• MaddeliB

svenska barn kidnappade i Thailand?

Har hört många skrönor om "bekantas bekanta" som åkt till Thailand på semester med barnen och att dom på olika sätt blivit kidnappade.
    Idag hörde jag på radion om en fotograf som gjort en kalender som han sålde till stöd för att stoppa barnsexhandel. Han hade då hört om en "bekants bekant" som fått sin 7 åriga son bortrövad på en strand och det var nu 4 år sedan. Pappan hade stannat kvar i 1 månad och letat men förgäves. Thailändska polisen hade sagt att detta var vanligt, och att pojken antingen skulle säljas till sexhandel eller organdonation! Jag blev helt knäckt när jag hörde detta och har mått dåligt hela dagen. Men sen visade det sig att han inte kunde få fram någon information om denna pojke, det stod inget i tidningarna och ingen visste pojkens namn i bekantskapskretsen. Denna fotograf hade hållt föredrag i sin stad (Kalmar) för sin kalenderinslamling och då hade han fått kontakt med andra som hade liknande historier.

Jag googlade runt och kunde inte hitta något på nätet om att svenska barn skulle försvunnit spårlöst i Thailand? Är det bara jag som hört dessa vandringssägner i olika hemska varianter?? Finns det någon sanning bakom detta? Borde inte tidningarna ha "a fieldday" om detta hade hänt, även om föräldrarna inte valt att gå ut offentligt?

• Svar på tråden svenska barn kidnappade i Thailand?
  • Äggprutt Under Täcket

Om det skulle vara sant hade man nog hört talas om det i media.

Låter lite typiskt som modenare urban legends..

Nehepp.
  • skorpionen7

Typiskt vandringsägen typ råttkött i pizzan eller att det är kräkmedel i systemsprit

• Maggis

Kanhända det är en vandringssägen men ni förstår väl att det faktiskt händer? Att barn säljs och utnyttjas sexuellt eller på andra vis runtom i världen utan att ha möjlighet att ta sig ur det? Kanske inte svenska barn på semester men en hel massa andra. Och det är ju precis lika hemskt, det.

//Maggis
  • Beautibaux

Jag har väldigt svårt att tro att det ligger någon  sanning i det..verkar osannolikt att det inte skulle höras minsta knyst om det i svensk media om det nu vore riktigt.

Folk som kidnappas till sexindustrier, och ibland något så makabert som organhandel, är ett återkommande tema i vandringssägner/urban legends (enl af Klintberg, "Råttan i pizzan" från 1986). "Någon som hörde om någon" är också klassiskt...

Så detta är med största sannolikhet en nyare version av dessa gamla skrönor

¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Beautibaux
    Maggis skrev 2010-12-16 17:13:33 följande:
    Kanhända det är en vandringssägen men ni förstår väl att det faktiskt händer? Att barn säljs och utnyttjas sexuellt eller på andra vis runtom i världen utan att ha möjlighet att ta sig ur det? Kanske inte svenska barn på semester men en hel massa andra. Och det är ju precis lika hemskt, det.
    Det är det naturligtvis.

Men nu undrade ju TS om just skrönan med svenska barn i Thailand, åtminstone så tolkade jag trådstarten..
    ¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Matillin

Nej aldrig hört talas om att svenska barn skulle ha kidnappats i Thailand. Hade detta hänt borde som sagt svensk media gjort stora rubriker!

Svar på tråden svenska barn kidnappade i Thailand?