• ladydi

Symaskinstips? Någon med erfarenhet eller koll?

Husqvarna Viking Emerald 116 eller 118?
    Är de modeller jag undrar över. 

Har begränsat med tid och ork att jämföra ordentligt så jag körde snabbt en koll på pricerunner. Om ni har bättre förslag så bara skriv vad ni tycker och varför.
    Vill att maskinen ska vara av god kvalitet och klara jeans, stretchtyg och vad man nu kan behöva sy hemma. Så egentligen en basicmaskin för att ha men ändå med möjlighet att klara sånt som kan dyka upp om man blir lite mer sysugen.

Tacksam för hjälp, råd och tips.
    Vill helst att den ska vara mekanisk. Max pris 5000 om den är superb annars nöjer jag med med lite billigare om de är ungefär lika bra.

Just shoot! 
  • Svar på tråden Symaskinstips? Någon med erfarenhet eller koll?
  • Siriva

Min erfarenhet är av Husqvarna maskiner och då de äldre mekaniska (inga datorfunktioner)
    De kan man hitta begagnade hos symaskinsreparatörer.
    Har min mormors från 50 talet och den är superbra, mamam har en från tidigt 70 tal och den är minst lika bra, sedan har hon en "nyare" från sent 70 tal och den är nog bäst för den är inte lika otymplig och har lite mer olika sömmar.
    Jag har haft en enklare variant från 70 talet i ca 20 år och den har lagt av nu (syr inte raksöm) den var tänkt som resesymaskin men har fungerat alldeles utmärkt som "hemmasymaskin".

De andra jag räknat upp har jag och mamma använt i vår textila verksamhet så de har sytts flitigt på dem i ca 10 års tid. 

• ladydi

Har ingen möjlighet att röra mig så mkt så jag måste beställa över nätet tyvärr....

• Siriva

Kollade lite på nätet och av de två modellerna du angett skulle nog jag valt Emerald 118 eftersom den har knapphål i ett moment.
    Men jag läste bara den kortfattade specifikationen. 

• Konvaljen

Jag har en Emerald med dator och är supernöjd. Inne på fjärde året nu och går som smort. Kostade kring 7500 och värd varenda krona.

• Krokig Krokofant

Köp inte Emerald 183 - det är inte samma maskin.

Emerald 116/118 och 122 är samma maskiner som Pfaff Hobby 1122/1132/1142.

Dessa tillverkas av Janome och inte husqvarna.

One by one, one by one.
  • Solkattan
    Siriva skrev 2010-12-16 14:04:00 följande:
    Kollade lite på nätet och av de två modellerna du angett skulle nog jag valt Emerald 118 eftersom den har knapphål i ett moment.
    Men jag läste bara den kortfattade specifikationen. 
    Jag har en 116 och i den bruksanvisningen så finns "automatiskt knapphål" med..? Men det kanske inte är samma sak som "knapphål i ett moment"?

Är i alla fall nöjd med min maskin... har iof. bara sytt gardiner ( i ganska tjockt tyg ) och lagt upp några byxor.. men för det har den fungerat kanon!  ( i alla fall när jag jämför med min tidigare maskin ifrån 50-talet där tråden varannan gång typ trasslade sig inunder och man fick börja om.. :( ).
    När jag köpte maskinen så valde jag också mellan de lite enklare maskinerna. Och om jag fattade rätt vet jag inte.. men det var typ bara några sömmar man fick fler på 118 maskinen...

Det som möjligen skulle kunna fått mig att köpa en dyrare "datoriserad" maskin var att de var Sverige tillverkade... ( i alla fall sa mannen i butiken det..).
Svar på tråden Symaskinstips? Någon med erfarenhet eller koll?