• Tannya

Hjälp!!! När ska man göra dop?

MIn lilla flicka kommer bli 5 månader snart och släkten börjar undra när vi ska göra dop.. Jag vill helst vänta till på sommaren då blir hon 12 månader men de menar att det blir konstigt.. Är det någon som vet när är det best att göra dop? Glad

• Svar på tråden Hjälp!!! När ska man göra dop?
  • u77

Om man ska ha dopklänning så är de flesta i strl 4-5 månader.
    Men som föregående talare skrev, man kan döpas hela livet Skrattande

• Flickan och kråkan

Det är väl bäst att ha dop när man tycker att det känns bra. Våra har varit ganska "stora"....8 respektive 10 månader. Jag tycker det är bra att de är lite större och kan vara "med" på ett helt annat sätt. Vi har alltid haft äldst barn....men också gladast . Det är väl jättebra att ha i 1-årsåldern och de kanske kan tulta runt lite för egen maskin och undersöka omgivningarna .

Vi har haft en dopklänning som gått i generationer....har gått fint trots att de varit "stora"...har haft den öppen bak...men vem tittar där .

• lövet2

För min del tycker jag det är mer praktiskt att döpa när de är små - under 6 månader. Sedan blir de så tunga att stå och hålla i, och så kanske de blir blyga för folk och vill springa och gömma sig osv.
    Vi har döpt vid första bästa längre ledighet (mellandagarna, påsk, semestern) så att släktingarna skulle ha möjlighet att komma.

• Erki

Det "vanliga" tror jag är mellan 3 och 6 månader men som dom skrivit innan så går det att döpas hela livet.
    Mina båda är döpta vid ca 4,5 månader och det har varit en perfekt ålder. Är med lite grann men ändå tillräckligt stilla för att kunna hållas i någons famn framme vid prästen i en halvtimma eller mer.

Men vill ni ha det på sommare så kör på det, det är ju skönare istället för iskalla vintern! 

• Tannya

Tack för era svar! Nu har jag lite information att fundera över hur vi ska göra:) Hon har börjat bli lite rädd för folk som hon inte känner och det kan göra att blir svårt  att göra dop nu. Jag tror att hon kan gråta i kyrkan, beroende på hur lång tid det kommer  ta.  Men jag undrar om det inte blir värre när hon är 1 år gammal...

Svar på tråden Hjälp!!! När ska man göra dop?