• mage06

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Jag instämmer med vad några skrivit tidigare att rädslan för tvåspråkighet är förlegad. All modern forskning pekar mot att det snarare främjar språkörat och att tvåspråkiga barn senare ofta får lättare att lära sig ett tredje språk. Vi pratar två språk här hemma och har en 4-åring och 2,5-åring som klarar det alldeles utmärkt. De har dessutom varit tidiga/normala i sitt tal.

Det vore oerhört olyckligt att ta bort det ena språket. Då riskerar ni kanske att barnet inte vill tala det andra språket sen. Låt det ta sin tid!

Lycka till! 

• mage06
    Lilaa skrev 2010-12-19 08:06:22 följande:
    Jag håller med din man. Ni ska vara konsekventa med ert hemspråk. Ni ska endast prata italienska med honom. Han kommer endast bli förvirrad av två språk och lära sig dom halvbra. Bättre att han lär sig hemspråket ordentligt först så har han en grund att stå på, senare när han börjar förkolan så kommer han lära ig svenska. Har erfarenhet av detta både privat ich genom jobbet
    En vanlig missuppfattning och myt.
  • mage06
    Lilaa skrev 2010-12-25 09:43:30 följande:
    Ingen myt tyvärr. de barn på min förskola som är tvåspråkiga och har föräldrar som blandar språket pratar jättedålig svenska och de pratar även det andra språket dåligt. Medans de barn med ett annat språk hemma som har lärt sig sitt hemspråk först och svenska sen kan båda språken flytande.
    Jo det är en myt... Däremot är det en hjälp, precis som du säger, att barnet lär sig hemspråket ordentligt men det går bra att lära sig båda språken samtidigt. Och ja, man skall naturligtvis vara konsekvent med respektive språk. Att lära sig det ena språket först och det andra sen är bara dumt eftersom den grammatiska sråkbilden sätter sg redan i treårsåldern (tror jag det var). Det här är de allra senaste rönen som lärs ut vid universiteten idag.
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!