Inlägg från: pamilya |Visa alla inlägg
  • pamilya

    Jag blir galen på vissa föräldrar!

    Jag är glad att jag slipper ha min son på en förskola som hellre väljer att plåga barnen genom att tvinga dom att stå ute att frysa för att de råkar ha föräldrar som inte har tillräckligt varma kläder till sina barn.
    Om ett barn väljer att kissa på sig när det kommer ut för att få slippa frysa så kanske personalen borde göra nåt åt saken? Jag förstår inte hur du som är medveten om detta bara låter det fortsätta? Antingen får du skälla ut flickans föräldrar och tvinga dom att ordna bättre kläder eller så du f*n i mig se till att flickan slipper gå ut! Förstår inte hur du kan låte henne kränkas så mycket bara för att få lite "frisk" luft! 

  • pamilya
    hallonfot skrev 2010-12-18 07:03:37 följande:
    Att barnen har tillräckligt med kläder är föräldrarnas ansvar. Vi har pratat med flickans föräldrar åtskilliga gånger. Hon är den som får gå in först av alla. Dom gånger hon har kissat på sig har någon av oss självklart låtit henne gå in. Det handlar inte om att vi låter henne kränkas, det är fruktansvärt när det blir så här. Och varför? Jo, för att föräldrarna inte tar på barnet tillräckligt med kläder. När vi låter henne gå in med en av oss, har det vid åtskillliga tillfällen hänt att andra barn har rymt från förkolan, pga att all personal behövs ute, och en har behövt gå in tidigare. Det funkar inte när inte all personal är ute. Och vi stannar inte inne med 25 rastlösa barn för att några har dåliga kläder. Det var vid 2 tillfällen nu i veckan som flickan kissade på sig, då fattade vi att något inte stod rätt till och vi tog upp det hela med föräldrarna, så nu hoppas vi innerligt att hon har bättre kläder på måndag. Vi tar tag i sånt här med en gång, så tro inte att vi struntar i det.
    Självklart är det föräldrarnas ansvar att barnen har rätt kläder på sig. Det har jag inga som helst invändingar emot.

    Om det nu skulle vara så att hon inte har rätt kläder på sig på måndag så förmodar jag att du pratar med din chef om situationen? Eftersom det är tydligt att ni inte kan ta hand om ALLA barnen på ett bra sätt nu så måste ni ju ha förändringar. Eller är jag ute och cyklar? Du skriver hur barn har rymt vid åtskilliga tillfällen för att ni måste gå in med flickan, då är det ju ÖVERTYDLIGT att ni inte kan tillgodose alla barnen. Det är ju inte en lösning att låta barn frysa och kissa på sig för att ni inte kan underhålla 25 barn inomhus. Men eftersom du skriver att ni tar tag i saker på en gång så förmodar jag att ni redan diskuterat framtida lösningar om hennes föräldrar fortsätter att strunta i rätt kläder för sin dotter?

    Nu vet jag iof ingetting alls om din förskola och kan bara jämföra med egna erfarenheter och vad jag vet så har iallafall min sons förskola inga som helst problem med rastlösa barn bara för att de väljer att vara inne. Men de kanske har bättre förutsättningar att organisera lek och aktivitet inomhus än vad du har på din arbetsplats?

    Det låter ju överlag som en ganska dålig situation på din  arbetsplats och jag hoppas verkligen att ni iallafall försöker få ändring på det hela. Om det är så enkelt för barnen att rymma så kanske eran utemiljö bör ses över. Om två personaln inte klarar av att ha koll på barnen så förmodar jag att ni har tagit upp det här med chefen? Jag menar, det är ju ganska allvarligt om barnen kan rymma åtskilliga gånger...

