Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Du är orolig över vilken stämpel hon får just? Varför inte försöka bidra till att få bort det synsättet istället?

• enny signatur
    Malin8903 skrev 2010-12-19 17:28:24 följande:
    Fråga henne varför hon ligger runt och om hon avfärdar dig så säg "om du är tillräcklig "vuxen" till att ha sex så är du tillräckligt vuxen att prata om det.

Sätt er ner och prata om det, det är nog det ända du kan göra sen se till att hon skyddar sig och testa sig för könssjukdomar.

Försöka att få henne förstå innebörden att ha sex, fråga henne om hon kommer vara stolt över att berätta att hon har varit med si och så många killar när hon blir äldre och träffar mannen i sitt liv, om hon tänker på framtiden så kommer hon nog tänka till.
    Uppskattar du att diskutera vilka du har sex med med dina föräldrar? Jag ser inget samband med att man ska diskutera sitt sexliv för att man införskaffat ett, jag ser det som något som man själv avgör.

Innebörden av sex, vad är den? Något skamligt? 
  • enny signatur
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:38:53 följande:
    Jag tycker faktiskt den är korrekt tyvärr, därför vill jag arbeta för att min dotter inte ska ligga runt för det är i mina ögon lösaktigt och inget jag på något sätt tycker är positivt att göra.
    Och jag hoppas hon har en motbild från någon med.
  • enny signatur
    Pellinell skrev 2010-12-19 21:26:04 följande:
    Om du var 14 när du knullade runt med flera år äldre män tror jag inte du lärde känna din kropp och utforskade dina gränser. Då var du snarare livrädd att inte duga, lukta illa ur munnen, lukta fisk ur muffen, verka osäker, att han skulle märka finnen på ryggen, att göra fel, att prutta under samlag etc etc. Du låter som en 32-åring som överför dina "erfarenheter" på 14-åringar. Patetiskt. 
    du menar med äldre pojkar? för en 17åring är sällan för mig iaf en man. Lika lite som en 14åring är en kvinna, det är en flicka. Det handlar om hur långt utvecklingen gått...

Hur som så håller jag inte med om att det behöver innebära något om osäkerhet, varför skulle hon inte bara kunna vilj aha det så? 
  • enny signatur
    Lia85 skrev 2010-12-20 08:53:49 följande:

Skrämmande att så många "vuxna" kan tycka att det är ok att ett barn har ett så aktivt sexliv och utsätter sig för livsfara. Kan inte tänka mig att ni skulle resonera så om det var er dotter, och skulle ni det så är det katastrof.
    En 14-åring är ett barn som håller på att bli vuxen, dock i nedre tonåren fortfarande. Hon kan aldrig vara en vandrande konstant kåt varelse. Nyfikenhet är normalt. Att man görsin debut är vanligt i de åldrarna, men man måste faktiskt dra en gräns, även om föräldrar är olika toleranta oc har olika inställning till sex.  Den gränsen kanske varierar från individ, men här har den garanterat passerat för länge sen. 

Det ÄR ett riskbeteende. Att ha sex med så många ÄR riskfyllt, oavsett om man är 14, 24eller 64.
    Sen att det är upp till var och en när man är VUXEN är en annan sak, då är det man själv som är ansvarig och man förväntas kunna överskåda konsekvenserna av sitt beteende och fatta beslut utrifrån den kunskapen. Det tänkandet har INTE en 14-åring.

TS är ansvarig för sin dotter, det är hennes lagstadgade skyldighet att hindra sin dotter från att vara destruktiv, om det så krävs att soc kontaktas och flickan skickas till behanlingshem för att bryta umgänget och komma till botten med beteendet.

TS: sk hjälp, ungdomsmottagningen kan vara en bra början. Tror tyvär inte alls det hjälper att bara prata med henne om riskerna. Hon är ung och naiv, dvs "det händerint mig-tänket" är starkt utvecklat och kan också användas som en försvarsmekanism. Låt hnne träfa någon att prata med. Funkar detinte med den första, så be att få en annan som kan nå fram till din dotter.
    Får hon hjälp nu så kan det kanske förhindra att andra destruktiva beteenden tar vid inom en snar framtid.

Som någon ann skrev - läs 14år till salu, båda två.

Behöver man vara "en vandrande konstant kåt varelse" för att ha sex? Jag ville ha sex som 14 åring, kalla det nyfikenhet eller vad du vill. Jag ville ha sex som 13åring med. Jag hade inget intresse att ha sex som 9åring. Ditt intresse kanske kom senare, men är det inte just individuellt?
    Sex skulle jag inte beteckna som farligt just, inte mer än mycket annat, däremot något som kan få större konsekvenser (barn). Sex kan ge könssjukdomar ja, men det beror på hur man hanterar det hela i väldigt stor mån.

Det känns som stor del av det du vänder dig emot är antalet, måste sex vara något romantiskt och fint med sin livspartner? 
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"