Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

puss skrev 2010-12-18 12:02:59 följande:
    rena dumheter. vad du grundar det på skiter jag i, men fel är det.
    men om du litar på ungarnas kompetens, vad är då problemet? Tror du att vi ignorerar dem om de ber om jackan?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:06:07 följande:
    men ok, bra, spar era pengar. skicka ut barnen utan ytterkläder. för all del. de kan gå utan jacka hela vintern, för de fryser säkert inte.
    det är ju helt normalt.
    faktiskt, när jag tittar ut så springer massor av ungar runt här ute i bara tröjan.
    jag har nog bara inte sett det förut.
    jorå, de fryser. Och då tar de på sig jackan. Så vad är då problemet?
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:07:24 följande:
    ungen i ts gick en hel km utan att frysa.
    kanske är den i klimakteriet?

en kilometer är INTE långt och det kan vara så att TS överdriver. Kanske hade ungen en kofta eller varm tröja? Strumpbyxor? Kanske hann barnet inte frysa tillräckligt länge för att vilja ta på sig jackan?

• Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:19:36 följande:
    nu är bebisen hungrig..... men den fixar det nog. ingen fara. jag har ju kompetenta barn!
    han får ringa pizza, han märker nog om han svälter ihjäl.
    han säger nog till om han är hungrig antar jag? Det gör mina barn.
  • Lady Dahmer
    Tekaka skrev 2010-12-18 12:23:43 följande:
    Tja, jag vill inte att mina barn ska behöva frysa, vara jättehungriga eller bli jättetrötta. Tycker synd om dem då.

Mina barn är både smartare och mognare än deras jämnåriga kamrater men har även en stark egen vilja och en viss tjurighet så ja?
    mitt barn säger till när det fryser, är trött och är hungrigt. Skapar man inte maktsituationer så blir det inga maktkamper och således inget behov för barnet att vara trotsigt.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:30:47 följande:
    ja, dina barn är Norm.
    nej, men de flesta normala bebisar säger till när de är hungriga. Men om du har ett barn med speciella behov så ska du givetvis hantera det annorlunda.

Jag har t.ex två barn som är tydliga. Den större är verbal och berättar således när hon fryser, är trött, är hungrig osv.

Det kan bero på att jag alltid låtit henne känna efter själv och inte trugat i mat, lagt henne innan hon blivit trött och faktiskt låtit henne frysa... eller så är hon helt enkelt född sån. Det vet jag inte.

Men det finns ingen anledning för mig att tvinga på henne kläder (eller tvinga henne att äta eller sova) eftersom att jag vet att hon är tillräckligt kompetent att avgöra sånt själv.

Min lilla bebis, sonen, är tydlig när han är hungrig, trött och har bajsat. Tala om att han fryser är han lite sämre på, men jag ser till att han inte blir kall. Tids nog så kommer han kunna kommunicera bättre och då kan jag också ge honom större ansvar för sig själv.
  • Lady Dahmer
    Pyris skrev 2010-12-18 12:33:32 följande:
    Låter ni era barn cykla utan hjälm också om dom inte vill ha den på sig? 
    spela inte dum. . Att cykla utan hjälm är livsfarligt och inget barn kan "känna efter" (som de kan med att de fryser eller är hungriga)

Att man låter ungarna ta ansvar över vissa saker innebär inte att man låter dem ta ansvar för allt.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:35:33 följande:

jag erkänner: jag är en Curlingmamma av värsta slag.

jag tar ansvar för att mina barn är mätta och varma.

jag kommer förstöra dem för livet.

