Första mensen efter förlossningen?
Är nyfiken över hur lång tid efter förlossningen de flesta fått tillbaka mensen.
Hoppas på många svar i omröstningen!
Skriv gärna om ni ammat eller ej, om det har en inverkan på när mensen kommer tillbaka..
Är nyfiken över hur lång tid efter förlossningen de flesta fått tillbaka mensen.
Hoppas på många svar i omröstningen!
Skriv gärna om ni ammat eller ej, om det har en inverkan på när mensen kommer tillbaka..
2 mån, helamma
6 veckor efter första och 5 veckor efter andra. Helammade båda gångerna.
2 månader, ammade heltid 1 månad sedan pumpade jag ur det sista ca. 1 vecka. Så tre veckor efter att mjölken tog slut kom mensen.
7 veckor efter med första och 4 med andra.
Efter ca 3 månader, jag helammade. Kanske hade med att göra att min tjej sov hela nätterna från ca 2-3 månader
Har inte fått tillbaka min än, snart 2 månader sedan jag födde, och del "ammade" första månaden... så jag väntar på att mensen ska komma....Den lär väl dyka upp lagom till åter besöket hos bm :P
Båda gångerna kom mensen tillbaka ganska exakt 2 månader efter förlossningen, trots helamning. Avslaget varade bara 4 veckor (ettan) och 2 veckor (tvåan).
Kände mig rätt blåst på det där "men så skönt att vara utan mens så länge" som man hade hört talas om. "Så länge" varade i mitt fall inte mer än som mest 7-8 månader eftersom jag hade blödningar en bit in i grav båda gångerna.
Funderar också på om det kan ha att göra med att ungarna sovit bra på natten redan från start. Mina sov nästan aldrig dagtid, mer än korta slumrar, men sov timvis i sträck på natten. Jaja, jag ska inte klaga, jag vet.
Men det är en intressant tanke iaf.
med första efter 5 mån, nu är andra dottern 4 mån och har inte fått den ännu.. helammar fram till 4 mån
slutade amma delvis för 1,5 månad sedan och nu är min dotter 8 månader och jag har precis fått tillbaka min mens. Hade gärna sluppit den längre - har varit så skönt att slippa den!