• Anonym

    Jag = stor bluff

    Blir allt mer förvirrad. Jag får då och då komplimanger för att jag är duktig med barnen (har flera stycken små och tar dem mycket själv). Dessutom får jag höra att jag är stark, fixar allt, kommer få ett jättebra jobb när jag börjar söka igen och att jag som är så duktig inte behöver oroa mig! Men jag är inte alls duktig! Jag fattar inte var de får det ifrån. Själv känner jag mig som en stor bluff. Är så rädd att alla plötsligt ska komma på det. Nu sitter jag t ex och surfar fast alla barnen är hemma, de sover eller leker själva. När jag pluggar (läser heltid på distans) känns det hela tiden som om jag glider fram utan att anstränga mig och det måste väl vara fusk, eller?

    Är det ingen annan som känner så här? Det skrämmer mig verkligen att jag snart ska ut i arbetslivet för där kommer de att genomskåda mig. Plötsligt kommer alla få veta att jag inte alls är så bra som de tror och vad händer då?

  • Svar på tråden Jag = stor bluff
  • Aemhildur

    Plugga hårdare tills du är tillfreds...? Visst kan det vara enkelt om man har fallenhet fär vissa ämnen och då är det väl bara att tacka och ta emot.... Annars, höj ribban ett snäpp och ifrågasätt dig själv om du kommer ihåg det du pluggat in.

  • Anonym

    Slappna av. tror du har höga krav på dej själv och tror att andra tror och tycker mer än de gör. Har egen erfarenhet av detta. Känner i gen mej i att någon en dag ska komma och knacka mej på axeln och avslöja att jag är en stor bluff, kan inget osv. Men ingen har gjort det och kommer någonsin att göra det.

  • Malinpralin

    Jag kan inte se att du skulle vara en bluff. Du kämpar på med dina studier och har barn att hålla reda på och just nu fungerar det. Strålande! Och om du dessutom har lätt för det du studerar så är det bara att njuta. Självklart kommer du nån gång i ditt liv stöta på hinder och svårigheter som gör att det inte är plättlätt. Det drabbas alla av.

    När jag läser det du skrivit så undrar jag över en sak. Är det så att du tror att du måste anstränga dig för att duga? Att det inte riktigt gills om man inte tar i? Så fungerade jag förut. Om det gick lätt att göra ett riktigt bra jobb så måste ju det betyda att jag "fuskar", eller? Så tänkte jag ungefär. Vilket är jättedumt. Man utbildar sig ju inte bara för att FÅ ett jobb, utan också för att man ska kunna sköta jobbet utan att fullständigt ta ut sig. Ju mer komplett och ju mer kunskap man har om sitt arbetsområde, destom mindre måste man ju anstränga sig för att jobbet ska bli gjort. Man kanske inte ens behöver anstränga sig för att nå toppresultat lite då och då.

    Du verkar ha hög kapacitet eftersom du klarar både studier och barnskötsel utan större besvär. Att ha hög kapacitet är inte "fel" eller orättvist. Du är definitivt ingen bluff. Jag tror dessutom att du redan har satt ribban ganska högt i ditt skolarbete och även som förälder. Finns ingen anledning att höja den ännu mer.

    Många vill ju gärna uppmuntra när det säger: "Du är duktig, jobbsökandet är inget problem och du kommer få drömjobbet hur lätt som helst." Men ofta kan personer med lite ostadig självkänsla och självförtroende bli mer osäkra. Även människor med stark självkänsla och stabilt självförtroende kan vackla, för det ligger så mycket press i de uppmuntrande orden. Såklart så menar inte de personerna att pressa, men effekten blir ibland ändå så.

    Slutligen vill jag rekomendera en länk som jag tror du kan ha nytta av att titta på

    www.duktighet.se

    Styrkekram

  • Anonym

    Tack för stöd och skönt att höra att andra förstår och t o m har kännt likadant. Känner mig lite mindre som ett ufo nuGlad

  • Anonym

    jag känner igen mig massor i det du skriver!
    skönt att inte vara ensam

  • Anonym

    Läste nu länken till "bluffsyndromet"! Läskigt, det är ju jag!!!! Känns som om hon som har skrivit detta känner mig! Ni andra måste läsa detta!

  • Anonym (bluffsyndromet)
    Anonym skrev 2010-12-18 13:49:09 följande:
    Läste nu länken till "bluffsyndromet"! Läskigt, det är ju jag!!!! Känns som om hon som har skrivit detta känner mig! Ni andra måste läsa detta!
    EXAKT så kände jag också när jag läste länken. Det finns fler artiklar om detta. Det är bara att googla på "bluffsyndromet" eller "imposter syndrome".

    Visst är det skönt att veta att det sitter i huvudet och inte är på riktigt?
Svar på tråden Jag = stor bluff