Proppar i moderkakan
Vår förstfödda dotter dog i min mage i v.32 pga en alldeles för liten och mkt ful moderkaka som slutligen lossnade delvis. Den hade ett flertal infarkter. Under förlossningen så upptäcktes även en havandeskapsförgiftning (som jag inte hade några symtom av och som måste ha kommit mkt hastigt.) Blodtrycket var rejält förhöjt och lab.proverna påverkade. Efteråt gjordes en koagulationsutredning för att se om jag hade någon ökad proppbenägenhet, men allt visade sig vara normalt. Slump och otur kallades det i mitt fall. Havandeskapsförgiftningen kan ha påverkat, men den kan även i sig ha varit en effekt av en dåligt fungerande moderkaka. (Tydligen så är det så att kroppen kan försöka kompensera en dåligt fungerande moderkaka genom att höja blodtrycket.)
Efter att ha läst en hel massa om moderkakor och infarkter så tjatade jag i nästa graviditet mig till Trombyl. Läkaren menade att det inte behövdes, men skrev till slut ut det åt mig (troligen för att jag var så skitjobbig Jag var då i v.12. Vår son föddes, frisk och fin, och vägde 3,9 kg i v.38. Moderkakan var jättefin. (Vår dotter som dog var tillväxthämmad pga av moderkakan.) När det var dags för graviditet nr 3 så fick jag Trombyl fr.o.m. v.6 på indikation "tidigare placentainsufficiens". Båda gångerna åt jag till en vecka före planerat kejsarsnitt, då jag fick sluta för att inte blöda onödigt mycket. Även son nr 2 föddes levande och moderkakan var fin.
Det verkar råda delade meningar kring vilken typ av behandling som är att rekommendera. Jag vet en tjej som också förlorade ett barn pga infarkter i moderkakan, och som liksom jag saknade koagulationsrubbning (dvs ade helt normala blodprover.) Hon tillhörde ett annat landsting och en doktor som forskade speciellt på detta område. Hon ordinerades både Trombyl och Fragmin. Trombyl från positivt grav.test och Fragmin minns jag tyvärr inte när hon började med. Så det kan variera rejält.
Jag önskar dig stort lycka till och tycker att du ska fråga din doktor vad h*n baserar sitt beslut att vänta till v.12 på. Kanske finns det en bra anledning. Hoppas att du kan känna dig så trygg det går.
Kram