• Wavva

Snabba svar! Får man ge 9 månaders pannkaka till lunch?

Om man inte har socker och sylt till, är det då dumt att ge 9 mån pannkaka? Tycker det är skitsvårt att inte ge burkmat om det inte får vara stekt och inte det och inte det... BVC säger att man kan ge allt man själv äter - salt och socker men så läser man överallt och i brochyrer så är det värsta prettotävlingen med massa grönsaker vid varje mål :-O. Hur gör ni?

• Svar på tråden Snabba svar! Får man ge 9 månaders pannkaka till lunch?
  • Pickeli

ger det jag själv äter utan salt. Väldigt lätt.

Du kan ju ge ungen i princip vad fan som helst förutom salt och honung och mangold(?). Du hittar ju råden på slv.

Ang stekt mat så går det jättebra att ge, du behöver ju inte bränna den.

vad äter du själv som du inte vågar ge menar du?

Google it!
  • ELLEoClara

Kanske inte varje dag då det är mycket mjölk för litet barn annars bara att ge.

Min tjej älskade pannkaka med mosad banan och ibland lite grädde, fick lite ärtor eller liknande på sidan att äta till. 

• Wavva
    Pickeli skrev 2010-12-16 11:16:48 följande:
    ger det jag själv äter utan salt. Väldigt lätt.

Du kan ju ge ungen i princip vad fan som helst förutom salt och honung och mangold(?). Du hittar ju råden på slv.

Ang stekt mat så går det jättebra att ge, du behöver ju inte bränna den.

vad äter du själv som du inte vågar ge menar du?
    Jag tänker bara att stekt mat inte går bra men det vore ju enklare att bara ge det man äter - salt. Han får pannkaka idag ! Gillar ju dessutom att pilla med maten när han ska äta, annars äter han helst inte bitar i mat.
    Tack för att det finns normala morsor som får inte krånglar till det!
  • Mymlan80

Ja, om barnet klarar av att äta så fast mat, så ska det väl gå bra. Fast just pannkaka ska man kanske inte ge varje dag. Du kan ju ha bär till om du inte vill ge sylt.

Annat som är snabbt och lätt att fixa till lunch är t.ex blodpudding eller omelett/äggröra. Just dom 2 sakerna gillar min son jättemycket.

Välkommen Liten 091203
  • Fröken Susidus

Varför inte? Vi brukade ge fint riven morot till och hans köpta fruktpure istället för sylt. Nu är han äldre och får hemgjord sylt.

Man ska nog ta alla såna skriverier och hysteri med en nypa salt? ;)

• xXMaLoXx
    Buchholtz och Magnusson skrev 2010-12-16 11:30:06 följande:
    Varför inte? Vi brukade ge fint riven morot till och hans köpta fruktpure istället för sylt. Nu är han äldre och får hemgjord sylt.

Man ska nog ta alla såna skriverier och hysteri med en nypa salt? ;)
    Nej, inget extra salt!! ;)  (sorry, men jag kunde inte låta bli)

För att hålla mig till TS, så har våran son fått äta pannkaka sedan flera månader tillbaks. Dock så gillar han det inte såpass att han vill ha det som en hel måltid, men han har fått äta av oss när vi ätit pannkaka. På sin har han fått fruktpuré eller så har han ätit den som den är. Pannkakor är ju sällan särskilt hårdstekta om vi ska prata om just stekt mat.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • FinastE2010
    xXMaLoXx skrev 2010-12-22 22:53:17 följande:
    Nej, inget extra salt!! ;)  (sorry, men jag kunde inte låta bli)

För att hålla mig till TS, så har våran son fått äta pannkaka sedan flera månader tillbaks. Dock så gillar han det inte såpass att han vill ha det som en hel måltid, men han har fått äta av oss när vi ätit pannkaka. På sin har han fått fruktpuré eller så har han ätit den som den är. Pannkakor är ju sällan särskilt hårdstekta om vi ska prata om just stekt mat.
    Beror väl på hur bra man är på att laga mat om de är hårdstekta eller ej, hehe. ;)
    Man får göra det enkelt, sålänge man inte bränner vid all mat så går det väl bra? ;)
  • xXMaLoXx
    FinastE2010 skrev 2010-12-23 00:32:38 följande:
    Beror väl på hur bra man är på att laga mat om de är hårdstekta eller ej, hehe. ;)
    Man får göra det enkelt, sålänge man inte bränner vid all mat så går det väl bra? ;)
    Haha, sant...men hårdstekta pannkakor är ju inte särskilt gott ändå^^
    Precis!! Och blir det för "hård" stekyta så kan man ju ta bort det och servera resten :)
    www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Snabba svar! Får man ge 9 månaders pannkaka till lunch?