• M1986

Hur mycket blöjor går de åt till spädbarn?

Ska snart iväg till Norge å hamstra på mig blöjor, vet att det är tidigt att köpa blöjor men med tanke på hur billigt det är och att de efter nyår höjer priserna så har jag valt att göra detta.

Hur många blöjor går de åt av minsta storleken till nyfödd? Räcker det med ett paket? Hur länge kan de ha den storleken innan de går över på nästa, 1, 2 eller 3 veckor?

Å hur många paket kan de tänkas gå åt för nästa storlek? Har läst att de går åt mellan 10-15 blöjor per dag men de hjälper ju inget när man inte vet hur länge dom går över till nästa viktklass. Vill gärna höra om era erfarenheter.

Å en annan fråga, vilket är bäst av pampers och libero?

• Svar på tråden Hur mycket blöjor går de åt till spädbarn?
  • Ema86

jag har aldrig behövt 10 - 15 blöjor om dagen.
    det beror helt på bebisen, en del ungar bajjar 15 ggr om dan... andra en gång i veckan. min tjej gjorde en gång i veckan så här hemma räckte blöjorna rätt länge ändå. iaf i början.

• kajsa8

Strl 1 hade vi kanske i 2 veckor o sedan strl 2 kanske i någon månad det är ju upp till typ 6 kg och strl 3 är nog upp till 8-9 kg..
    Det beror ju helt på hur snabbt bebis växer och väger vid födsel.
    Men jag skulle inte köpa bara 1 pkt av strl 1. Det är 30 blöjor i så det går ju åt på 3-4 dagar. Jag skulle nog köpa 5 pkt. 8-10 pkt strl 2.
    Pampers hade vi bara i början sen libero och nu har vi pampers igen. Dom ät bra båda

• Hallonmun

Det är ju väldigt svårt att uppskatta, det beror också hur stort barnet är när det föds. Mina har varit 3000 grammare så de har väl haft den minsta storleken ett par veckor. Sen är det väldigt olika vilken blöja som man tycker är bäst. Sonen tålde inte pampers, men med tösen spelar det ingen roll vilken hon har. Jag brukar iaf räkna 5-6 blöjor om dagen.  Man byter ju ca var tredje timme, och nån extra gång vid bajsning.

Google is my friend ♥
  • tiptoe

Oj jätte svårt att uppskatta, det beror ju som sagt på hur stor bebisen är och hur snabbt den växer. Min dotter hade tex prematur blöjor (hon föddes i v36 och vägde 2,6kg) i flera veckor tror hon var över månaden innan vi väl kunde köpa strl 1 och sen hade vi 1:or minst en månad till.. Tycker oxå det känns som för varje storlek man går upp så kan man ha dem längre.  Men räkna 5-8 blöjor om dagen i början ungefär..

Vi hade enbart Libero i början (bara de som har prematur), men när vi väl testade pampers så tyckte jag de var helt värdelösa, däremot gick vi över till Huggies senare och var jätte nöjda med dem.. Nu r vi tillbaka på Libero då de har de bästa Upn´go enligt mig.

• mapo51

Vår förste son använde 6-10 blöjor om dagen när han kom igång med bajsandet, dock kunde han ha de minsta blöjorna i kanske 10 dagar (vi köpte för mycket men kunde som tur var lämna tillbaka det oöppnade paketet) och sen hade han vuxit ur stl 2 innan han var 6 veckor. Storlek 3 kunde han ha lite längre.

Vi använde bara Libero då vi tyckte att Pampers luktade kemikalier och de läckte jättemycket.

Vår andre son använder kanske 6-8 blöjor om dagen, han hade storlek 1 i 2 veckor cirka och storlek 2 tills han var 8 veckor eller något sådant.

• PetraMunchen

Newborn va typ för små från början. Vi körde med storlek 2 i 2 veckor kanske, numer kör vi nr 3 men så har vi också ett stort barn som vägde 4,4 kg när hon kom ut och nu vid 2,5 månad väger 7 kilo. I början gjorde jag av med ca 10-15 blöjor om dan. Höll i sig ca 3 veckor. Men vid 1 månad börja hon bajsa mindre och nu bajsar hon inte i blöjan längre och ibland kör vi med tygblöjor så vi är nere på ca 5 blöjor om dan. Måste säga att tygblöjor tjänar man ju strax in...

• queenofangels

hade newborn, men dom va för små, men hade köpt några paket så fick använda dom. använde st 2 mad bara ett paket.
    är nu på st 3 på min son o började med de när han va 5 veckor, men han va stor när han föddes o vägde 4400g. o här går de nog ca 10 blöjor om dan

• M1986

Tack alla soim har svarat =)

Tror inte jag får någon bamsingbebis. Köpte två paket 2-4kg och 2 paket upp till 6 kg och sen 8 paket från 7-14 kg. Alla dessa 12 paket gick på 90 norska kronor vilket blev 106 svenska. Är mer än nöjd med det :)

• Scarlett77

Är blöjor alltid så billigt i Norge???

• M1986
    Scarlett77 skrev 2011-01-31 09:47:20 följande:
    Är blöjor alltid så billigt i Norge???
    Norge har alltid varit europas billigaste land på blöjor iaf. Nu höjde dom ju priserna efter nyår (var ju därför jag köpte så tidigt) så nu vet jag inte vad det kostar.
Svar på tråden Hur mycket blöjor går de åt till spädbarn?