    Du skriver att det står i läroplanen att ni måste vara ute varje dag och den planen måste följas, du kan väl inte allvarligt mena att det är viktigare att följa planen än att barnen ska må bra?
  • pamilya
    hallonfot skrev 2010-12-18 18:20:16 följande:
    Anledningen till att barnen har rymt är för att dom som plogar på gården lägger snövallarna precis vid staketen. Vi har tagit upp problemet med alla vi kan komma på, men ännu har inget hänt.
    Den största anledningen till att vi går ut är inte läroplanen, utan att barnen blir alltför rastlösa inomhus eftersom dom inte får springa, hoppa eller ha högre ljudstyrka på sina röster än samtalston inomhus. Dessutom vill alla barnen gå ut
    Ni har inte funderat på att skaffa en skyffel själva och lösa problemet med de höga vallarna? Jag förstår inte hur ni kan tycka att det är okej att arbeta i en "farlig" miljö för barnen, för även om ni skulle vara alla tre vuxna ute hela tiden så är ju det knappast en garanti för att ni har koll på alla 25 barnen hela tiden... Har ni pratat direkt med dom som plogar? Eran kommun borde väl ha i sitt intresse att ordna det snarast annars skulle jag iallafall be tidningen skriva en artikel om hur kommunen skiter i att barnen rymmer åtskilliga gånger från förskolan...

    Menar du på allvar att ni inte en stund inne kan leka en lek där barnen kan få utagera lite? Eller behöver dessa barn hoppa, springa och skrika minst en timma om dagen för att kunna må bra? Jag är inte alls van vid detta från sonens förskola men det är tydligt att ni arbetar på olika sätt...

    Och din sista mening "Dessutom vill alla barnen gå ut" är väl knappast en bra ursäkt till att ha barnen i en osäker miljö?
  • pamilya

    Men tycker inte du (hallonfot) att ni gör ett hemskt val som väljer att ta ut barn som så tydligt är underklädda?! Vad har ni egentligen för kompetens när ni tar ut barn i minusgrader när de varken har vantar, mössor osv?!
    Självklart SKA föräldrarna se till att deras barn har rätt kläder men va tusan, det jag läser från dig är att ni vet att barnen har dåliga kläder men ni tar ut dom ändå gör att dom så gärna vill. Väldigt smart... Eller att ni MÅSTE gå ut för att ni klarar inte av att på ett konstruktivt sätt underhålla barnen inomhus, att eftersom ni har en del bokstavsbarn så måste ni vara ute så att de kan få springa, hoppa och skrika i en timma.

    Jag håller med dig att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen har rätt kläder men du har väl ändå något slags ansvar för barnen när du jobbar? Jag kan nog inte säga mer än att jag är glad över att min son iallafall går på en bra förskola med underbar personal som faktiskt bryr sig om "sina" barn. Jag önskar dig lycka till, för dåliga kläder är inte det enda som problemet på din arbetsplats...

  • pamilya

    Vart står det att ni måste hå ut med barnen varje dag?

    Jag är ofta på sonen förskola och har aldrig varit med och att det varit hög ljudnivå eller att någon av barnen måste "bete" sig för att må bra. Men som jag skrivit tidigare, det pedagogiska arbetet måste skilja sig åt ganska markant...

    Sen undrar jag fortfarande hur det kommer sig att ni vuxna som arbetar med dessa frysande barn tar beslutet att gå ut med dom? Avsnittet ur läroplanen som du citerar visar inte alls att ni måste vara ute varje dag, motorik, koordination och kroppsuppfattning är väl nåt man jan träna på inomhus eller tänker jag helt fel där? Du säger också att barnen vill gå ut och därför tar ni ut dom. Allvarligt? Skulle en pedagog på sonens förskola göra något som "skadar" honom för att han vill så är väl h*n knappast kompetent nog att jobba med barn...

    Jag håller med dig om att föräldrarna har ansvaret att barnen ska ha rätt kläder men det du berättar om hur ni arbetar och hur ni gör med barnen är bara dumt.

  • pamilya

    Så det du skrivit tidigare är överdrifter? För du har ju skrivit att "dom allra flesta" och "många" angående dåliga kläder och frusna barn, nu är den siffran nere på 1 av 25. Jag tycker men känna av lukten an skit...

