vittra skrev 2010-12-17 19:40:59 följande:
Jag tycker det låter helt sinnessjukt. Ni som svarat och tycker att denna vanvård är ok, är ni ens förmögna att läsa vad som står?! Barnet har tvingats gå en kilometer i -10 grader och djupsnö utan några som helst ytterkläder på, under en veckas tid?! Det finns ju för fan folk som fryser ihjäl på det viset!
Jag tolkar det här som något extremt snedvridet straff eller helt enkelt maktmissbruk från förälderns sida! Och det är verkligen inte friskt att göra så mot sitt barn, kontinuerligt dessutom!
Visst att gå utan till och från bilen eller någon enstaka gång så att barnet själv får känna att det är kallt och vill ta på kläderna, men i detta fall verkar ju barnet inte ens få kläderna på!? För ingen frisk människa går i -10 grader en hel km utan kläder. Då skulle jag börja fundera på om barnet har någon sjukdom som gör att h*n inte kan känna smärta, köld osv.
Jag är norrlänning så det kanske är därför jag inte fasar, varken över sträckan 1 kilometer eller temperaturen -10.
Om jag förstått ts rätt så är det
barnet som inte vill ha kläderna på sig och föräldrarna låter henne bestämma själv, varje dag.
Det kan väl knappast betraktas som ett
straff att låta ett barn själv besluta om sin klädsel?!
Jag ser inte heller hur ett
maktöverlämnande (att låta barnet bestämma) kan vara ett exempel på
maktmissbruk??