• Silverkatten06

Stickning - Om man tappar maskor vid avmaskning...?

Är lite av en nybörjare på att sticka och funderar på att sticka en luftig scarf. Planerar att "tappa" ca en tredjedel av maskorna vid avmaskning.

Frågan är då, kommer scarfen att bli längre eller bredare om jag gör så? 

• Svar på tråden Stickning - Om man tappar maskor vid avmaskning...?
  • redfox

Happar du maskor blir det hål i scarfsen så det skulle jag inte rekomendera.

• Silverkatten06

Nja, fast om man tappar maskmorna regelbundet blir det ju som en rand i scarfen.

menar alltså att man tex avmaskar 2 tappar 1, avmaskar 2, tappar 1 osv.... 

• redfox

Visst blir det mönster, men då är det ju betydligt lättare att göra ett omslag på önskat avstånd. Men smaken är ju bekant som baken, tvådelad.

• lias

Tappar man maskor, så kommer det är repa upp sig nedåt i stickningen. Menar du minska/avmaska kanske? Ja isf minskar arbetet på bredden.

• Silverkatten06
    Thursday skrev 2010-12-18 13:18:20 följande:
    Man kan tappa maskor med vilje för att uppnå en effekt, men det du beskriver låter lite konstigt. Du kommer att få en massa lös tråd i början av halsduken där maskorna ramlar ner till. Kolla på några sådana här mönster till exempel:

knitty.com/ISSUEfall04/PATTclapotis.html
    knitting.about.com/od/knittingskills/qt/drop_...
    Inte så jag menar, men den lösa tråden drar man ju ut... Äsch, jag vet att jag har sett en bild på detta nånstans, men kan inte hitta mönstret nu. Jag får helt enkelt chansa på att den blir bredare och inte längre

Kan lägga upp en bild när jag är klar så får ni se hur jag menar... 
  • Thursday
    Silverkatten06 skrev 2010-12-18 14:47:38 följande:
    Inte så jag menar, men den lösa tråden drar man ju ut... Äsch, jag vet att jag har sett en bild på detta nånstans, men kan inte hitta mönstret nu. Jag får helt enkelt chansa på att den blir bredare och inte längre

Kan lägga upp en bild när jag är klar så får ni se hur jag menar... 
     När jag har stickat en halsduk och "tappat maskor" då är det nya maskor man gjort just för att tappa. Effekten det har haft är att den blir längre (men det beror ju på vilket håll man stickar åt).
  • frökenpiggy
    Silverkatten06 skrev 2010-12-15 21:47:02 följande:
    Är lite av en nybörjare på att sticka och funderar på att sticka en luftig scarf. Planerar att "tappa" ca en tredjedel av maskorna vid avmaskning.

Frågan är då, kommer scarfen att bli längre eller bredare om jag gör så? 
    Den kommer förmodligen att bli bredare, eftersom garnet som tidigare har varit böjt till en maska rätar ut sig. Men det beror också lite på hur breda "ränderna" med stickade maskor som du lämnar mellan de tappade maskorna är. Om du stickar vanlig slätstickning kommer varje "rand" rulla ihop sig lite grann vid kanterna, vilket ju kommer göra halsduken smalare. Vad för sorts garn du använder spelar också roll - olika kvaliteer beter sig olika!

Jag rekommenderar att du gör en liten provlapp, på t ex 10 till 20 maskor, och 10 till 20 varv (beroende på hur tjockt garnet är, och hur noga du orkar vara med provlappen). Då kan du se hur tekniken funkar, och räkna ut hur lång och bred du vill sticka din scarf.
  • Silverkatten06
    frökenpiggy skrev 2010-12-22 16:29:17 följande:
    Den kommer förmodligen att bli bredare, eftersom garnet som tidigare har varit böjt till en maska rätar ut sig. Men det beror också lite på hur breda "ränderna" med stickade maskor som du lämnar mellan de tappade maskorna är. Om du stickar vanlig slätstickning kommer varje "rand" rulla ihop sig lite grann vid kanterna, vilket ju kommer göra halsduken smalare. Vad för sorts garn du använder spelar också roll - olika kvaliteer beter sig olika!

Jag rekommenderar att du gör en liten provlapp, på t ex 10 till 20 maskor, och 10 till 20 varv (beroende på hur tjockt garnet är, och hur noga du orkar vara med provlappen). Då kan du se hur tekniken funkar, och räkna ut hur lång och bred du vill sticka din scarf.
    Tusen tack för ett konkret och bra svar! Jag gjorde dock färdigt scarfen redan igår, den blev jättefin!

Totalt växte den ca  25% på längden och ca 40% på bredden så när jag gör nästa får det bli några extra maskor på bredden
Svar på tråden Stickning - Om man tappar maskor vid avmaskning...?