• idamedi

Havremustvälling - mjölkproteinallerisk.

Min lilla kille på snart 6 månader är komjölkproteinallergisk.
    Har börjat ge honom altheravälling på kvällen. Känns som detta ej mättar honom tillräckligt.
    Har ej sett HAVREMUST i butik, vet någon vart i sthlm jag kan köpa det?

MKT tacksam för svar :)

KRAM

• Svar på tråden Havremustvälling - mjölkproteinallerisk.
  • mamma till tre busungar

Men varför vill du ge honom en välling som egentligen inte är avsedd för så små barn? Och vad tänkte du blanda den med? Den ska ju blandas med mjölk egentligen? Tänkte du blanda med ersättning? Om du absolut vill göra något sådant så tror jag att Gyllenmust är ett likvärdigt alternativ.

Om du absolut vill ge välling kan detta

http://www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6-manader/mjolkfri-mild-valling-ris

och detta

http://ekogo.se/index.asp?Page=3

vara alternativ.Annars finns ju även mjölkfri gröt!

• idamedi
    mamma till tre busungar skrev 2010-12-17 11:35:42 följande:
    Men varför vill du ge honom en välling som egentligen inte är avsedd för så små barn? Och vad tänkte du blanda den med? Den ska ju blandas med mjölk egentligen? Tänkte du blanda med ersättning? Om du absolut vill göra något sådant så tror jag att Gyllenmust är ett likvärdigt alternativ.

Om du absolut vill ge välling kan detta

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6...

och detta

ekogo.se/index.asp?Page=3

vara alternativ.Annars finns ju även mjölkfri gröt!
    Hej!
    Han får Althera som ersättning. Detta står i deras receptfolder, havremustvälling. Är det inte för 6 månaders alltså?
  • mamma till tre busungar
    idamedi skrev 2010-12-17 14:11:57 följande:
    Hej!
    Han får Althera som ersättning. Detta står i deras receptfolder, havremustvälling. Är det inte för 6 månaders alltså?
    Då kan du säkert göra det! Tänkte det blev väldigt fiberrikt bara? Fast färdigt vällingpulver känns väl smidigare?
  • Penguine

På min ica hittar man havremusten bland musli och flingor, har du kollat där???

Jag testade att göra mjölkfri välling på havremust åt min dotter men ett annat recept än det i Altherafoldern. Hon tyckte inte om den men hon gillade inte EnaGo vällingen heller tills nyligen så det var nog bara välling generellt som hon inte gillade.

Det blir ju mycke billigare för er om han vill ha hemmagjord välling så jag hoppas det går bra.

• idamedi

NU är min fråga, får jag ge gyllenmustvälling till en 6 månaders? Eller är det för mastigt för magen?

• Penguine

Ja det tror jag absolut! Den vanliga vällingen som är från 6 månader är havrebaserad så det är nog ingen skillnad. Det receptet med ersättning och havremust jag fick av dietisten var från 6 månader, vid 1 år ändrades receptet något men jag minns inte vad.

• idamedi

När jag googlat säger vissa att gyllenmusten är VUXENvälling :S
    Jag blir förvirrad. Är den mild för magen?

• Penguine

Jag skulle gissa att det är såhär!

Gyllenmust välling enligt receptet på paketet med havremust är vuxenvälling eftersom den inte innehåller tillräckligt med näring, den är ju inte berikad med något.
    Men när du gör vällingen blandar ju du den med ersättning så då blir den mer näringsrik.
    Jag tror absolut att havremusten är mild för magen. Det finns jättemånga recept på mjölkfri välling med havremust så om den skulle vara dålig för bebismagar hade det nog visat sig vid det här laget Flört

Svar på tråden Havremustvälling - mjölkproteinallerisk.