• paloma84

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Jag kan påstå att det är en väldigt dålig metod.

Det gäller att stimulera båda språken. Endast på detta sätt kan barnet få två rika språk, med ett stort ordförråd och meningsuppbyggnad. Det handlar om att vara konsekvent. Du pratar svenska och pappan italienska. För att få ett rikt språk måste man få uppleva det på olika sätt, böcker, musik, tal, film osv. Barnet förtår vad ni säger, men kanske inte alltid kan svara eller uttrycka sig på det språk ni önskar.
    Men det är ett sort arbete ert barn gör att bli tvåspråkigt.

Barn testar, leker med språket. Från att kan säga vissa ord korrekt till att börja göra om dem på olika sätt. Exempel, kan säga bord och stol. Hör sedan att du säger bordet och sen stolen. Barnet hör en skillnad och börjar testa, går detta? Borden, stolet.. och leker.. barnet kommer att upptäcka att borden gick.. Men stolet gick inte då barnet ej får någon respons, ingen annan säger det eller att ni rättar honom. Tillslut går han tilllbaka till det korrekta.

Tänk att ert barn skall genomgå detta med två språk.

• paloma84

Tillägg. För att ett barn skall få ett rikt och varierat språk möjliggörs detta med att möta sitt språk på flera olika sätt. Som mamma kanske du pratar på ett visst sätt och om ett visst antal saker. Möter barnet någon äldre svensk får barnet höra ännu mer ord, andra varianter och andra samtalsämnen. Det är så man får ett rikt språk.

Därför, läs böcker, sjung, lyssna på musik, filmer, tv, ett större umgänge, Svenska skolan, svenska kyrkan kan ha aktiviteter. Dubbelprata. Säg på svenska och om pappa är bredvid och förstår svenska kan ha säga samma sak på sitt språk osv.

Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!