• Koffie

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Min äldsta pratade inte heller mycket förrän hon var 2,5 år, då kom världens språkexplosion för henne. Det bara är så att vissa barn utvecklas i trappsteg istället för i en kontinuerligt stigande linje.
    Jag skulle vara helt lugn om jag var du, så länge som din son verkar förstå er båda, kan göra sig förstådd med de ljud/ord/tecken han använder och så länge ni inte misstänker att han har några andra problem (hörsel, utveckling,..)

• Koffie
    mage06 skrev 2010-12-26 14:28:39 följande:
    Jo det är en myt... Däremot är det en hjälp, precis som du säger, att barnet lär sig hemspråket ordentligt men det går bra att lära sig båda språken samtidigt. Och ja, man skall naturligtvis vara konsekvent med respektive språk. Att lära sig det ena språket först och det andra sen är bara dumt eftersom den grammatiska sråkbilden sätter sg redan i treårsåldern (tror jag det var). Det här är de allra senaste rönen som lärs ut vid universiteten idag.
    Håller med - och det stämmer att det är en myt. Man ska däremot inte blanda språk i samma mening förrän barnen fixar sådana kodväxlingar själva.

Jag pratar nederländska med min man och förut pratade jag svenska med barnen, enbart. Men, när vi flyttade till Sverige ifrån Holland blev svenskan så mycket starkare, trots att jag alltid pratar nederländska med maken, så då började jag prata nederländska med dem också, för att stärka språket. Och det funkar.
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!