• Älskadefamilj

    Proppar i moderkakan

    Ni som haft proppar i moderkakan och blivit ordinerade att äta Trombyl, från vilken vecka fick ni äta det? Jag har läst om flera som fått Trombyl från v5, men min läkare skriver inte ut Trombyl förrän v12. Jag är orolig att det ska vara för sent... Någon som har erfarenhet?


    **Mamma till min underbara dotter född -04 och min älskade änglason född -10**
  • Svar på tråden Proppar i moderkakan
  • esso

    Hej, igen, jag fick trombyl i v 5 och ska äta typ till v 36 fast det inte fanns proppar i moderkakan, utan det ända obduktionen visade var att kakan var något för liten, alltså inte solklar orsakt till Astrids död. Om det inte var moderkakan var det PSD så vi är inte helt säkra.

    Jag känner migiaf trygg med trombyl + att jag fick progesteron utskrivet från v 5 som jag nu har slutat med. Är nu i 14+1

  • MinEmPsi

    Jag fick multiproppar i moderkakan och när jag väntade mitt andra barn fick jag äta trombyl från och med vecka 10 fram till v.37 men "tackolov" sa doktorn att jag skulle sluta med de vecka 35 för par dagar senare var lilla systerfödd då blodet blir förtunnat och jag inte behövde tappa så mycket blod som jag gjorde med mitt första barn.

  • isabellem

    Hej!!
    Jag fick proppar på moderkakan, låg lågt i protein s vilket gjorde att dom från ca vecka 10 satte in trombyl, och i vecka 16 började jag ta fragmil sprutor varje dag.
    Så nu äter jag både trombyl och tar fragmil sprutor, som ska kolla genom u,l på blodflödet i januari för att se om det är bra...Är nu i vecka 20 

  • MammaUtanDotter

    Hej,

    Mitt första barn dog i min mage i v.41+5 på grund av en infarcerad moderkaka. Den största blodproppen satt vid navelsträngens mynning och placentan bedömdes vara infarcerad till 30 %. Min dotter levde ända till värkarna började, vilka ledde till syrebrist.

    När jag sedan blev gravid igen valde läkarna mellan Trombyl och Fragmin. Det senare är sprutor man själv injicerar dagligen. Jag fick Fragmin på grund av att jag blödde kraftigt efter min första förlossning. En skillnad, en av de få jag känner till med dessa båda blodförtunnande medel, är att Fragmin kan man ta ända fram till förlossningen medan man måste upphöra med Trombyl en eller ett par veckor innan beräknad förlossning på grund av blödningsrisken.

    Läkemedel ordineras baserat på en rad olika faktorer. Vi här på fl kan inte svara på varför du får ett i en viss tid. Det kan endast din läkare eller barnmorska göra. När jag fick Fragminsprutor var jag i v.14. Det var då en läkare upptäckte att den koagulationsutredning som hade gjorts på mig efter min dotters död var ofullständig, att det saknades ett provsvar. Jag fick då omedelbart börja injicera Fragmin eftersom läkarna inte vågade chansa. De visste inte om jag behövde ta blodförtunnande då de inte kunde ta om proverna eftersom jag var gravid.

    Tretton månader efter min dotters död föddes min son levande. Fragminet var säkert avgörande, liksom de regelbundna tillväxt- och flödeskontrollerna som gjordes regelbundet under graviditeten.  Tre månader efter förlossningen fick jag göra en ny koagulationsutredning, som visade att jag har "antifosfolipidsyndrom", vilket innebär risk för tidiga missfall, att föda i förtid och risk för plodproppar. En del får blodförtunnande i ett tidigt skede av graviditeten i syfte att förhindra missfall. Alla blir inte hjälpta av detta men på en del kvinnor har detta gynnsam eftekt.

    Så varför du får Trombyl i en viss vecka måste du fråga din läkare om. Din sjukdomshistoria är bara din. Trots att många av oss här har förlorat barn av samma orsak har vi i nästa graviditet medicinerats på olika sätt på grund av vår ändå unika situation. Rådfråga de "proffs" som du förhoppningsvis har runt omkring dig i denna graviditet.

    Varmt lycka till!

  • LC77

    Vår förstfödda dotter dog i min mage i v.32 pga en alldeles för liten och mkt ful moderkaka som slutligen lossnade delvis. Den hade ett flertal infarkter. Under förlossningen så upptäcktes även en havandeskapsförgiftning (som jag inte hade några symtom av och som måste ha kommit mkt hastigt.) Blodtrycket var rejält förhöjt och lab.proverna påverkade. Efteråt gjordes en koagulationsutredning för att se om jag hade någon ökad proppbenägenhet, men allt visade sig vara normalt. Slump och otur kallades det i mitt fall. Havandeskapsförgiftningen kan ha påverkat, men den kan även i sig ha varit en effekt av en dåligt fungerande moderkaka. (Tydligen så är det så att kroppen kan försöka kompensera en dåligt fungerande moderkaka genom att höja blodtrycket.)

