• Jungfrulycka

Ni som köpt hus med visst renoveringsbehov...kan ni ge lite tips??

I mars/april flyttar vi till en villa (Byggd i slutet på 70-talet, tegel) Som behöver fräschas upp med tapetsering/målning etc...Vi har ingen erfarenhet av renovering (inte ens lättare) och undrar om någon där ute skulle vilja ge lite tips! Vi kommer att flytta in och ta ett rum i taget. Någon som lärt sig av sina misstag eller bara vill ge lite tips??

• Svar på tråden Ni som köpt hus med visst renoveringsbehov...kan ni ge lite tips??
  • artax

Mitt första och främsta tips är som du redan säger ett rum i taget!!!! Men det är ap svårt att hålla!! Man gör det mesta och sedan går på nästa grej inte smart!!!!!!!!! Skriv en lista på vad ni ska göra i vilken ordning och sedan vem som ska göra vad, sen får man inte göra nästa sak på listan fören man är 100% klar med första!

Se till att prioritera där man är mest och vänta med jätte projekt, alltså kanske ställ er säng i ett annat rum än det ni ska ha till sovrum och gör klart det rummet ni ska ha till sovrum och flytta in, sen kan ni fixa vardagsrummet och ha sakerna som ska vara där i extra rummet så länge..

Vet ju iofs inte hur många rum ni har el om ni har barn? men se till att göra en lista och tömma rummet ni håller på med och inte ha sakerna i vägen! alltså så man måste flytta möbler el gå runt dom hela tiden.. ;) 

• johandra

1: Bo in er innan ni gör några större renoveringar

2: bo in er innan ni gör några större renoveringar (vi lyssnade aldrig på detta råd o har därför byggt om huset 2ggr under 4års tid.

3: Köp kvalitetsfärger och aldrig aldrig färg på öob, byggmaxx etc...ger bara en massa extrajobb

ja det var väl det i korta drag..Lycka till huset o renoveringar

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • aglili

Tänk igenom hur ni vill att slutrelsutatet ska bli dvs när alltär klart, gör sen en sak i taget.

• Miss Lau

Du har redan fått bra tips men jag vill lägga till att man lär sig efter hand. Vi bor nu i vårt tredje hus med "uppfrächningsbehov" och jag har lagt åtskilliga golv, tapetserat, målat, monterat kök m.m. Och man lär sig hela tiden. Läs på hur det går till i teorin och gör sen, det mesta är rätt lätt när man lärt sig

Och det är jättekul att renovera, tycker jag!

• Zenobia

Ett billigt renoveringstips är att i januari brukar man sälja ut årets tapeter så man kan fynda borås tapeter osv för halvapriset.  Där kan man hitta billiga alternativ.

Sen ta ett rum i taget, börja t ex med erat sovrum så har ni en vrå sen som ni kan krypa undan till när det blir för rörigt annars.
    Sen planera och fundera hur ni vill ha det. Bo till exempel med köket ett tag så kommer ni underfund med hur ni vill ha det. Sen ta hjälp av ikeas köksprogram och rita upp köket och ha det liggande sen så kan man eftersom man kommer på gå in och ändra. Sen behöver man inte köpa köket där ifrån då men man har en mall i allafall hur man vill ha det.

Sen det viktigaste ta er tid och stressa inte och sen be om hjälp om ni behöver det.

• Jungfrulycka

Åh vilka bra tips jag har fått! Jag har sugit åt mig allt som en svamp...ska visa detta för min man när han kommer hem ikväll!!! kram på er

• Ulaninen

Jag säger som flera andra: Ett projekt i taget!! Det är mycket lättare att stå ut då, och att se och glädjas åt framstegen, än när man river och röjer lite här och där (Japp, vi har blivit kloka av erfarenheten). Och planera innan vad som behöver göras, steg för steg, även det ett bra sätt att glädjas bit för bit allteftersom man blir färdig med ett moment. Läs på ordentligt och ta det lite långsamt, så klarar man det mesta! Håller med om att köpa kvalitetsgrejer när det gäller färg osv. Tänk igenom vilka verktyg ni kan tänkas behöva till flera projekt, och låt dem kosta - det är skillnad i kvalitet så det man ska använda mycket kan också få kosta en del...