mina barn är också mätta och varma.
  • Lady Dahmer
    Pyris skrev 2010-12-18 12:38:51 följande:
    Ja, det är verkligen jätte ansvarsfullt att gå ut i minusgrader utan kläder som stänger ute kylan. Då skulle jag verkligen känna att mitt barn var ansvarsfullt.
    fryser hon så tar hon på sig jackan. Hon kan avgöra sånt själv.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:42:10 följande:
    barn ska känna sig omhändertagna. de ska veta att nån ser till deras bästa. de ska känna sig tryggamed att nån vet vad som är bäst för dem. barn vet att de är utlämnade till nångon annan, de ska kunna lita på den personen. barn vet att útan en vuxens omsorg klarar de sig inte. kul att vara utlämnad åt en idiot då.
    det vet mina barn. Det utesluter inte att man låter dem ta egna beslut och ha eget ansvar också. Att få tillit är också viktigt för barn. Att få känna att de vuxna tror på deras förmågor och att man litar på dem.
  • Lady Dahmer
    Tekaka skrev 2010-12-18 12:49:54 följande:
    Jag tror också att något inte står rätt till hos barnet om det inte känner kyla i -10.

Alt. är riktigt tjurig bara för att vinna och även där anser jag att man måste ta ansvar som förälder.
    eller fråga sig varför barnet har ett sånt behov av att hävda sig. Barn som är så tjurigt envisa är det oftast av en anledning. Ju mer man styr och bestämmer över barnen desto mer behov får de ju av att trotsa. Om de vet att kläder är ett område där mamma vill bestämma så kommer det också bli ett område som barnet försöker ta kontroll över när behovet infinner sig.

Man ska undvika maktkamper. Det är bara nedbrytande.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 12:54:00 följande:
    jaha!! åååååhhh, nu klarnar allt!
    har du läst en bok?

det här blir bara dummare och dummare. barn har ansvar för sina barns väl och ve punkt slut. deen som läser in diktatur i det är rubbad.
    *out*
    att ta ansvar för sina barn är inte synonymt med att bestämma allt åt dem.
    Mitt barn är väl omhändertaget. Hon mår bra, hon är frisk, hon är kompetent.

Hon kan välja själv om hon vill äta eller vad hon vill ha för kläder. Hon väljer själv när hon ska kissa och bajsa. Hon säger till om hon är hungrig eller trött och när hon fryser.

I takt med att hon blir äldre så kommer hon få ta mer ansvar och fler egna beslut. Det innebär inte att jag avsäger mig mitt föräldraskap.
  • Lady Dahmer
    Plutteli skrev 2010-12-18 12:57:25 följande:
    Om barnet går och fryser bara för att "vinna" bör man nog ta sig en funderare över varför man som förälder har skapat en sådan enorm maktsituation över något så simpelt som kläder?
    precis!
  • Lady Dahmer
    Tekaka skrev 2010-12-18 13:01:22 följande:
    Tror snarare att det handlar om att barnet får bestämma ganska mycket.

Ja visst ska man undvika det.

Jag har aldrig haft problemet att de inte vill ta på sig kläder när det är kallt eftersom de inser att de måste ha det. Dels så ser de att vi vuxna har kläder och dels så känner de kylan så fort de öppnar dörren. Enkle logik utan att behöva låta dem frysa.
    jag har heller aldrig haft problem med att ungen inte vill ha kläder - när hon kommer ut och fryser så ber hon om att få jackan/skorna/mössan.
  • Lady Dahmer
    Tekaka skrev 2010-12-18 13:17:15 följande:
    Ja fast om hon av någon anledning inte gjorde det så skulle du kunna låta henne gå utan jacka, eller?
    ja. Hon skulle frysa tids nog och be om jackan.
  • Lady Dahmer
    puss skrev 2010-12-18 17:13:30 följande:
    VEM anser att det är vettigt att låta en 4åring gå en km utan ytterkläder mitt i vintern? jag vidåller att det är BEFÄNGT och jag ifrågasätter den personens lämplighet som förälder.
    jag tycker det är helt i sin ordning. så med andra ord är jag olämplig som förälder?
  • Lady Dahmer
    Pellinell skrev 2010-12-18 22:12:35 följande:
    Tar du alltid den enkla, konfliktria vägen? I godisaffären - "visst, köp godis och ät det före maten om det är din önskan". I samtal med andra: "visst, avbryt du, jag kan säga mitt sedan." 

eftersom att vissa konflikter är nödvändiga så är det bra om man kan undvika de som är onödiga.
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan