• Anonym (amningsstop)

Trappa ner amning för att gå över till ersättning/smakportioner

Hej

Jag är i behov av ny medicin och har fått fram till i början av januari på mig att sluta amma. Min son är nu 4 månader och jag har helammat sedan han föddes. Nu ska vi börja introducera ersättning och så småningom även smakportioner.
    Hur gör jag för att sluta? Hade en rejäl bröstinflammation i början av amningen och jag är rädd för att råka ut för det igen.
    Funderar på att börja utesluta en amning mitt på dagen och ersätta med ersättning och sedan successivt öka. Funkar det tror du?

Vore väldigt tacksam för hjälp!
    Mvh Cecilia 

• Svar på tråden Trappa ner amning för att gå över till ersättning/smakportioner
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vad bra att du kunnat helamma i fyra månader!

Jag skulle tänka att först ta bort de amningar som du tror blir enklast. Förmodligen är det som du resonerar mitt på dagen. Fortsätter du sedan ta bort ett mål i taget så minskar du risken för problem med t ex inflammationer. 

Jag skulle rekommenderar att ta bort morgon och kvällsamningen sist. När du börjar ge smakportioner så föreslår jag att du börjar med lunch-målet. Då brukar de flesta barn vara pigga och mer mottagliga, än på em/kvällen.

Får du problem med mjölkstockning eller dylikt kan det bli aktuellt att få medicinsk behandling, för att minska produktionen kraftigt/snabbt. Ta i så fall kontakt med amningsmottagning eller läkare på VC.

Lycka till!

MVH Christine 

Svar på tråden Trappa ner amning för att gå över till ersättning/smakportioner