Och ha mycket tålamod med att man blir sjuk, trött, less osv emellanåt - kan kännas som enorma besvikelser att renoveringen avstannar men sånt händer och då är det mycket värt om man kan ladda om och ta nya tag utan att det känns som ett misslyckande.

Stora projekt som kök och badrum kan det vara idé att spara ett tag, just för att man får mer klart för sig hur man verkligen vill ha det, efter att man "bott in sig" ett tag.

Och för lite distans och perspektiv kan det vara väldigt mycket värt att titta på Kanal5:s program "Arga Snickaren". Bra och proffsigt program för folk som kört fast. Vi har lärt oss en hel del av det programmet och framförallt inser man att det inte är så illa här hemma trots allt, när det finns de som lever år ut och år in i rena byggkaoset.

• Ari Gold

Vänta ett halvår-år innan ni gör något alls. Många av de saker vi gjorde allra först ångrade vi i efterhand. Man vet inte hur man vill ha det där man inte har bott.

Och gör inte saker som inte behövs "bara för att". Man måste inte riva ut ett badrum bara för att plastmattan är omoden tex.

• johandra

en sak till..räkna med MINST 2ggr tiden ni tänkt er och lika på summan...man glömmer ofta småsaker som spik,skruv osv...

första inköpen i verktygsväg bör nog vara en BRA kap/gersåg, en bra skruvdragare och ett långt vattenpass...

läs mer på www.byggahus.se där finns det jättebra tips o råd om det mesta

• Miss Lau

Angående verktyg, om ni inte redan har massor, köp kvalitet på vissa saker och lågpris på andra. Sånt man använder väldigt mycket som tex skruvdragare tycker jag det är värt att lägga pengar. Däremot känner jag ingen skillnad på en superdyr tång jämfört med en för 20 kr. Dessutom använder jag den extremt sällan. Och ska ni tex lägga klinkers eller liknande så hyr proffsgrejer. Det kostar inte mycket och är mycket bättre än de hemmavarianter som finns att köpa.

Och om ni ska köpa trädgårdsredskap, kolla Blocket! Vi köpte allt för nästan ingenting av ett par pensionärer som skulle flytta till lägenhet.

• Jungfrulycka

Tack igen för alla tips! Vi kommer att som ni tipsar om ta ett rum i taget! Badrum och kök hade vi ändå tänkt vänta med då vi inte vet hur vi vill ha det ännu.

• mimsan01

- ett rum i taget
    - var noga med att kolla upp vad ni kan / får göra själva. El och rördragning är oftast inte tillåtet att göra själva
    - Var alltid noga med underarbetet när ni tapetserar målar - ett taskigt underarbete kan verkligen sänka hela resultatet
    - skynda långsamt

• MajaVira

Håller med de övriga om att ni ska ta ett rum i taget, men tänk igenom helheten innan ni börjar. Jag är jättemissnöjd med vissa saker vi gjort just pga att vi bara tänkte rum för rum. Tex hade jag velat ha samma golv i hela entreplanet, nu är det fem olika (varav ett gammalt)...

• Jungfrulycka
    MajaVira skrev 2010-12-17 08:36:08 följande:
    Håller med de övriga om att ni ska ta ett rum i taget, men tänk igenom helheten innan ni börjar. Jag är jättemissnöjd med vissa saker vi gjort just pga att vi bara tänkte rum för rum. Tex hade jag velat ha samma golv i hela entreplanet, nu är det fem olika (varav ett gammalt)...
  • giftfri
    johandra skrev 2010-12-16 13:34:57 följande:

1: Bo in er innan ni gör några större renoveringar

2: bo in er innan ni gör några större renoveringar (vi lyssnade aldrig på detta råd o har därför byggt om huset 2ggr under 4års tid.

