skelett skrev 2010-12-19 22:09:30 följande:
Läsförståelsen är inte på topp märker jag. Vad TS är bekväm med är inte det primära. Det är vad TS dotter känner som är av största vikt. Och har TS dotter enligt dig och andra dålig självkänsla är det antagligen föräldrarna som ligger bakom det, varför passar det att komma nu när dotter är 14 år och försöka motarbeta det? Borde det inte ha skett tidigare? Fast det är kanske så du fungerar i ditt eget föräldraskap också?

Nu har du missförstått - det är TS som formulerar problemet här och inte hennes dotter. Dottern har troligen inga större problem med sitt vidlyftiga sexliv än så länge, men mamman med sin livserfarenhet förstår att flickan i själva verket söker något annat, och är bekymrad över det samt över det rykte flickan antagligen kommer att få (sedan kan man hålla med om att det är en sjuk värld där man får sådana rykten, men det hör inte hit). Och eftersom TS formulerar problemet är det henne jag är inriktad på att stödja, så att hon i sin tur kan hjälpa sin dotter.
I frågan om självkänslan har du säkert helt rätt. Säkert borde familjen ha hanterat dottern annorlunda långt tidigare. Men jag har inte abdikerat i mitt föräldraskap utan tror att det säkert finns många fler chanser för TS och hennes man att ge dottern det hon söker. Bättre sent än aldrig, helt enkelt, i stället för att ge upp och släppa taget om barnet; "hon gör ju ändå som hon vill".
Nej, jag tror på tydliga föräldranormer även inför en 14-åring. Hon är fortfarande ett barn, vilket du skule veta om du inte själv just hade lämnat den åldern och därmed desperat försöker framstå som vuxen.