• patti87

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

vi pratar endast polska med våran 1,5 åriga son. och han kan några ord och någon kort mening.

vi bor i tyskland och vi tänker så här att sen när han börjar på dagis kommer han ju iallafall lära sig tyskan. vi hoppas det såklart.

barn brukar ha lätt för att lära sig språk.

oroa dig inte! det kommer!

• patti87

kan tillägga att det inte skadar barnet heller om ni pratar 2 språk samtidigt..

min kusin växte upp med polska och tyska samtidigt, mamman pratade endast polska med henne och pappan endast tyska och idag kan hon 2 språk perfekt.

• patti87
    Alvi skrev 2010-12-17 09:21:16 följande:
    Tvåspråkiga barn är senare i talet, men de KOMMER IKAPP och det är ju helt grymt att få med sig svenskan så lätt. Stå emot de okunniga barnpsykologerna!
    fast inte alltid att dom är sena. alla barn är ju olika
  • patti87
    smurfsyster88 skrev 2010-12-17 14:11:18 följande:
    men är man i sverige ska man kunna svenska.
    ska och ska, min son bor i tyskland och han kan ingen tyska ännu, men kommer saklart lära sig den pa dagis sen..
  • patti87

vo bor som sagt i tyskland men pratar endast polska som jag sagt innan.
    tyskan lär han sig iallafall sen..

• patti87
    Isabelsmamma skrev 2010-12-18 23:56:23 följande:
    du har en väldigt konstig attityd tycker jag, dagis personalen och barnen som går där ska alltså lära din son landets språk? är det inte din uppgift som mamma att göra det? du ha valt att bo i det landet och din son kommer bli efter i mångt och mycket om han inte kan prata och göra sig förstådd,både bland personal och barn, du gör absolut din son en otjänst genom att vara lat
    LAT? det var det värsta! du känner inte oss och kan derför inte säga nagot om att vara lat.

vad negativt av dig och säga att han kommer och ha svarigeheter sen.. det behöver inte alls vara sa.

Ja jag har valt att bo här, men jag kan ju fortfarande inte perfekt tyska! ska jag lära honom fel saker da eller? min man pratar tyska med honom ibland, men vi har bestämt att han ska lära sig polskan först. Barn brukar lära sig fort, jag tror inte att det kommer och vara nagra svarigheter för honom.  Och det här med polskan är för att typ alla i släkten pratar polska, hus ska han annars kunna prata med sin mormor tex sen? Min mamma bor i Sverige och kan svenska och polska. Men svenskan är lite dumt och lära honom nu när vi enda inte bor i sverige. Först och främst blir det polska och tyska för honom.

Jag flyttade till sverige när jag var 7 ar och lärde mig svenskan efter 2-3 manader pa skolan.
    sa jag fattar inte varför han ska ha svarigheter med tyskan sen när han börjar pa dagis. Visst alla är vi olka och alla lär sig olika fort, men vi hoppas ju pa det bästa istället för att se det svart.
  • patti87

och en sak till som jag skrev innan, alla barn lär olika snabbt.

min kusin lärde sig som liten 2 sprak samtidigt och hon kan dom spraken perfekt idag.

• patti87
    Seven Costanza skrev 2010-12-19 13:54:49 följande:
    Helt fel. Det är absolut inte för att vara lat. Det bästa är att föräldrarna pratar sina modersmål med barnet för man ska inte lära sitt barn genom att man själv pratar ett språk man inte behärskar fullt ut, då kan man lära barnet fel grammatik och uttal - även om man själv pratar ganska bra så blir de flesta inte perfekta på ett annat språk. Då är det bättre att de som har språket som modersmål, exempelvis förskolepersonal och kompisar, lär barnet språket. Fram till och med fyra års ålder har barnet alla förutsättningar att lära sig ett språk, vilket som helst, lika bra som ett förstaspråk/modersmål. De allra flesta språkforskare idag rekommenderar att man bara talar sitt/sina modersmål med barnet, möjligen kan man om man behärskar landets språks uttal bra läsa sagor på det andra språket, eftersom att man då alltid får rätt grammatik. Jag har själv forskat på svenska barn som börjar på fransk skola i Stockholm vid sex års ålder där alla lärare har franska som modersmål. Barnen kan då inte ett enda ord franska och de förstår det fröknarna säger och kan göra sig förstådda före sju månader har gått. Min handledare vid universitetet rekommenderar absolut inte att vi studenter (som ju ändå pratar franska flytande och ska bli gymnasielärare) pratar franska med våra barn utan att vi sätter dem i fransk eller två-/trespråkig skola om vi vill att de ska lära sig franska som ett andra modersmål. Jag vet inte när Patti87 har tänkt sätta barnet på dagis men det är absolut inget problem att inte kunna göra sig förstådd i början för barn lära sig jättesnabbt.  Om man inte pratar sitt modersmål med barnet är det också risk att man inte får en lika nära relation eftersom man oftast  inte kan uttrycka sina innersta känslor på ett annat språk än sitt modersmål.
    väldigt bra skrivet!
  • patti87
    Seven Costanza skrev 2010-12-19 18:00:11 följande:
    Tack så mycket . Lycka till med ditt barns språkutveckling, skulle vara roligt om det fanns utrymme för svenskan också i framtiden men det är ju bara ett plus i såfall.
    ja vem vet kanske lär han sig svenskan med i framtiden..vore ju bara ett plus för honom :)
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!