• Tingeling83

Skulle du använda drogtestet på ditt barn?

drogtest.

På fem minuter kan man se om någon tagit kokain eller rökt hasch.

Med engångstestet kan föräldrar med hjälp av bara en droppe av sina barns saliv testa om de tagit kokain eller cannabis, skriver Daily Mail.

Testet som tagits fram av brittiska forskare påminner om ett graviditetstest och ska kosta under 20-lappen när det släpps på den brittiska marknaden inom två år.

Ger utslag på fem minuter

Vantix-sensorn har ursprungligen tagits fram för att underlätta polisens arbete på fältet.

Genom att topsa en misstänkts mun, kan man på bara fem minuter avgöra om någon kört bil drogpåverkad i stället för att behöva ta blod- eller kissprover som ska processas i ett laboratorium.

Snart ute på marknaden

–I USA tar föräldrar prov av sina barns saliv och hår och skickar i väg till labb för att se om de tar droger. Det är kontroversiellt, men vårt test kan användas i hemmet för föräldrar som är oroliga att deras barn knarkar. Det är lika enkelt att använda som ett graviditetstest, säger Kevin Auton på företaget som utformat drogprovet.

Än så länge har det portabla drogtestet bara provats i klinisk miljö.

Nu väntar ytterligare försök ute på fältet innan drogtestet kan släppas på marknaden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du använda drogtestet på ditt barn?
  • daxare
    VirrigaVerna skrev 2010-12-18 17:40:31 följande:
    Det är en risk jag är villig att ta som förälder. Hellre det än att mista ett barn p.g.a. droger.
    Man mister inte sitt barn för de sätter lite guldkant vid några enstaka tillfällen.
    Men som jag sa i knarkkriges anda så är man villig offra sina barn, bara det vore ju en ringklocka för er.
  • VirrigaVerna
    daxare skrev 2010-12-18 17:44:13 följande:
    Man mister inte sitt barn för de sätter lite guldkant vid några enstaka tillfällen.
    Men som jag sa i knarkkriges anda så är man villig offra sina barn, bara det vore ju en ringklocka för er.
    Du får göra som du vill med dina barn men jag skulle aldrig tillåta mig själv att bli så likgiltig för mina barn att jag inte reagerade om det fanns misstanke om att de använder droger. Det skulle jag som förälder aldrig kunna leva med. Jag har ett ansvar för mina barn och det ansvaret tar jag på allvar.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • daxare
    VirrigaVerna skrev 2010-12-18 17:47:17 följande:
    Du får göra som du vill med dina barn men jag skulle aldrig tillåta mig själv att bli så likgiltig för mina barn att jag inte reagerade om det fanns misstanke om att de använder droger. Det skulle jag som förälder aldrig kunna leva med. Jag har ett ansvar för mina barn och det ansvaret tar jag på allvar.
    Att förnedra sin barn på sådant sätt som du föreslår borde vara kriminellt.

Sen angående dessa tvingade drogtester, har jag tyvärr läst såpass många berätterser om hur allt går åt skogen.
    Då föräldrar och "barn" aldrig mer kan ha en meningsfull relation.

Bättre en lycklig "knarkare" än olycklig nykterist som inte har några föräldrar som h*n kan lite på längre.

Och mina barn kommer inte tvingas till drogtester vid minsta misstanke.
    Utan det kommer föras en dialog om vad droger är och ev. problem runt dessa.
    Det kommer skapa en person med bägge ögona öppna, än denna hönsmamma fasonerna som förekommer nu.

Säger bara stackars barn med hönsmamma, världen kommer var en chock för dessa.
    Och undrar vad som händer när dessa barn inser att etx CB inte är en dödsdrog som man får psykoser av.
    Hmm ljuger mamma om heroin också, "ja, antagligen(tänker barnet stilla, medans sprutans innehåll trycks in)).
  • VirrigaVerna
    daxare skrev 2010-12-18 18:06:55 följande:
    Att förnedra sin barn på sådant sätt som du föreslår borde vara kriminellt.

