Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

ja, jag skulle låta min son göra det.

Dock inte utan mössa!
    Ett litet barn kan inte förutse konsekvenserna av sitt beslut (öroninflammation i sonens fall) men att frysa är inte farligt, bara obehagligt.

Jag tycker att det är ett bra sätt att lära sig varför man bör ta på sig varma kläder (inte bara för att mamma/pappa säger så) 

• Selfish Geene
    vittra skrev 2010-12-17 19:40:59 följande:
    Jag tycker det låter helt sinnessjukt. Ni som svarat och tycker att denna vanvård är ok, är ni ens förmögna att läsa vad som står?! Barnet har tvingats gå en kilometer i -10 grader och djupsnö utan några som helst ytterkläder på, under en veckas tid?! Det finns ju för fan folk som fryser ihjäl på det viset!

Jag tolkar det här som något extremt snedvridet straff eller helt enkelt maktmissbruk från förälderns sida! Och det är verkligen inte friskt att göra så mot sitt barn, kontinuerligt dessutom!

Visst att gå utan till och från bilen eller någon enstaka gång så att barnet själv får känna att det är kallt och vill ta på kläderna, men i detta fall verkar ju barnet inte ens få kläderna på!? För ingen frisk människa går i -10 grader en hel km utan kläder. Då skulle jag börja fundera på om barnet har någon sjukdom som gör att h*n inte kan känna smärta, köld osv.
    Jag är norrlänning så det kanske är därför jag inte fasar, varken över sträckan 1 kilometer eller temperaturen -10.

Om jag förstått ts rätt så är det barnet som inte vill ha kläderna på sig och föräldrarna låter henne bestämma själv, varje dag.
    Det kan väl knappast betraktas som ett straff att låta ett barn själv besluta om sin klädsel?!

Jag ser inte heller hur ett maktöverlämnande (att låta barnet bestämma) kan vara ett exempel på maktmissbruk??

• Selfish Geene
    Tekaka skrev 2010-12-18 11:09:29 följande:

Lägga över hela ansvaret på dem och dessutom riskera att de blir rejält sjuka?

Nej någon jävla pondus måste man väl ändå ha som förälder, klä på kläderna eller stanna hemma.

Vilka "rejäla sjukdomar" riskerar man att dra på sig av 1 km promenad i -10 utan ytterkläder?
  • Selfish Geene
    Kya skrev 2010-12-18 11:13:07 följande:
    man riskerar mer att dra på sig en massa sjukdomar om man drar med barnet på julshopping.
    eller på dagis;)
  • Selfish Geene
    Tekaka skrev 2010-12-18 11:22:15 följande:
    Jag vet, men det borde vara allmänt känt att bakterier och virus som barnet redan har i kroppen utlöser sjukdomar om kroppen blir nedkyld.
    Selfish Geene skrev 2010-12-18 11:11:54 följande:
    Vilka "rejäla sjukdomar" riskerar man att dra på sig av 1 km promenad i -10 utan ytterkläder?
    Som sagt så är det enligt mig vansinne eftersom vissa barn är på tok för tjuriga för sitt eget bästa.
    Går man 1 km så är man exemplevis det.

Jag kan köpa att man låter ungen testa att gå ett par 20 meter men sen måste man ju som förälder ta sitt ansvar om det inte fungerar.
    Jag har aldrig stött på ett barn som är "för tjurigt för sitt eget bästa", det enda som får barnen i min närhet att sparka bakut i ren "tjurighet" är när de tvingas följa regler de inte ser logiken i. 

Tvärtom har de barn jag träffat haft ett utomordentligt sinne för logik och undviker gärna obehag om de kan (efter att de testat de olika alternativen) 

Som någon annan redan skrivet: Om barnet fryser lär h*n vilja klä på sig, om h*n inte fryser, vad är då problemet?  
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 12:19:36 följande:
    nu är bebisen hungrig..... men den fixar det nog. ingen fara. jag har ju kompetenta barn!
    han får ringa pizza, han märker nog om han svälter ihjäl.
    En relevant liknelse skulle vara att tvångsmata barnet med tratt och slang istället för att servera maten men låta barnet själv avgöra om och hur mycket h*n ska äta.

Det är ingen här som antytt att barnet ska köpa sina kläder själv eller ens ta ansvar för att ta kläderna med sig till dagis 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 15:48:06 följande:
    som vanligt har tråden spårat ur å det grövsta. folk saknar helt förmåga att vilja se nyanser och kastar sig över minsta ord för att dra ut antydningar in absurdum.
    trist.

KAN folk se skillnad på två scenarion:
    1. "jag vill inte ha jacka mamma." " nähä, då får du gå hela vägen till dagis (1 km) utan jacka.". vilket är fallet i ts.
    2. "jag vill inte ha jacka mamma" "nähä ok." utan för dörren:"jag vill ha jacka mamma".  "jaha, ok här"., vilket fallet INTE är i ts.

snälla, finns det nån mer än jag som ser skillnaden?
    Eftersom du inte skriver det i ts är det kanske inte så konstigt att bara du verkar förstå det!?

Att "låta barnet gå utan ytterkläder" är verkligen inte samma sak som att "tvinga barnet att gå utan ytterkläder" 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 15:59:55 följande:
    ok. en liten unge får då gå hela vägen utan ytterkläder. jag anser inte att det är ett bra val, och jag anser att om barnet vill gå en km utan ytterkläder mitt i vintern ska man som förälder agera.
    Iså fall tror jag inte att vi har missförstått dig, vi håller bara inte med dig om att man behöver tvinga 4-åringar att ta på sig ytterkläder
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 16:02:12 följande:
    VEM skullle låta barnet gå en km utan ytterkläder mitt i vintern "för att den vill det"?
    då har man ett allvarligt fel i huvet och SKA INTE lämnas som ansvarig för ett barn.
    Jag skulle absolut göra det, men jag tror inte att det är särskilt troligt att det kommer att hända.

Kanske för att vi inte bråkar om kläder, så barnen behöver inte bevisa något 
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan