Skrikmetoden/femminutersmetoden eller SHN
Hej! Vår lilla dotter på 6 månader sover helt ok på nätterna men ända sen hon föddes har vi gungat henne till söms i barnvagnen. Nu känner vi att vi kanske borde lära henne att somna själv ocj behöver lite råd ang olika metoder.
Det jag har hört om skrik/femminuters metoden är att det är hemskt att barnet ska skrika sig till söms, men det gör väl barnet ändå vilken metod man än kör med? Hon skriker nu när vi gungar henne eftersom hon inte alls vill sova när det finns så mycket roligt att titta på... Och även om man kör SHN med buffning så kommer hon ju skrika eftersom hon inte blir lagd som hon är van vid...
När det gäller SHN så vet jag inte om det skulle passa oss. M sover ganska bra på natten men vaknar ibland men då somnar hon om själv (vi har aldrig tagit upp henne på natten). Hon älskare sin säng och känner sig trygg där. Det enda problemet vi har är att hon sover så korta stunder på dagarna och att vi gungar henne till söms, men jag vet inte om hon skulle somna bättre eller sova längre för att jag ger henne en ramsa, väl?
Vad tror ni?