Sen angående dessa tvingade drogtester, har jag tyvärr läst såpass många berätterser om hur allt går åt skogen.
    Då föräldrar och "barn" aldrig mer kan ha en meningsfull relation.

Bättre en lycklig "knarkare" än olycklig nykterist som inte har några föräldrar som h*n kan lite på längre.

Och mina barn kommer inte tvingas till drogtester vid minsta misstanke.
    Utan det kommer föras en dialog om vad droger är och ev. problem runt dessa.
    Det kommer skapa en person med bägge ögona öppna, än denna hönsmamma fasonerna som förekommer nu.

Säger bara stackars barn med hönsmamma, världen kommer var en chock för dessa.
    Och undrar vad som händer när dessa barn inser att etx CB inte är en dödsdrog som man får psykoser av.
    Hmm ljuger mamma om heroin också, "ja, antagligen(tänker barnet stilla, medans sprutans innehåll trycks in)).
    Nu är det inte kriminellt att bry sig om sina barn, tur va?
  • ragatan
    daxare skrev 2010-12-18 17:39:28 följande:
    Det är kusligt att se att föräldrar kan kränka deras barn på detta sätt, utan den minsta empati alls.
    Måste ju vara långt bättre att skapa en dialog med sitt barn och skapa ett förtroende.
    Än att göra precis tvärtom.

Många föräldrar som mist sina barn efter sådana här handlingar.
    Men allt i knarkkrigets anda, då spelar det inte ens roll om det är ens eget barn är offret.

Och rycka på axlarna varför skulle man göra det för om man nu inte tar ett drogtest?
    Förhoppningsvis har man haft en dialog med sina barn sen de var små. En dialog om rätt och fel, om ansvar, förtroende och vikten av att inte ljuga. Man har pratat med sin barn om viktiga saker, om bemötande, om mobbing, om empati, om kamratskap, om droger, om alkohol.....
    Förtroende förtjänar man. Ju äldre barnet blir, desto större ansvar och förtroende får de, så länge de visar att de kan hantera det. Bryter man mot ett förtroende, måste man skapa grunden till förnyat förtroende. Dialogen om livet och världen ska fortsätta under hela uppväxttiden.
    Men om barnet sen väljer att gå bakom ryggen på föräldrarna, ljuga och bryta mot förtroendet genom att använda droger och alkohol....Ja, då är det väl snarare föräldrarnas förtroende för sina barn som kränks.

Jag har en del erfarenhet av missbrukande barn och ungdomar. Och sanningen är den att när de väl valt att ljuga för sina föräldra och börjat använda droger kan man prata sej blå. Allt de gör, allt de säjer, hela deras väsen är inriktat på en enda sak; skydda missbruket.
    Och när de väl börjat missbruka har man redan förlorat sitt barn. Man förlorade barnet i samma ögonblick de valde att prova första gången, när de valde att ignorera dialogen de haft och förtroendet de fått av sina föräldrar.
    En missbrukare gör VAD SOM HELST för att skydda missbruket och kunna fortsätta missbruka. När föräldrarna upptäcker att deras barn missbrukar har de redan hållit på länge, mycket längre än man tror. Det går inte att prata någon ur missbruk. De ljuger och fortsätter att ljuga i all oändlighet.
    Man förlorar inte sina barn för att man drogtestar dom, man förlorar dem för att man inte ingriper i tid. Det handlar inte om ett knarkkrig, det handlar om att försöka ge sina barn en framtid, för det finns ingen framtid i droger. Och det finns inget sätt att få tillbaka år försvunna i drogdimma.
  • VirrigaVerna
    ragatan skrev 2010-12-18 18:09:22 följande:
    Förhoppningsvis har man haft en dialog med sina barn sen de var små. En dialog om rätt och fel, om ansvar, förtroende och vikten av att inte ljuga. Man har pratat med sin barn om viktiga saker, om bemötande, om mobbing, om empati, om kamratskap, om droger, om alkohol.....
    Förtroende förtjänar man. Ju äldre barnet blir, desto större ansvar och förtroende får de, så länge de visar att de kan hantera det. Bryter man mot ett förtroende, måste man skapa grunden till förnyat förtroende. Dialogen om livet och världen ska fortsätta under hela uppväxttiden.
    Men om barnet sen väljer att gå bakom ryggen på föräldrarna, ljuga och bryta mot förtroendet genom att använda droger och alkohol....Ja, då är det väl snarare föräldrarnas förtroende för sina barn som kränks.

