Min dotter 14-åring "ligger runt"
Du är orolig över vilken stämpel hon får just? Varför inte försöka bidra till att få bort det synsättet istället?
Du är orolig över vilken stämpel hon får just? Varför inte försöka bidra till att få bort det synsättet istället?
Skrämmande att så många "vuxna" kan tycka att det är ok att ett barn har ett så aktivt sexliv och utsätter sig för livsfara. Kan inte tänka mig att ni skulle resonera så om det var er dotter, och skulle ni det så är det katastrof.
En 14-åring är ett barn som håller på att bli vuxen, dock i nedre tonåren fortfarande. Hon kan aldrig vara en vandrande konstant kåt varelse. Nyfikenhet är normalt. Att man görsin debut är vanligt i de åldrarna, men man måste faktiskt dra en gräns, även om föräldrar är olika toleranta oc har olika inställning till sex. Den gränsen kanske varierar från individ, men här har den garanterat passerat för länge sen.
Det ÄR ett riskbeteende. Att ha sex med så många ÄR riskfyllt, oavsett om man är 14, 24eller 64.
Sen att det är upp till var och en när man är VUXEN är en annan sak, då är det man själv som är ansvarig och man förväntas kunna överskåda konsekvenserna av sitt beteende och fatta beslut utrifrån den kunskapen. Det tänkandet har INTE en 14-åring.
TS är ansvarig för sin dotter, det är hennes lagstadgade skyldighet att hindra sin dotter från att vara destruktiv, om det så krävs att soc kontaktas och flickan skickas till behanlingshem för att bryta umgänget och komma till botten med beteendet.
TS: sk hjälp, ungdomsmottagningen kan vara en bra början. Tror tyvär inte alls det hjälper att bara prata med henne om riskerna. Hon är ung och naiv, dvs "det händerint mig-tänket" är starkt utvecklat och kan också användas som en försvarsmekanism. Låt hnne träfa någon att prata med. Funkar detinte med den första, så be att få en annan som kan nå fram till din dotter.
Får hon hjälp nu så kan det kanske förhindra att andra destruktiva beteenden tar vid inom en snar framtid.
Som någon ann skrev - läs 14år till salu, båda två.