Inlägg från: Daeminimon |Visa alla inlägg
  • Daeminimon

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Tekaka skrev 2010-12-18 13:11:03 följande:
    Mm, exakt sådär blir det när man hemifrån får för lite bekräftelse på att man är värdefull.

Rannsaka er själva som föräldrar säger bara jag.
    Jag hade en superbra uppväxt, kände att jag var älskad och värdefull, men jag hade också sex från 14 års ålder, och hade ganska många partners (20+) tills jag träffade min man vid 18 års ålder.

TS, det behöver inte alls vara så att du är en dålig mamma. Lyssna inte på moraltanter som verkar leva för att andra ska må dåligt.

Prata med tjejen när ni båda är lugna, fråga hur hon mår, lyssna även på ledtrådar hur hon har det med tjejkompisar (vilket var min grej, var mobbad av tjejerna, så såg till att jag fick uppmärksamhet av killarna istället). Funkar ingenting, så se iallafall till att hon skyddar sig och är säker.
  • Daeminimon
    Queenie70 skrev 2010-12-19 11:24:00 följande:

Ta en långhelg på tu man hand med tjejen och prata om egenvärde och hur man tar hand om sig själv, och vad som är bra bekräftelse och dålig bekräftelse. Att ska man ligga så är det för att man vill och njuter av det, och att kunna skilja på det och att man mår bra av att bli bekräftad som sexpartner. Jag tror att det är svårt att få nån som börjat ha sex att sluta med det, det tåget har liksom redan gått. Men att hjälpa henne ha sex av rätt anledningar och att inte sälja sig själv för billigt. Att hon ska börja fundera på hur man blir uppskattad och bekräftad som människa och individ, INNAN man blir det som sexpartner. Hon kommer kanske inte vara sugen på ett slänga bort en helg med morsan, men se till att det blir av ändå. Ta in på hotell eller spa, gå på pedikyr tillsammans, se till att få kvalitetstid, utan att kompisarna lockar eller att hon sitter å smsar hela tiden.

Jättebra råd!
  • Daeminimon
    Tekaka skrev 2010-12-19 17:50:30 följande:
    Visst men något måste ju ändå fått dig att söka efter den där bekräftelsen som du fick av alla dessa killar.

En lycklig och trygg tjej har inte ett behov av sådan bekräftelse i så tidigt ålder och då får du tro vad du vill.
    Japp, detta något skrev jag lite längre ner. Hade problem med tjejkompisar.

Tycker det är lite orättvist att skylla på föräldrarna, de kan vara världens bästa, det kan gå fel ändå.
  • Daeminimon
    MARIAM71 skrev 2010-12-22 00:01:19 följande:
    Jag är hemskt tacksam för ALLA tips och råd jag har fått! Känns mycket lättare att ta tag i det här när jag inser hur många lösningar det faktiskt finns.

Dottern och jag har kommit så himla mycket bättre överens efter att jag har försökt pratat med henne om och om igen (utan att vara det minsta arg), hon har öppnat upp sig mer och mer för mig och det känns jätte bra. Hon har fått en tid på Umo, ska dit och prata nästa vecka. Känns som det går framåt, hoppas verkligen det fortsätter såhär!

Jag förväntar mig inte att hon ska sluta med sex helt och hållet som vissa av er har skrivit (även fast jag vill att hon väntar tills hon är 15 år) men jag kan inte uppvakta henne 24 timmar om dygnet, alltså ser jag det som något helt omöjligt. Och att ge henne straff för att ha sex vet jag kommer leda till att hon ljuger för mig istället, och det vill jag inte. Jag vill kunna ha en öppen relation med henne där vi kan vara 110% ärliga mot varandra.

Tack igen för alla goda råd!
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"