• Marie80

Skrikmetoden/femminutersmetoden eller SHN

Hej! Vår lilla dotter på 6 månader sover helt ok på nätterna men ända sen hon föddes har vi gungat henne till söms i barnvagnen. Nu känner vi att vi kanske borde lära henne att somna själv ocj behöver lite råd ang olika metoder.
    Det jag har hört om skrik/femminuters metoden är att det är hemskt att barnet ska skrika sig till söms, men det gör väl barnet ändå vilken metod man än kör med? Hon skriker nu när vi gungar henne eftersom hon inte alls vill sova när det finns så mycket roligt att titta på... Och även om man kör SHN med buffning så kommer hon ju skrika eftersom hon inte blir lagd som hon är van vid...

När det gäller SHN så vet jag inte om det skulle passa oss. M sover ganska bra på natten men vaknar ibland men då somnar hon om själv (vi har aldrig tagit upp henne på natten). Hon älskare sin säng och känner sig trygg där. Det enda problemet vi har är att hon sover så korta stunder på dagarna och att vi gungar henne till söms, men jag vet inte om hon skulle somna bättre eller sova längre för att jag ger henne en ramsa, väl?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Skrikmetoden/femminutersmetoden eller SHN
  • Southern Belle

Varför borde ni lära henne att somna själv? Hon är fortfarande ett litet, litet barn! Forsätt att ge henne den närhet och trygghet hon behöver så hjälper ni henne att växa upp och bli en trygg individ!

Läs gärna: "Trygga barn och trygga föräldrar" av Cecilia Moen. En jättebra bok som ger en förståelse för hur barn fungerar!

• JASS

Ja, alla barn skriker ju, men med SHN överger man inte barnet som med 5mm. Jag gillar inga metoder alls utan vill göra som känns bra för vår familj (=bära, bäa, sova nära. men förstår att alla är olika här...)  Men om man vill hålla sig till en metod tycker jag att tass-metoden verkar fin!

• lövet2

Tja, eftersom hon skriker sig till sömns nu redan, så kanske ni har tittat på saken ur fel synvinkel? Varför söva henne när hon inte vill sova? Hon är tillräckligt liten för att bestämma sina egna sovtider, så om ni inriktar er på att hålla henne nöjd, så lär hon nog sova. Kanske det blir några väldigt sena kvällar från början, men det brukar rätta till sig ...

• En Åsa

Jag skulle vara försiktig med att använda någon metod alls nu när hon faktiskt sover ok på natten. Finns ju en risk med att det förstörs om du kör någon metod nu.

• Ema86

min tjej lärde sig själv att somna när hon vart 6 månader.
    ibland ligger hon o gnäller o grymtar typ.. sparkar o har sig. det kan hon få göra men jag skulle inte låta henne ligga o gråta.
    vi gungade henne till söms med när hon va mindre. men det gick jäkla lätt att få henne o somna själv ändå. såklart olika för olika barn.
    prova lägg henne o ha koll om hon blir ledsen.. ta upp o lugna ner... o prova igen... o fortsätta... nångång så går det nog!
    eller gunga henne tills hon näääästan somnar... o lägg ner.

ursäkta rörigt inlägg... :)

• LillTussa
    Kör inte nån utav dem!
    5mm förstörde såååå mycket för oss!! Otrygg liten med sängen som skräckscenario, tog 2 mån att ens komma tillbaka till gamla rutiner..

Titta hellre på tass eller babywhisperer. Somna utan gråt- finns också. Betydligt snällare metoder som är skonsammare mot både barn och förälder!

Men hon är ju i för sig pytte fortfarande.. Är det katastrof om ni måste vagna ett tag till? Separationsfas är kring 8 mån, räkna med att det kan bli lite stökigt kring den perioden.  
  • Marie80

Tack för svar! Att gunga henne till hon nästan somnar låter ju bra förstås, då känner hon sig trygg men somnar ändå själv. Ska testa detta =)

• Marie80

Till Lilltussa! Nämen usch då, ingen skrikmetod då. Hon är ju trygg i sin säng nu så dumt att förstöra kanske.... Ja, hon kanske är lite liten förstås, det var de på bvc som sa att det är bra om barnen somnar själva... Men om det ändå kommer bli rörigt när hon blir åtta månader kanske det är bättre att ändra på saker efter åtta månader då så man inte gör henne ännu mer otrygg då!

• MalinEddie
    LillTussa skrev 2010-12-16 10:54:09 följande:
    Kör inte nån utav dem!
    5mm förstörde såååå mycket för oss!! Otrygg liten med sängen som skräckscenario, tog 2 mån att ens komma tillbaka till gamla rutiner..

Titta hellre på tass eller babywhisperer. Somna utan gråt- finns också. Betydligt snällare metoder som är skonsammare mot både barn och förälder!

Men hon är ju i för sig pytte fortfarande.. Är det katastrof om ni måste vagna ett tag till? Separationsfas är kring 8 mån, räkna med att det kan bli lite stökigt kring den perioden.  
    Jag håller med och i SHN lämnar man visst barnen ensamma att skrika från och med den andra natten när ramsan ska ta över.
  • Rhoda Horswunce

Dessa metoder är utvecklade för barn med svåra sömnproblem, och själva poängen med dem är att barnet ska börja somna om av sig själv på natten. Detta kan ju ert barn redan, så det finns ingen anledning för er att använda någon av metoderna.

• LillTussa
    Marie80 skrev 2010-12-16 10:59:51 följande:
    Till Lilltussa! Nämen usch då, ingen skrikmetod då. Hon är ju trygg i sin säng nu så dumt att förstöra kanske.... Ja, hon kanske är lite liten förstås, det var de på bvc som sa att det är bra om barnen somnar själva... Men om det ändå kommer bli rörigt när hon blir åtta månader kanske det är bättre att ändra på saker efter åtta månader då så man inte gör henne ännu mer otrygg då!
    BVC har mycket fyr sig när det gäller "modeller" för hur barn ska sova.. Huvudsaken är väl att ni inte upplever det som problem eller att hon mår dåligt för att hon sover dåligt?
    Nja, ta det som det kommer istället.

Ja, förmodligast blir det rörigt kring 8 mån. Har många vänner o släktingar som upplevt samma sak. En del märker det ju förståss inte alls och det är ju skönt! Men barn är ju så olika! Men bli inte förvånad om hon börjar vägra somna på kvällarna eller kan vakna oroligt mitt i natten. Naturlig fas. För vår del släppte det kring 11-12 mån.

Men titta på BW eller tass, där finns många fina verktyg som man kan modellera om till sitt eget som passar ens barn. Och helt utan att behöva dumpa barnen och lämna dem åt sitt öde! 
Svar på tråden Skrikmetoden/femminutersmetoden eller SHN