    Efter att ha läst en hel massa om moderkakor och infarkter så tjatade jag i nästa graviditet mig till Trombyl. Läkaren menade att det inte behövdes, men skrev till slut ut det åt mig (troligen för att jag var så skitjobbig Jag var då i v.12. Vår son föddes, frisk och fin, och vägde 3,9 kg i v.38. Moderkakan var jättefin. (Vår dotter som dog var tillväxthämmad pga av moderkakan.) När det var dags för graviditet nr 3 så fick jag Trombyl fr.o.m. v.6 på indikation "tidigare placentainsufficiens". Båda gångerna åt jag till en vecka före planerat kejsarsnitt, då jag fick sluta för att inte blöda onödigt mycket. Även son nr 2 föddes levande och moderkakan var fin.

    Det verkar råda delade meningar kring vilken typ av behandling som är att rekommendera. Jag vet en tjej som också förlorade ett barn pga infarkter i moderkakan, och som liksom jag saknade koagulationsrubbning (dvs ade helt normala blodprover.) Hon tillhörde ett annat landsting och en doktor som forskade speciellt på detta område. Hon ordinerades både Trombyl och Fragmin. Trombyl från positivt grav.test och Fragmin minns jag tyvärr inte när hon började med. Så det kan variera rejält.

    Jag önskar dig stort lycka till och tycker att du ska fråga din doktor vad h*n baserar sitt beslut att vänta till v.12 på. Kanske finns det en bra anledning. Hoppas att du kan känna dig så trygg det går.

    Kram

  • isabellem
    MammaUtanDotter skrev 2010-12-18 16:20:52 följande:
    Hej,

    Mitt första barn dog i min mage i v.41+5 på grund av en infarcerad moderkaka. Den största blodproppen satt vid navelsträngens mynning och placentan bedömdes vara infarcerad till 30 %. Min dotter levde ända till värkarna började, vilka ledde till syrebrist.

    När jag sedan blev gravid igen valde läkarna mellan Trombyl och Fragmin. Det senare är sprutor man själv injicerar dagligen. Jag fick Fragmin på grund av att jag blödde kraftigt efter min första förlossning. En skillnad, en av de få jag känner till med dessa båda blodförtunnande medel, är att Fragmin kan man ta ända fram till förlossningen medan man måste upphöra med Trombyl en eller ett par veckor innan beräknad förlossning på grund av blödningsrisken.

    Läkemedel ordineras baserat på en rad olika faktorer. Vi här på fl kan inte svara på varför du får ett i en viss tid. Det kan endast din läkare eller barnmorska göra. När jag fick Fragminsprutor var jag i v.14. Det var då en läkare upptäckte att den koagulationsutredning som hade gjorts på mig efter min dotters död var ofullständig, att det saknades ett provsvar. Jag fick då omedelbart börja injicera Fragmin eftersom läkarna inte vågade chansa. De visste inte om jag behövde ta blodförtunnande då de inte kunde ta om proverna eftersom jag var gravid.

    Tretton månader efter min dotters död föddes min son levande. Fragminet var säkert avgörande, liksom de regelbundna tillväxt- och flödeskontrollerna som gjordes regelbundet under graviditeten.  Tre månader efter förlossningen fick jag göra en ny koagulationsutredning, som visade att jag har "antifosfolipidsyndrom", vilket innebär risk för tidiga missfall, att föda i förtid och risk för plodproppar. En del får blodförtunnande i ett tidigt skede av graviditeten i syfte att förhindra missfall. Alla blir inte hjälpta av detta men på en del kvinnor har detta gynnsam eftekt.

    Så varför du får Trombyl i en viss vecka måste du fråga din läkare om. Din sjukdomshistoria är bara din. Trots att många av oss här har förlorat barn av samma orsak har vi i nästa graviditet medicinerats på olika sätt på grund av vår ändå unika situation. Rådfråga de "proffs" som du förhoppningsvis har runt omkring dig i denna graviditet.

    Varmt lycka till!
    Jätte bra skrivet till t,s....så fick jag lära mig lite mer också vet själv knappt hur det fungerar :)
  • Älskadefamilj

    Tack alla för era bra råd. Speciellt mammautandotter, du förklarade verkligen jättebra hur allt fungerar.


    **Mamma till min underbara dotter född -04 och min älskade änglason född -10**
Svar på tråden Proppar i moderkakan