Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Lingonflickan skrev 2010-12-18 22:15:40 följande:
    Flickan är 14 år så det har hon visst med att göra. Hon får inte ha sex hur ofta och mycket hon vill.
    Varför skulle hon inte få det? Det hennes kropp, hon får ju tom göra abort utan att tala om det för föräldrarna!
  • Plutteli

För att svara på TS: Finns inte mycket du kan göra. Försök prata med henne, se till att hon iaf har p-piller eller ännu hellre p-stav och försök om möjligt utröna om det finns någon bakomliggande orsak till hennes beteende. Om inte, ja då är det bara att låta henne hållas!

• Plutteli
    Carlosmami skrev 2010-12-19 02:11:06 följande:
    Det finns massor TS kan göra, barn uppfostras inte själva.. förstår mig inte på dessa föräldrar som släpper ut sina tonåringar bara för "men hon sa, hon ville, hon gjorde". Föräldrarna sätter reglerna, barnen ska lära sig å följa dem!

Lär de sig inte å följa reglerna hemma, kmr de inte göra det i skolan, på jobbet osv. Hemma är no. 1, struntar man redan där så är det mycket möjligt att barnet struntar i att respektera andra och andra regler på andra ställen.
    Ah just jag har glömt, bara man är förälder och barnet under 18 är det heeelt ok med olaga frihetsberövande!
  • Plutteli
    woopie skrev 2010-12-19 09:48:08 följande:
    Vart har föräldrarskapet tagit vägen??

Jag blir livrädd när jag läser vissa inlägg.

klart som fan att det inte är olaga frihetsberövande att tvinga sin 14-åring att komma hem direkt efter skolan och sen stanna på sitt rum.

Om inte du som förälder sätter tydliga gränser och bygger upp ett tryggt regelverk runt ditt barn. Ett regelverk med tydliga konsekvenser. Hur ska då ditt barn någonsin lära sig vad som är rätt och fel och vad som är farligt och ofarligt?
    Intressant då att det finns de som dömts för just olaga frihetsberövande när de på regelbunden basis låst in sina barn. Fast dessa var ju främst invandrare så det kanske bara är de som inte får göra så.... Hederskultur kallades det då, bra föräldraskap kallas det nu..märkligt.
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 09:15:30 följande:
    För att hon bara är 14 r!
    Ja?
    Det är liksom skit samma, för det enda mamman kan göra för att förhindra att hon har sex är att följa efter henne dygnet runt och/eller hålla henne inlåst, varav iaf det sista är olagligt!
    Det mamman kan göra är att PRATA och försöka komma underfund med om det ligger något annat bakom dotterns beteende mer än att dottern gillar att ha sex. OM det är så att det inte finns något annat bakom så kan hon inte göra mycket mer än att fortsätta prata med dottern och försöka få henne att inte vilja ligga runt fullt så mycket, ett KK borde ju vara jäkligt mycket bättre än att byta pojkvänner hela tiden tex om det nu bara är sexbiten dottern är ute efter.
    Skulle det vara så att det ligger mer bakom, ett övergrepp eller så som TS inte vet om just nu, då är det ju BUP nästa som gäller!
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2010-12-19 12:12:36 följande:
    Som förälder får man hindra sitt barn att leva ett självdestruktivt liv. Och man får ha regler om när man ska vara hemma eller inte som ska följas. Om jag vet att min son ska ut och knarka eller begå brott så får jag fysiskt hindra honom från att göra det exempelvis.
    Att du "vet" hjälpe inte speciellt långt om du inte har väldigt fasta bevis på att det är det som är planen. Att låsa in en tjej för att hon inte ska ha sex räcker inte långa vägar för att det inte skall klassas som olagligt. Att ha regler om passande tider barnet bör vara hemma är inte samma sak som att varje dag efter skolan låsa in barnet i hemmet. För att ett beteende skall vara tillräckligt självdestruktivt för att föräldrar skall få ta till mer rejäla verktyg så behövs det att Soc kopplas in med LVU, då kan barnet komma att få bo på familjehem eller jourhem en period för att tas ifrån sina vänner och det som gör att h*n har ett destruktiv leverne. Att föräldrarna skall låsa in barnet eller med fysiskt våld förhindra att barnet lämnar hemmet är inte lagligt ens för att förhindra destruktiva beteenden.
  • Plutteli
    woopie skrev 2010-12-19 13:51:23 följande:
    skillnad på låst in och stanna inom hemmets väggar under en period som en konsekvens av att man brutit mot föräldrarnas regler. till skolan och sen hem!

