• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • alessa

Hej alla! Tack för alla era svar!!!

Det som jag försökte säga i mitt mail var att sluta prata svenska med honom i två-tre månader för att se om han kommer igång med italienskan ordentliget och sedan börja med svenskan igen såklart. Men det är något som säger mig att min son kan bli ännu mer konfunderad om jag helt plötsligt börjar prata ett italienska...

Hmmm jag håller med er alla och två år vad är det! Det finns barn som inte pratar förns dem är tre!

Tack igen för ert otroliga samarbete :)

Natti Natti

• alessa

Oj vad många svar! Nu känner jag mig jättestark och kommer att stå på mig!

Justina: haha det är precis vad jag känner om italien. Uråldrigt!!!!! Man blir ju nästan rädd. ;)

TACK!!!

• alessa

Lilaa: Tack för ditt mail och som mandelblomma sa så är du den första som säger tvärtom. Men om jag läser ditt mail så verkar det som att du tror att vi bor i Sverige och att min son ska lära sig svenska i förskolan? Vi bor i Italien och svenska kommer han defenitivt inte lära sig där ;)
    Kanske menar du tvärtom?

Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!