Jag har en del erfarenhet av missbrukande barn och ungdomar. Och sanningen är den att när de väl valt att ljuga för sina föräldra och börjat använda droger kan man prata sej blå. Allt de gör, allt de säjer, hela deras väsen är inriktat på en enda sak; skydda missbruket.
    Och när de väl börjat missbruka har man redan förlorat sitt barn. Man förlorade barnet i samma ögonblick de valde att prova första gången, när de valde att ignorera dialogen de haft och förtroendet de fått av sina föräldrar.
    En missbrukare gör VAD SOM HELST för att skydda missbruket och kunna fortsätta missbruka. När föräldrarna upptäcker att deras barn missbrukar har de redan hållit på länge, mycket längre än man tror. Det går inte att prata någon ur missbruk. De ljuger och fortsätter att ljuga i all oändlighet.
    Man förlorar inte sina barn för att man drogtestar dom, man förlorar dem för att man inte ingriper i tid. Det handlar inte om ett knarkkrig, det handlar om att försöka ge sina barn en framtid, för det finns ingen framtid i droger. Och det finns inget sätt att få tillbaka år försvunna i drogdimma.
    Hear hear!
  • Profeten

Om jag misstänkte att mitt barn använde droger som kokain, så skulle jag tveklöst testa honom, för att jag inte vill se han förstöra sitt liv.

Hoppas han får en sund inställning till rus överlag, alkohol är illa nog när den dagen kommer... 

• daxare
    VirrigaVerna skrev 2010-12-18 18:07:46 följande:
    Nu är det inte kriminellt att bry sig om sina barn, tur va?
    Därför jag sa borde vara krimminellt att "bry" sig om barnen innefattar att man stoppar upp huvudet i skrevet på dom.
  • daxare
    ragatan skrev 2010-12-18 18:09:22 följande:

2 fel blir inte ett rätt.
    Vadå börjat missbruka, om ett barn röker någon helg så är inte det ett missbruk.
    Och när vi pratar missbruk då pratar vi om helt andra förutsättningar än någon sporadisk rökning.
  • new age
    VirrigaVerna skrev 2010-12-18 17:39:47 följande:
    Det får du tycka men om jag misstänker att mina barn använder droger så kommer jag att se till att de blir testade.
    Vi kommer absolut att föra en dialog med barnet men vi kommer aldrig att acceptera eller rycka på axlarna åt ett användande av droger.
    Det är just därför att mina barn är värda allt i mina ögon som jag tar den problematiken på allvar.
    Om de inte betydde ett skit som du skriver så hade jag ryckt på axlarna och låtit dem göra precis vad som helst men det är inte ett alternativ i vår familj.
    Du menar att med kränkningar och nedvärderingar blir tvingade till att följa verklighetsfrånvarande moraliska värderingar?
    Jag kan knappast tro att nån form av dialog är möjligt med grunden du står på, är man en knarkkrigare så finns det ingen dialog, du är villig att promenera över lik, dina barns lik i det fallet för att upprätthålla skeva ideal.
    Om dina barn var värda ditt allt som du säger så skulle du inte vara bered att offra dom i knarkkrigets namn och skapa enorma problem där dom inte fanns.
Svar på tråden Skulle du använda drogtestet på ditt barn?