man behöver inte överdriva!
    Javisst, alla barn stannar ju frivilligt hemma för att föräldrarna anser att de har för mycket sex. TS dotter kan ju knappast få utegångsförbud för att ha brutit mot en regel när det inte FUNNITS någon regel! Dessutom krävs ju att föräldern låser in barnet eller med fysiskt våld förhindrar barnet från att gå hemmifrån för att ett utegångsförbud skall ha verkan ifall barnet inte av egen fri vilja väljer att efterfölja förälderns krav.
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:38:53 följande:
    Jag tycker faktiskt den är korrekt tyvärr, därför vill jag arbeta för att min dotter inte ska ligga runt för det är i mina ögon lösaktigt och inget jag på något sätt tycker är positivt att göra.
    Du tycker det är korrekt med en syn som säger att tjejer som har sex med valfritt antal partners är mindre värda än andra tjejer? Härligt!
  • Plutteli
    vittra skrev 2010-12-19 19:26:28 följande:
    Det handlar inte om att normalisera, det handlar om att du inte kan göra ett jävla skit åt saken! Vad ska du göra, omskära henne?!
    Exakt!

Hade min dotter börjat ligga runt hade jag pratar med henne om skydd och lite försiktigt lagt fram förslaget att om hon nu så gärna vill ha sex, kan hon inte hålla sig till ett KK istället om det är så att hon inte vill ha en fast pojkvän? Då minskar riskerna för sjukdomar tex....
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 20:42:06 följande:
    Jag tycker det är lösaktigt att ligga runt , ja.
    Som sagt, det är ju en fantastisk syn att ge sitt barn att kvinnans värde ligger i hur många hon har haft sex med eller ej. Personligen kommer jag lära min dotter att alla är lika värda oavsett och att hon inte blir en sämre människa eller mindre värd om hon har sex med många personer. Men alla är vi ju olika i vårat föräldraskap...
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 20:53:10 följande:
    Det handlar ytterst om vad för värderingar och egenskaper vi vill föra vidare till våra barn.
    Javisst, jag vill lära mitt barn empati, medmänsklighet, värme, att våga stå för sina tankar och åsikter, att njuta av livets goda och det som gör henne glad, att våga vara sig själv utan att behöva söka bekräftelse hos andra, att alla har ett lika värde oavsett bakgrund och att aldrig någonsin låta någon sätta sig på henne, att alltid visa respekt för sina medmänniskor, att lyssna på andra, att utforska världen och ta lärdom av allt som finns att upptäcka, samt mycket mycket mer!
    Sen om hon knullar med 300 karlar innan hon är 25 kunde jag inte bry mig mindre ifall hon fortfarande har med sig alla övriga delar och helt enkelt gör det enbart för att hon trivs med det, hur många man har sex med har öht inget att göra med vem man är som person!

Att du vill lära dina barn att en kvinna är mindre värd för att hon haft fler sexpartners än du satt upp som en maxnorm får ju stå för dig, jag tycker bara det är tragiskt.
  • Plutteli
    Pellinell skrev 2010-12-19 21:03:27 följande:
    Spelar ingen roll om det är en tjej eller kille som knullar runt - är man fjorton år skall man inte hålla på så. Punkt. Handlar inte ett skit om frikyrklighet, handlar om självrespekt. En fjortonåring är ett barn och har rätt att få vara det. 
    Och ni som har missat det - det är förbjudet i lag. Varför?  Just för att en fjortonåring fortfarande är ett barn.  
    Det är inte förbjudet i lag. Varför? För att inte en jävel kan stoppa en 14 åring från att ha sex utan att ta till olagliga medel.
  • Plutteli
    Ellinor Doolittle skrev 2010-12-19 21:09:13 följande:
    Sex när man är 14 handlar inte om kåthet.
    Säger vem?
  • Plutteli
    MARIAM71 skrev 2010-12-22 00:01:19 följande:
    Jag är hemskt tacksam för ALLA tips och råd jag har fått! Känns mycket lättare att ta tag i det här när jag inser hur många lösningar det faktiskt finns.

Dottern och jag har kommit så himla mycket bättre överens efter att jag har försökt pratat med henne om och om igen (utan att vara det minsta arg), hon har öppnat upp sig mer och mer för mig och det känns jätte bra. Hon har fått en tid på Umo, ska dit och prata nästa vecka. Känns som det går framåt, hoppas verkligen det fortsätter såhär!

Jag förväntar mig inte att hon ska sluta med sex helt och hållet som vissa av er har skrivit (även fast jag vill att hon väntar tills hon är 15 år) men jag kan inte uppvakta henne 24 timmar om dygnet, alltså ser jag det som något helt omöjligt. Och att ge henne straff för att ha sex vet jag kommer leda till att hon ljuger för mig istället, och det vill jag inte. Jag vill kunna ha en öppen relation med henne där vi kan vara 110% ärliga mot varandra.

Tack igen för alla goda råd!
    Tycker du låter väldigt klok!
    Underbart att hon vågar prata med dig och öppna sig sakta men säkert, fortsätt vårda detta för att kunna prata med sitt barn är ju bland det viktigaste som finns!

Hoppas ni får en fin jul!
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"