Inlägg från: Lingonflickan |Visa alla inlägg
  • Lingonflickan

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Läs båda två boken 14 år till salu av Caroline Engvall, tror den finns som billig pocket oxå

Bara döda fiskar flyter medströms
  • Lingonflickan
    Lussekatten87 skrev 2010-12-18 21:06:41 följande:
    Heregud vad tiderna förändras! Är det verkligen så att de flesta 14 åringar haft sex?
    Hjälp!
    Riktigt skrämmande.
  • Lingonflickan
    Cocco skrev 2010-12-18 22:09:01 följande:
    Du ska berätta för henne att så länge hon skyddar sig mot sjukdomar får hon ha sex så ofta och så mycket hon vill. För det har inte du med att göra!
    Flickan är 14 år så det har hon visst med att göra. Hon får inte ha sex hur ofta och mycket hon vill.
  • Lingonflickan
    Plutteli skrev 2010-12-18 23:25:16 följande:
    Varför skulle hon inte få det? Det hennes kropp, hon får ju tom göra abort utan att tala om det för föräldrarna!
    För att hon bara är 14 r!
  • Lingonflickan

14-åringar ska inte bete sig som slampor, det är bra att TS försöker komma till rätta med problemet.

• Lingonflickan
    Malin8903 skrev 2010-12-19 17:28:24 följande:
    Fråga henne varför hon ligger runt och om hon avfärdar dig så säg "om du är tillräcklig "vuxen" till att ha sex så är du tillräckligt vuxen att prata om det.

Sätt er ner och prata om det, det är nog det ända du kan göra sen se till att hon skyddar sig och testa sig för könssjukdomar.

Försöka att få henne förstå innebörden att ha sex, fråga henne om hon kommer vara stolt över att berätta att hon har varit med si och så många killar när hon blir äldre och träffar mannen i sitt liv, om hon tänker på framtiden så kommer hon nog tänka till.
    Bra råd!
  • Lingonflickan
    Filoso Fisken skrev 2010-12-19 17:54:03 följande:
    Att nämna för henne att hon får en stämpel tycker jag är väldigt onödigt. Varför lära ungarna att bry sig så mycket om omgivningens åsikter? Bättre är väl då att lyssna till sig själv.

Jag tycker du kan berätta för henne att det inte är bråttom med sex. Hon kommer leva i många många många år så hon har all tid i världen! Sedan kan du väl säga att det är viktigt att hon är rädd om sig själv. Många naiva och osäkra tonåringar blir väldigt lätt utnyttjade för ja.. bara ett syfte. Hon kan lätt hamna i fel persons händer, smittas av sjukdomar, bli gravid och liknande.

Så jag tycker du ska ha ett riktigt pedagogiskt sex-talk med henne. Men också uppmuntra henne att sätta sig själv på en pidestal och inte "ge bort sig" till vilken brunstig tonårspåg som helst!
    Kan ju vara så att man i den åldern bryr sig mer om vad kompisarna tycker än föräldrarna.Och varför inte berätta en sån sak?
  • Lingonflickan
    MammaPlutt skrev 2010-12-19 19:11:43 följande:
    Saken är väl mer här att se till att hon inte blir gravid när hon är såpass ung?

En sak att hon verkar tycka om sex. Kul för henne.
    Men att få könssjukdomar eller ett oplanerat barn är väl det man ska prata om och försöka undvika.

Skit i vilken "stämpel" man får. Ska andra inte bry sig om ändå.
    Men att hon vet vad konsekvenserna kring sex är måste hon veta.

Uppmuntra mer genom att köpa kondomer och/eller P-piller.
    Till slut kanske hon tröttnar eller "lugnar" ner sig.
    Jag har så svårt att förstå hur man kan försöka normalisera att en minderårig ligger runt. Att lösaktigheten är stor bland unga tjejer har jag börjat förstå men här pratar vi dessutom om en minderårig.
  • Lingonflickan

Bland annat inläggét jag citerade gick ju ut på att det är bra för henne och att hon ska uppmuntras att bete sig som hon gör.

Kan säga att jag fasar för min lilla flickas kommande tonårstid. Funderar på när man bör börja prata med barn om självrespekt och att inte ligga runt.

• Lingonflickan
    enny signatur skrev 2010-12-19 19:35:26 följande:
    Du är orolig över vilken stämpel hon får just? Varför inte försöka bidra till att få bort det synsättet istället?
    Jag tycker faktiskt den är korrekt tyvärr, därför vill jag arbeta för att min dotter inte ska ligga runt för det är i mina ögon lösaktigt och inget jag på något sätt tycker är positivt att göra.
  • Lingonflickan
    MammaPlutt skrev 2010-12-19 19:36:06 följande:
    ...bättre att veta om farorna och lära ut ansvar vid sex än att inget veta alls och "knulla runt" för att sedan stå där HIV-smittad och med 2 barn. 
    Det är bättre att låta bli. Och det tänker jag försöka lära henne.
  • Lingonflickan
    Plutteli skrev 2010-12-19 20:28:00 följande:
    Du tycker det är korrekt med en syn som säger att tjejer som har sex med valfritt antal partners är mindre värda än andra tjejer? Härligt!
    Jag tycker det är lösaktigt att ligga runt , ja.
  • Lingonflickan
    skelett skrev 2010-12-19 20:45:49 följande:
    Kamma till dig. Vilka ord du använder, du framstår som lovligt korkad. Frigid månne?

TS, prata med henne, se till att hon har ordentligt skydd. Hon kanske är kåt och vill ligga? Vad är faran med det?
    Vad är faran? Hon är MINDERÅRIG!

För övrigt är jag ytterst välkammad och intelligent. Men jag vågar gå mot strömmen.
  • Lingonflickan
    Plutteli skrev 2010-12-19 20:50:15 följande:
    Som sagt, det är ju en fantastisk syn att ge sitt barn att kvinnans värde ligger i hur många hon har haft sex med eller ej. Personligen kommer jag lära min dotter att alla är lika värda oavsett och att hon inte blir en sämre människa eller mindre värd om hon har sex med många personer. Men alla är vi ju olika i vårat föräldraskap...
    Det handlar ytterst om vad för värderingar och egenskaper vi vill föra vidare till våra barn.
  • Lingonflickan
    skelett skrev 2010-12-19 20:52:13 följande:
    Vågar gå mot strömmen, tillåta mig att skratta. Du är exakt lika hysterisk som alla andra pingstvänner/religiösa.
    Skratta du, det bekommer mig inte det minsta.
  • Lingonflickan
    skelett skrev 2010-12-19 20:54:57 följande:
    Nej det blir väl din stackars dotters huvudvärk, snacka om att bädda för skuld och skam. Men ni gillar väl sånt.
    "Ni"???

Nej jag hoppas fostra min dotter till så pass hög självrespekt att hon inte kommer missbruka sin kropp hur som helst och oavsett kommer jag alltid älska henne. Man behöver inte tycka om allt någon gör för att älska dem.
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"