3: Köp kvalitetsfärger och aldrig aldrig färg på öob, byggmaxx etc...ger bara en massa extrajobb

ja det var väl det i korta drag..Lycka till huset o renoveringar

Hmm, eftersom jag renoverat å byggt rätt mycket, så förstår jag inte att du nämner ByggMax som ett dåligt alternativ, jag skulle vilja påstå precis tvärtom...,mycket bra byggvaror.., dock med ett väldigt begränsat sortiment..
    Men trävaror, spik, skruv, byggbeslag, isolering m.m, handlar jag enbart på ByggMax, undantag finns, p.g.a det begränsade sortimentet..
  • johandra
    giftfri skrev 2010-12-17 15:10:30 följande:
    Hmm, eftersom jag renoverat å byggt rätt mycket, så förstår jag inte att du nämner ByggMax som ett dåligt alternativ, jag skulle vilja påstå precis tvärtom...,mycket bra byggvaror.., dock med ett väldigt begränsat sortiment..
    Men trävaror, spik, skruv, byggbeslag, isolering m.m, handlar jag enbart på ByggMax, undantag finns, p.g.a det begränsade sortimentet..
    Om du läser ORDENTLIGT vad jag skrivit så står det FÄRG på byggmax... beslag mm köper vi oxå där...reglar o sånt kan oxå gå,det beror på hur mycket tid man har...
  • giftfri
    johandra skrev 2010-12-17 23:12:26 följande:
    Om du läser ORDENTLIGT vad jag skrivit så står det FÄRG på byggmax... beslag mm köper vi oxå där...reglar o sånt kan oxå gå,det beror på hur mycket tid man har...
    Bra färg vete fan var det finns numera, all bra färg har ju förbjudits...
    Som ex köpte jag svindyr Beckers golvfärg plus hos Fresk/XL-bygg, den skulle tåla allt å endast vara snäppet sämre än  epoxifärg.
    Ha! Inte fan var den bättre än likvärdig "skitfärg" den släppte/flagnade precis lika mycket som billig "skitfärg, så heller billig skitfärg på golvet, än svindyr skitfärg från Beckers...

Kan tillägga att jag fått hela kåken ommålade av proffs för att antal år sedan.., dom gav jag fria händer, bara dom målade med olja å inte nån plastfärg..
    Så dom gamla gubbarna tog till gamla beprövade metoder, å gissa!!
    Färgen sitter som berg, inget mögel, ingen mattning, inget nymodigt problem alls!
    Å då hade jag blivit idiotförklarad av yngre målare, som sa att oljefärg är bara skit, men uppenbarligen så var tekniken å kunskapen, om vad som måste finnas i färgen bättre förr...
  • giftfri

Virke köper jag aldrig någon annanstans än hos Byggmax, helt enkelt för att det håller bra kvalité, å som skogsägare är jag rätt kräsen på virke..
    Tyvärr kan det bli lite problem med "skräpvirke" i travarna, under högsäsong, då det inte hinner sorteras bort för flisning....

• Susanne905

Som många påpekat, stressa inte, ta ett rum i taget och hinn med att bo in er innan ni drar igång projekt. Köp bra verktyg och våga fråga om det är något ni är osäkra på. Hoppas att ni kommer ha roligt under resans gång, även om det garanterat blir slit också.

• anli00

vi köpte vårat hus för ett år sen och det dröjde nog ett halvår innan vi rörde nåt utav renoveringsplanerna, just  för att man måste få bo in sig lite och veta vad man vill ha..
    Tror jag ändrade mig en hundra ggr angående köket som vi började med då vi kände att det var det som behövdes mest.

Sen nu har vi precis blivit klara med fönster och dörrbyte (dock inget vi gjorde själva)

Men som de andra sagt, vänta ett tag innan ni tar tag i renovering och verkligen känn efter vad ni vill ha för nåt och då är det värt att lägga ner lite mer pengar på en tapet eller vad som, om det är nåt som man verkligen fastnat för!

Ett annat tips om ni ska göra det mesta själva, det tar mycket längre tid än ´vad man tror så renovera rent, dvs h¨åll resten av huset städat..man får spasmer annars :D med massa grejer överallt! och en sak i taget..vi har  bestämt att vi rör inget annat i huset förrän ett rum är helt klart även att man kan planera resten av huset för d är ju d som är så sjukt kul att kolla läget och drömma sig bort!
    ¨Hoppas det går bra för er...

Svar på tråden Ni som köpt hus med visst renoveringsbehov...kan ni ge lite tips??