" av att vara en lugn eller en aktiv karaktär så "lider" psykopaten av att ha en psykopatisk karaktär. Det gör alltså inte ont i själen att vara psykopat. Däremot kan en människa med en psykopatisk karaktär vara olycklig över att bli övergiven av bekanta, ha svårt att få vänner eller känna samhörighet med andra. De mår ofta sämre än de flesta, då de ofta lever ett högst riskabelt liv och därför ofta råkar illa ut både fysiskt och socialt. Det är vanligt att de utvecklar missbruk av olika slag eftersom de ofta anser att de kan hantera och tåla alkoholdrycker och droger. De har benägenhet att alltid se en fiende runt hörnet som ska bekämpas, vaksamma, forcerade, alltid i farten, psykopatens beteende stöter bort äkta vänner. Den olycka de utsätter andra för slår i långa loppet tillbaka på dem själva, fler och fler i omgivningen ser psykopatens rätta jag och denna blir mer och mer isolerad och illa omtyckt. Detta är då en följd av den grundläggande karaktärens uttrycksformer i det sociala livet och kan resultera i att psykopaten även förgör sig själv i långa loppet.

• MiaLau
    7 små apor skrev 2010-12-16 10:31:50 följande:
    Jag läste igenom TS igen och blir lite full i skratt.  Förutom att jag håller med CDSJGRD mfl så slår en sak mig.

Vilken sjukdomsinsikt har psykopater?

Det blir lite motsägelsefullt att säga att man inte är en psykopat...
    Det är INTE riktat mot dig TS utan en allmän reflektion.
    haha.. lät lite konstigt när jag skrev det.. men det var någon som att hon inte ville ha kontakt med mig... som om jag vore psykopat.. hahaha.. =) därför skrev jag det..

men ni får tro vad ni vill =) 
  • MiaLau
    Hugful80 skrev 2010-12-16 12:49:27 följande:
    Nej, men om de är två psykopater då blir det jobbigt.
    aotch.. överjävligt ifall två av samma "sort" hittar varandra.. vilken kanske är väldigt svårt att få det att hålla i längden ;)
  • MiaLau

Ganska roligt att läsa de ni skrivit.. många som har svårt med frågan "är det fel att vara psykopat?"
    om man vänder på det och helt plötsligt ställer frågan "vad tänker du på när du hör psykopat?" är det positivt?`negativt? är han sjuk på  något sätt? är det synd om honom? är dte fel av honom att vara som han är? osv.. var ligger felet.. ?? (ursäkta. jag hade HAN som exempel)

vissa av er har beskrivit att det inte är fel att vara psykopat utan att det är fel det han GÖR.. och vissa av dessa människor är inte ens medvetna om att dom har en sån här störning.. vissa av dem använder störningen fullt ut.

och det där med myter..  sj'lvklart är det tråkigt att myter ska träda fram.. men när jag tänker på en psykopat.. så vet jag INGENTING.. för jag känner ingen sån.. har aldrig stött på en sån (vad jag vet).. och det vore däremot illa för den personen om jag råkade ut för en sån.. för jag hade satt en vägg direkt att jag inte ville ha kontakt.

men som jag och många andra tidigare sagt är: många yttrar sig mer än vad dom vet.. dom slänger ordet hit och dit.. som om det vore en simpel sak.. men så enkelt är det inte.. och det där som alla rabblar upp.. det är det KLASSISKA.. men som i många andra diagnoser så finns det klassiska symptom, men alla behöver inte äga alla av dom här felaktiheterna.. utan dom kanske bara äger hälten och en drös av annat..

och om man skulle säga att en person är född med störningen eller om personen har fått störningen pga en traumatisk händelse.. är det någon skillnad på vad han var eller vad han blev? är dte mer "fel" att födas med det än att det dyker upp av en tragisk händelse?

finns mycket man kan tänka på.. och vad man faktiskt säger och inte slänger orden hit och dit.. alla människor har lika mycket rätt och fel ovasett det handlar om en psykisk störning, cp skada, vanlig människa.. eller en massa andra saker... felet är inte bara ett fel.. utan ett fel som existerar i kroppen någonstans..  

• MiaLau
    Naoko skrev 2010-12-16 19:31:18 följande:
    Om du menar mig så handlade det mer om att jag svarade på frågan med den utgångspunkten, inte att jag faktiskt trodde att du som person var psykopat. 
    haha okej.. men lät lite elakt när du skrev det.. 
  • MiaLau
    7 små apor skrev 2010-12-16 19:53:09 följande:
    Haha. =)

Nej jag tror ingenting utan det väckte snarare frågan om man vet att man själv är sjuk eller störd.
    Och om man inte är medveten så kan man lika gärna vara det. Och så sitter man här och klankar ner på samhällets alla avskym samtidigt som man känner sig toknormal...
    Osv...

Jag tror jag ska sluta fundera så mycket... =)
    ah men så brukar jag tänka.. brukar fastan i det ibland.. att hur märker man ens att man är sjuk? allt detta är ju normalt för mig.. men inte för andra:P
Svar på tråden Är det fel på att vara en psykopat?