för tidigt född magproblem
min kille föddes 33+3 och har haft stora problem med hård mage och förstoppning..
ni som har fått för tidigt har ni haft/har de problemet?
min kille föddes 33+3 och har haft stora problem med hård mage och förstoppning..
ni som har fått för tidigt har ni haft/har de problemet?
Vår dotter hade också väldigt hård mage, även när hon bara åt bröstmjölk. Vi gav lactoulos tills hon var ca 11mån har jag för mig. Vi undvek banan och försökte ge mycket katrinplommon. Hon fick även sempers magdroppar och minifom. Allt för att det skulle bli så bra som möjligt.
samma här, dottern kom 34+4 och har varit hård i magen typ jämt. Hon har haft diaree 1 gång och det var i 6 dagar då 6 kindtänder kom på en gång.
Nu är det lite bättre vid 18 mån ålder men oftast ganska hård....
Mina tvillingar (f. v28) är huvudsakligen uppfödda på ersättning (olika varianter av babysemp). De var mycket tröga i magen medan de bara åt ersättning. Bajsade bara var 3:e till var 6:e dag. Det gick ju inte åt så mycket blöjor då... Den ena fick laktulos en period i början (ca v34-50). När de började få smakportioner, och portionerna blev större vid ca 6 mån korrigerad ålder, så började de bajsa varje dag. De fick semperpuréer grönsak/kött samt frukt och gröt.
Nu är de nästan ett år kronologisk ålder och magarna har blivit mycket bättre. De bajsar några gånger per dag och har oftast inte magknip. MEN vi har haft bakslag efter vinterkräksjuka nyligen - först lös mage, sedan trög mage och gaser. Mycket magknip på kväll/natt. Bra att vara beredd på det. Det kan ta ca 2-3 veckor efter magsjuka för tarmarna att återhämta sig enligt bvc.
Tips: Jag har läst här på familjeliv att päron kan vara mildare än plommon för trög mage, så man kan ju ge päronskrap eller päronpuré, vi har just börjat prova.
a päron är super..
vincent få päronpure, katrinplommon..
och även hemmagjord plommonsaft.. det e super!!
Min dotter kom i v 36+0. Hade svår kolik och sen förstoppningsbesvär. Fick laktulos tills hon var ca 2 år. Är snart 7 år och kan ibland ha svårt med magen.
usch de blir itne mkt hopp här:( ska det ha det så hela tiden:(
Vet att det är jobbigt när man är i det. Har du fått råd av din BVC? Kanske få en remiss till barnmott (fick jag) för att se om det är nått du kan få hjälp med eller om man behöver utreda nått...typ allergi, gluten, laktos osv.
vi har fått en remiss till barnakuten den 13 jan.. får vi se...
hade din dotter ngn allergi?
Nej det hade hon inte. Utan de kallade det "omogna tarmar".
Min första tjej föddes i v 33. Hon hade problem med förstoppning/hård mage nästan hela sitt första år. Vi fick också till svar att det var omogna tarmar pga den lite tidiga födelsen. Vi gav Laktulos 1 ggr/dag + katrinplommonpure när hon var stor nog för smakisar. Laktulos ger ju ökad gasbildning så vi fick ge minifom för att underlätta... Ett tag var det riktigt jobbigt och då kunde hon nästan inte få ut bajset alls. Vi fick då ha henne liggandes på skötbordet och "hjälpa" henne få ut det genom att stimulera ändöppning och böja på benen. Usch nu när man tänker tillbaka på det var det såååå jobbigt.
Efter hon fyllt 1 år försvann problemen succesivt och när hon var två kunde hon gå på toa utan några som helst bekymmer. Idag är hon 6 år och sköter magen helt normalt.
hoppas de går bra... men de jsag tänker hur man ska lägga upp maten..
Vår kille hade oxå en hel del problem med magen, men till slut fick vi Nutramigen och då blev det bra nästan med en gng.
hej, vår 1:a föddes som hon skulle och har haft magproblem ända sen start. Varit så förstoppad att hon fortfarande vid 4års ålder bajsar i blöja för hon våga inget annat. Vi har varit t o m på akuten vid extremt svår förstoppning. Hon har även gått på mjölkfri kost tills nyligen p g a förmodad mjölkproteinallergi. idag visar testerna inget. Dottern som föddes 4 1/2 v för tidigt har inte alls uppvisat samma symptom på kolik eller mjölkallergi, däremot kräks hon mycket. emellanåt riktiga kaskader, men det har antagligen att göra med att hon haft omogen magmunhals...