• Matredaktör

Hur äter du din risgrynsgröt?

Vad har du på din gröt i jul?

Kanel och mjölk, apelsinbitar, russin, saftsås, sylt? Det finns hur många varianter som helst! 

Hur ser din favorit ut? 

• Svar på tråden Hur äter du din risgrynsgröt?
  • sallybuse

Är det bara jag som har saftsoppa på min gröt.Jag bor i Skåne om de har någon betydelse.

• Pimpinellan

Suketter strö och en massa kanel ovanpå. Äts med ohomogeniserad mjölk som är jättegott!

• Insatt
    sallybuse skrev 2010-12-16 14:16:37 följande:
    Är det bara jag som har saftsoppa på min gröt.Jag bor i Skåne om de har någon betydelse.
    Det har betydelse ja, jag blev rätt förvånad när jag flyttade till skåneland och folk hade saftsoppa till gröten :D Fast å andra sidan verkar det inte vara vanligt med sirap till heller, nått jag är uppvuxen med och trodde var nått som alla hade.
  • IsDimma
    Inte på gröt men på risalamalta har jag det.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • angeni

Äter den med Kanel, socker och sirap. gärna pyttemjölk hatar när mjölken blir varm av gröten.

• Kinya
    När jag blivit bjuden på risgrynsgröt så har det varit saftsoppa till. Jag bor också i Skåne.
  • phillipha
    Vi har också alltid saftsås/soppa! (uppväxt i skåne)
    Min farfar värmde svartvinbärssaft och redde av den med lite potatismjöl så den blev lite "simmig" MUMS =)
  • PerG

Kanel och socker ovanpå och sen en klick smör i mitten som ska smälta och sedan mjölk (i "kanterna" så det inte blandas med smöret direkt)... Sen äter man runt smörklicken tills den smält och då kan den få rinna ut i mjölken.... ;)

• mosterYster
    PerG skrev 2010-12-16 23:29:59 följande:
    Kanel och socker ovanpå och sen en klick smör i mitten som ska smälta och sedan mjölk (i "kanterna" så det inte blandas med smöret direkt)... Sen äter man runt smörklicken tills den smält och då kan den få rinna ut i mjölken.... ;)
    Precis. Fast jag skippar helst mjölken (tror att alla jag vet tar mjölk till dock).

Ska jag göra ris à la Malta så blanda r jag ner vispad grädde, apelsinbitar och russin.
  • TeeTee

Kanel och socker och en klick smör i mitten, som ska få smälta.
    INGEN mjölk!

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Hon o Han

bor också i skåne och har varm gröt med kall saftsås på... gud så sugen jag blev på de nu!! MMMM!

har jag ingen saftsås hemma kör jag på kanel, socker och mjölk.

• skånejag

Kall gröt = sirap Varm gröt = kanel och socker Gott med gröt och macka med julskinka

• Buspojkarna

Jag brukar äta den som den är eller ibland med riktigt kall mjölk på

• mosterYster
    Buspojkarna skrev 2010-12-17 17:48:05 följande:
    Jag brukar äta den som den är eller ibland med riktigt kall mjölk på
    Är själva gröten sötad då?
  • Seka

Sirap har jag, och kanel.

Saftsoppa fick vi till manna- och risgrynspuddning (dvs lagad på resterna av julgröten).

Men det var mest när jag var liten för nu är vi så stora i maten så det blir inga rester kvar. 

Svar på tråden Hur äter du din risgrynsgröt?