• Anonym (funderar)

Skiljsmässa med barn.

Hej.

Jag och mitt barns pappa ska nu flytta ifrån varandra då vårt förhållande inte alls fungerar.

Vårt barn är snart 1,5 år.

pappan ville från början ha varannan vecka, men vill nu att vi har tre dagar var.

jag tycker det är viktigare att barnet har en fast punkt och kanske sover hos den andra föräldern 2 dagar, men träffar den så ofta som möjligt .

jag tycker också att den fasta punkten bör vara hos mig då hon är väldigt mammig.

Tänker jag fel? vad är bäst för barnet?

• Svar på tråden Skiljsmässa med barn.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Eftersom ert barn är så litet så tycker jag att ni ska pröva er fram. Det är inte ovanligt att barn är mammiga i den åldern och i synnerhet om barnet varit mest med mamma.
    I ert fall utgår jag från att båda föräldrarna har en god kontakt med barnet.
    På sätt och vis har ni rätt båda två. Det är bra för små barn att ha en fast punkt. Men barn kan också uppleva trygghet på två ställen. Det är nämligen inte platsen som är viktig utan föräldrarna och relationen till dem.
    Det som är svårt för barn i den här åldern är att vara skild från någon av föräldrarna för länge. Därför är det bäst med täta byten. Kanske kan ni också försöka göra bytena så mjuka som möjligt.
    Om det dröjer för länge mellan varje gång pappa träffar barnet kommer det länge att bli svårt att få barnet att acceptera det.
    Så börja med täta byten, mjuka övergångar och i den bästa av världar att båda föräldrarna ser till barnets bästa i första hand.
    MVH
    Margit 

Svar på tråden Skiljsmässa med barn.