Inlägg från: FinastE2010 |Visa alla inlägg
  • FinastE2010

Ni som har barn som åt ofta

Jag kan säa jag fick småmata min son säkert mer än 10 ggr per dag ibland upptill han var drygt 8 mån!! Sen en dag bestämde jag mig bara för att detta fick vara nog (slängde sjukt mkt ersättning o han var ständigt småhungrig) så jag skrev upp ett schema i förväg med vettiga tider sen började ja bara följa det helt enkelt med vissa få ändringar då för att det skulle passa sonen.

Men det tog nog max 2 veckor sen åt han 6 ggr om dagen ist istälelt för mer än 10 typ. Var lite gnäll i början mellan måltiderna han var ju van att få en nappflaska i munnen så fort han gnällde så då fick man helt enkelt bara underhålla han så mkt att han "glömde bort" det där småätandet. leka, gå ut med vagnen etc. det som funkade o som han gillar att göra.

Jag kan dock inte låta det gå mer än ca 2,5 tim mellan måltiderna då blir det mkt gnäll. vissa verkar klara både 3-4 timmar men det skulle aldrig min son göra om det inte är för att han råkat sova lite extra. 3 timmar är verkligen max men då måste jag underhålla honom precis hela tiden så han inte tänker på maten.. 2,5 tim funkar bäst.. på kvällen är det bara ca 2 tim mellan middagen o kvällsvällingen. Då är han mer hungrig o trött också förståss (van o somna med flaskan)

Din bebis är ju så liten ännu så då hade jag inte funderat så mkt på hur lång tid det gick emellan. Men när han blev 8 mån så kände jag att han nog behövde lite mer ordentliga matrutiner efetrsom de inte ens funkade ngt vidare längre. Till en 3mån hade jag bara gett när han/hon var hungrig..

Svar på tråden Ni som har barn som åt ofta