Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

japp. Kläder är en sån där sak som barn själva kan ta ansvar över när de är iallafall över två bast.

Vill ungen ha pyjamas till förskolan? fina! Vill hon gå utan jacka? Fine! kör på.

Min unge har också gått barfota, men fan vad snabbt skorna åker på efter en stund.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    WhiteAngels skrev 2010-12-18 09:35:08 följande:
    Inte en chans.Jag är mamma och jag bestämmer vad som är bäst för mitt barn.Man lär sina barn att man tar på sig när det är kallt,att man plockar av sig när det är för varmt osv.Bara lathet att inte kunna ta en sådan strid för att barnet är trotsigt!
    men är det bästa inte att faktiskt barnet lär sig att man har kläder för att det är kallt, inte för att mamma säger så? Hur ska de egentligen förstå om de inte får uppleva?

Jag tycker att man ska lita på barnets kompetens. De är inte efterblivna. Jag har aldrig mött ett barn som INTE ber om jackan/vantarna/skorna efter en liten stund ute i kylan. Och då har man 1. lärt ungen samband 2. uppmuntrat konsekvenstänkande. 3.ärt barnet att ta eget ansvar 4. lärt ut varför man behöver kläder och 5. undvikit en maktkamp som bara är nedbrytande på barnets självkänsla.
  • Lady Dahmer
    BymBym skrev 2010-12-18 09:40:09 följande:
    Hur ska ett barn förstå att han/hon behöver kläder om det aldrig får frysa. Hur ska ett barn lära sig att vara försiktig och att det gör ont att ramla om det aldrig får klättra. Hur ska ett barn förstå att det är skönt att sova om man alltid lägger det vid sju även om barnet inte är trött. Tror man kan ge barnen mer ansvar när det gäller saker som de själva kan känna. Givetvis inte om det är farliga saker...

Learning by doing
    och jag håller helt med dig!
  • Lady Dahmer
    WhiteAngels skrev 2010-12-18 11:23:24 följande:
    Låter sinnesjukt!Jag är rädd om mina barn och jag visar dom att man har rätt kläder!finns inga andra alternativ lixom.
    jag är också rädd om mina barn. Precis som alla andra föräldrar är. Men jag är inte orolig för att de ska fara illa av att frysa lite.

Jag tror på mina barns kompetens och deras förmåga att faktiskt kunna känna efter själv om de fryser eller ej. Hittills så har min dotter alltid valt att ta på sig kläder när hon märkt att det är kallt.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 11:51:13 följande:
    jag tänker som så att den förälder som utan att blinka släpper ut sitt barn denna vinter utan vinterkläder inte är vid sina sinnens fulla bruk.
    eller så litar man på barnets kompetens. Min unge är inte efterbliven. Man ska låta barn få ta egna beslut och eget ansvar ibland. Kläder är ett sånt område som de faktiskt klarar av att styra över. De känner själva om de fryser eller inte.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 11:52:53 följande:
    släpper du ut barnen i bara innekläder? att gå en kilometer i vintern?
    jag kan bara inte tro att nån gör så.

om min unge vägrar kläder så går vi helt enkelt ut så. Givetvis tar jag med mig allt så att det finns när hon ångrar sig.

• Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 11:56:27 följande:
    jaha. så om din unge vill gå ut en halvtmee i bara innekläder är det ok? innetröja och innebyxor? vad anser du att man har för ansvar som förälder?
    får den gå utan skor också? eller finns det NÅN gräns?
    Min unge är kompetent. Hon klarar av att ta ansvar för kläder själv.

Vill hon gå näck så får hon. Hon brukar dock komma på ganska snabbt att det är en dålig idé. Ja hon har gått utan skor, utan jacka, utan vantar, utan mössa.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 11:57:11 följande:
    och om hon inte ångrar sig? om hon vill gå barfota hela vägen?
    har aldrig hänt och kommer aldrig ske heller. Såvida hon inte har något nervfel och då bör det givetvis utredas. Det finns ju barn som inte känner smärta, kyla, värme osv. Men jag trodde vi pratade om normalbegåvade barn.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 11:59:16 följande:
    jag hajjar din poäng, hajjar du min eller är du bara fl-trilsk?
    jo jag förstår din poäng (tror jag iallafall) men jag har en annan syn på barn. (antagligen) Jag tror att de kan ta egna beslut. Givetvis inom vissa gränser, men just kläder är en sådan sak som jag tycker ungar själv kan ansvara för.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:01:15 följande:
    det är inte barnen jag misstror här.
    men det är det ju. Du tror inte ungarna är kapabla att säga ifrån om de fryser.
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan