• Anonym (helt slut)

sover aldrig!!!!

Hej!!! Har en dotter på snart 11 månader. Dom senaste veckorna har hon sovit max 40 min på hela dagen. Och på natten vaknar hon minst 10 gånger per natt. Allt är helt upp och ner med sömn o mat förtillfället. Hon blir ledsen så fort hon ser att jag kommer med mat om det inte är välling. Hoppas på att du har något tips eller förslag på vad det kan var. Har hållt på så här i ca 5 veckor nu.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden sover aldrig!!!!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Mat och sömn hänger ofta ihop. Sover barnet dåligt så äter det dåligt och vice versa!

Det är helt normalt att barn under olika perioder mer eller mindre upplevs matvägra. Nästan alltid går det över av sig själv, lika fort som det kom. Det kan vara en utvecklingsfas eller, inte helt ovanligt, en tidigare infektion som utlöst detta.
    Växer och utvecklas din dotter, är jag säker på att du kan ha is i magen och låta det passera. 
    Under tiden kan det vara bra att fortsatt erbjuda mat på regelbundna tider, variera kosten (bättre att hon äter pytte-lite av allt, än bara välling). Duka upp vid bordet och låt henne helt enkelt kladda fritt, bordsskick är inte nödvändigt under denna period. Häng inte upp dig på vad hon åt idag, utan snarare vad hon fick i sig under veckan.  

I din dotters ålder är det inte ovanligt att de utvecklat sin egen vilja. Detta resulterar gärna i att de protesterar mot de mesta föräldrarna erbjuder. De kan också tycka om att härma vad vi vuxna gör, städa , laga mat etc. Låt henne mata en docka och när ni äter kanske hon kan mata dig. Turas om att mata varandra!

Vad gäller sömnen är det bra om ni försöker hålla fast vid samma läggnigsrutin. Det kan precis som mat-lusten variera. Ibland fungerar det jättebra och ibland inte alls. Men hur som helt gör rutiner och vanor barn trygga, de vet vad som förväntas komma efter att de badat på kvällen t ex.

Är du trots allt orolig för din dotters välbefinnande tycker jag att du bokar en tid på BVC, för att prata igenom vad som kan påverka hennes beteende.

MVH Christine 

Svar på tråden sover aldrig!!!!