    Sen undrar jag hur era lokaler ser ut eftersom barnen tydligen står som packade sillar inomhus. Efter "40 år" i branschen så borde du väl ändå veta att det finna fler sätt att träna motorik än att springa?
    Och hur funkar det resten av dagen? Du har ju sagt att de flesta barnen går långa dagar och då tillbringar ni ju större delen av dagen inomhus, menet du få att barnen ska få m bra en timma om dagen men sen får de inte röra dig mer?

    Det låter som en förjävlig situation på din arbetsplats som bara kommer bli värre, vad gör du och dina kollegor åt saken? Om ni idag inte kan ta hand om barnen ni har så är det ju misshandel att ta in fler. Skulle gärna vilja ha numret till er ansvarige på kommun för att skälla ut dom efter noter, det du beskrivit i tråden är bara fel, fel och fel.

  • pamilya

    Sen undrar jag vad du gjort mer i förskolebranschen, jobbat på förskola har du ju bars gjort i lite över 10 år. Vad har du gjort de resterande 30 åren? För du verkar ju inte ha lärt dig att ordna bra arbetsmiljö...

    Och du, barnen kanske inte tar "skada" av att vistas ute i en timme fast de fryser men att låta dom göra det är väl ologiskt och idiotiskt?

  • pamilya

    Vad säger chefen? Facket? Kommunen? Föräldrarna? Ingen kan väl tycka att situationen på din arbetsplats är okej och att man gör saken sämre genom att 5 nya barn ska komma dit. Det måste ju finnas några gränser för hur illa det ska vara? Jag menar, ni har barn som rymt åtskilliga gånger. Det är ju ett tydligt tecken på att ni 3 inte klarar av de 25 barn ni har idag.
    Hur många personer får det vistas i era små lokaler? Kan ni där försöka se till att inte få fler barn?

    Eftersom du beskrivit en ganska miserabel miljö så tycker jag att det är illa att du, dina kollegor och barnen måste ha det så här. Det måste ju ske en förändring.

  • pamilya
    hallonfot skrev 2010-12-22 07:48:57 följande:
    Tyvärr så ser situationen ut så här på många förskolor. Kommunen anser att vi ska kunna ta emot ytterligare fem barn, vilket vi pedagoger har protesterat vilt mot. Utan resultat. Anledningen till att barnen rymde var ju att det var höga snövallar som plogast upp mot staketen. Detta har nu åtgärdats. Men det är ändå svårt. Vi gör allt vi kan för att situationen ska förbättras.
    Vad säger föräldrarna då? Har ni förklarat att ni har svårt att ta hand om deras barn och att kommunen nu kommer göra det värre?  Tycker facket att det bara ska va? Vad har kommunen sagt? Jag förstår att läget är illa på många förskolor men jag bara undrar hur kommunen kan tycka att det är okej att sätta in fler barn på en förskola som redan går på knäna? Vad säger de liksom? "Ja ni kan inte ta hand om de ni har så nu får ni flera?"

    Skönt att snövallarna har fixats men det borde ha gjorts redan när första barnet rymde, de borde inte fått tillfälle att rymma åtskilliga gånger.
  • pamilya
    hallonfot skrev 2010-12-23 09:20:08 följande:
    Nej, men det är som att barn har "inbyggt" i sig att dom ska springa. Dom tycker att det är roligt att få röra sig lite mer gränslöst, kunna springa och "ösa på".

    Jag vill tacka för alla synpunkter. Jag tar inga påhopp personligt, eftersom ni inte känner mig, och många av er nog inte vet hur det fungerar på en förskola.

    God jul och gott nytt år!
    Många här vet inte hur det fungerar på DIN förskola. Den situationen du berättar om liknar inte alls den som jag och många av mina vänner upplever sina förskolor. Visst är vi medvetna om personalbrist och stora barngrupper men alla har det inte så.

    På sonens förskola har de mer en organiserad lek kring spring och ösa på, de leker ut en hel del, de släpps inte ut på "grönbete" för att bete sig som vilda apor. Synd att ni inte har möjlighet på din förskola att leka inomhus med barnenn på ett sätt som gör att de kan hoppa och studsa.

    God jul
Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!