• Anonym (mamma)

7 - åring som vill sova med oss föräldrar

Vårt barn är 7 år och ha kommer in till oss varje natt och det har han gjort sedan han var 3 år och fick eget rum. Han börjar ju bli ganska stor så det blir ganska trångt att ha honom liggandes där men i ärlighetens namn är jag och min man för trötta på natten för att leda honom tillbaka till hans säng. Hur ska vi göra / bör vi göra ngt ? Han har en lillebror som sover hela natten i sin säng och båda somnar själva (efter kvällsrutiner & saga). Vi vill ju att han ska känna sig trygg i sin säng.

• Svar på tråden 7 - åring som vill sova med oss föräldrar
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Om ni inte har en jättesäng tycker jag att det skulle vara ganska tröttsamt att ha en 7-åring i sängen varje natt.
    Men det här är något som ni som föräldrar måste ta ställning till.
    Det låter mer som en vana som sonen utvecklat än ett uttryck för trygghetsbrist. Så jag tror inte att ni behöver vara oroliga för att han inte skulle må bra av att sova hela natten i sin egen säng. Men det är förstås som ni anar att det kräver att ni går tillbaka med honom när han kommer. Nu är han också så stor att ni kan göra det till ett gemensamt projekt där ni hjälper honom att sova i egen säng och visar att ni vet att det är bra för er alla. Han tar ett steg i sin självständighetsutveckling och ni kanske får både bättre sömn och lite trevligare tillsammans.
    Så mitt tips är att ni ska hjälpa honom att ta det här steget efter att ha pratat igenom det ordentligt med honom, på dagtid. Om ni är tydliga kommer det gå fort för honom att vänja sig.
    Lycka till!
    Margit 

Svar på tråden 7 - åring som vill sova med oss föräldrar