• Daimis

Volvo xc90 D5 awd

Ska köpa en ny bil och funderar på en sådan...
    Skulle du rekomendera den?
    En sak en kompis sa häromdan som jag blev lite fundersam över är  awd´n, hon sa att det inte går att lägga i 2wd på den... Va liksom?? Är det sant går det ju inte att köpa den...tyvärr...tycker den är snygg och vi behöver som sagt en familjebil som kan dra minst 2200...
    Är det nåt annat man ska tänka på m den här bilen?
    Årsmodellen blir väl en 05-´07 el nåt... den m 184kh...
    De flesta har ju även 2 extra sitsar i bagagen...tar de onödig plats? Bättre m 5-sits om man inte är stora familjen??
    Det är ju mkt pengar det handlar om så man vill undersöka så mkt det går innan

• Svar på tråden Volvo xc90 D5 awd
  • alce

Det stämmer att det är konstant 4 wd på dom, den saknar även lågväxel precis som dom flesta andra liknande suvar.

Alce

• Daimis

Åh nej...va trist... hur sjutton ska man kunna backa in en husvagn m 4wd liksom
    Bor i snöiga norrland m backar o småvägar så jag vill så gärna ha en 4wd oxå...
    Sambons navara har detta men det är ingen direkt familjebil...

• Stealth

Varför är det ett problem att backa med 4wd och släp?

• alce

Det är nog inga större problem, den har öppna diffar så den knyter sig inte som t.ex din sambos navara, det största problemet är väl att det inte är lågväxel, kopplingen brinner lätt upp eller man knäcker automatlådan,

Alce

• Daimis

Ja...skatten är hög...men om man jämför m vw touareg så känns det lite bättre...har tittat på denna oxå men den är i största laget...

En audi a6 allroad är på gränsen, får bara dra 2100 (husvagnen väger 1900 men är reggad m last upp till 2200)
    Billigare....men tråkigare...
    Bmw x5 får oxå dra...men är helt klart dyrare än både audi o xc90...

Svårt det där m bilar...

Pratade m en som ägen en lite äldre xc90 och han va jättenöjd. Enligt han var den trots 4wd lättkörd (tack för att min andra vän verkar ha fel) och en perfekt familjebil. Dock är hans bensinare....och har större motor vilket oxå är nåt att fundera på... de nyare modellerna har mera kraft... MEN de är så satans dyra ist...
    En 3,0 hade ju varit att föredra framför 2,5 an...

Låter ju inte bra det där heller som du säger Alce...m kopplingen... är det bättre m manuell tro??

• Topps

Volvo XC 90 har haldex så den driver bara på alla 4a när den behöver det

• Topps

Dom 2 bakre platserna fäller du bara upp när du använder dom. Dom är gömda annars och tar ingen plats.

• alce

Jag tror att om du ska ha en XC90 så kommer den orka med dieselmotor,
    automat är att föredra man får tänka sig lite för bara så att man är bestämd när man backar och rangerar, så att man inte höjer tempen i automaten mer än nödvändigt.
    Sen är det aldrig fel med en extra oljekylare till automaten.

MEN det bästa är alltid lågväxel. när man ska backa med något tungt eller dra upp en båt t.ex. 

Det du ska kolla på är vid vilket varvtal bilen har sitt maximala vridmoment (nm). en dieselmotor som har säg 400 nm vid 1500 varv  och 180 hk  upplevs starkare än en bensinmotor som har 500 nm vid 4500 varv och 250 hk.
    Storleken på motorn spelar till viss del in, ju större desto starkare. till XC90 finns bara en storlek men olika effekter, går ju att chippa med bra resultat...

Alce 

• Daimis

Topps; Va bra Ja, på bilderna ser det ut som sätena försvinner ner i allt och vad jag förstått nu så är det bättre m 7-sits om man vill sälja nån gång...lättare iaf...

Alce; Lågväxel tror jag iaf audin hade... men xc90 är så mkt snyggare... Hmm...ok, så dieseln kan va lika stark ändå även om det låter mindre... jag är verkligen inte bra på det där Den jag tittade på står det iaf 2400cc vad det nu betyder..
    Ja, chippa låter bra!!

• alce

Audi har lågväxel tillsammans med manuell växellåda, vet ej om den var standard eller tillval
    Volvo har ingen lågväxel.
    XC90 med diesel har en motor på 2.4 liter eller 2400 cc (cubic centimeter)
    Jag tycker att det känns på ett helt annat sätt när det sitter en diesel under huven, känns starkare ja.
    Alla lastbilar går på diesel, dom är starka.Tungan ute

Alce 

• alce
    Topps skrev 2010-12-28 21:24:52 följande:
    Xc 90n har 6st olika motoralternativ att välja på.
    hur räknar du då??Förvånad
  • Topps

Diesel
    D3 och D5   = 2st

Bensin
    2,5t, 3,2l, T6 och V8   = 4st

Alltså 6st olika motoralternativ  Sen att dom har olika effekter vid olika årsmodeller räknar jag inte in.

• alce

ok. Glad
    D3 och D5 är samma motorCool
    men var bara mest nyfikenTungan ute

Alce

• Topps

Volvo har 2st D3 motorer. En 2l och en 2,4l  Annars har volvos dieslar vart samma motor i grund och botten.

• alce
    Topps skrev 2010-12-28 22:05:13 följande:
    Volvo har 2st D3 motorer. En 2l och en 2,4l  Annars har volvos dieslar vart samma motor i grund och botten.
    Off.T. Ok du tänker så, Volvo har precis nyligen gått ifrån att skriva t.ex V 70 2.4d, V70 D5 osv.
    Nu benäms dom D2 D3 D5 osv.

On. T  till XC90 finns det bara en dieselmotor med olika effektnivåer.
    D3 i detta fallet med XC90 är bara en modellbeteckning

Alce 
  • Klugscheisser

Ett mycket bra alternativ som är både en lyxbil, men faktiskt även fungerar off-road (till skillnad från de andra som nämnts här) är Toyota Landcruiser. En titt på denna rekommenderas, och den har hög och lågväxel.

Svar på tråden Volvo xc90 D5 awd