Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Jag tror inte på utegångsförbud. Men du (ni) måste försöka prata med henne, på en icke dömmande nivå. Låt henne prata och berätta om varför hon tror att situationen ser ut som den gör.

Jag tror inte på att straffa, eller förbjuda (hon kommer förmodligen göra precis tvärtemot hur som helst och det riskerar att trappa upp beteendet).

Ni måste ha en dialog med henne för att förstå henne.
    Först när ni förstår henne kan ni hitta en lösning!

• vittra

Tycker det är väl drastiskt att ta henne till en psykolog det första ni gör också, jag tycker ni ska försöka prata med henne först (och inte sopa det under mattan som ni kanske gjort lite hittills?) men om ni inte kan nå henne tycker jag absolut att ni måste gå till en tredje part som kan hjälpa henne.

• vittra
    Filoso Fisken skrev 2010-12-19 17:54:03 följande:
    Att nämna för henne att hon får en stämpel tycker jag är väldigt onödigt. Varför lära ungarna att bry sig så mycket om omgivningens åsikter? Bättre är väl då att lyssna till sig själv.

Jag tycker du kan berätta för henne att det inte är bråttom med sex. Hon kommer leva i många många många år så hon har all tid i världen! Sedan kan du väl säga att det är viktigt att hon är rädd om sig själv. Många naiva och osäkra tonåringar blir väldigt lätt utnyttjade för ja.. bara ett syfte. Hon kan lätt hamna i fel persons händer, smittas av sjukdomar, bli gravid och liknande.

Så jag tycker du ska ha ett riktigt pedagogiskt sex-talk med henne. Men också uppmuntra henne att sätta sig själv på en pidestal och inte "ge bort sig" till vilken brunstig tonårspåg som helst!
    Håller med.
    Hon ska inte förändra beteendet pga vad andra kan komma att tycka om henne, hon skaq göra det för att hon vill, för sin egen skull.
    Malin8903 skrev 2010-12-19 17:28:24 följande:
    Fråga henne varför hon ligger runt och om hon avfärdar dig så säg "om du är tillräcklig "vuxen" till att ha sex så är du tillräckligt vuxen att prata om det.

Sätt er ner och prata om det, det är nog det ända du kan göra sen se till att hon skyddar sig och testa sig för könssjukdomar.

Försöka att få henne förstå innebörden att ha sex, fråga henne om hon kommer vara stolt över att berätta att hon har varit med si och så många killar när hon blir äldre och träffar mannen i sitt liv, om hon tänker på framtiden så kommer hon nog tänka till.
    Därför är detta usla råd enligt min åsikt. Som att förmaningar och "tal" någonsin har hjälpt ungdomar?!
    Drottningen1970 hade en bra poäng, kvalitetstid och att berätta skillnaden mellan bra och dålig bekräftelse och vilka anledningar till sex som kan tänkas finnas, utan att dömma och utan att förmana eller kränka.
    Tycker dock fortfarande att det viktigaste är att få henne att själv prata och berätta hur hon känner, först då kan man säga "rätt" saker.
  • vittra
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:00:32 följande:
    Kan ju vara så att man i den åldern bryr sig mer om vad kompisarna tycker än föräldrarna.Och varför inte berätta en sån sak?
    Därför att en tonåring aldrig kommer vara mottaglig när man pratar på det sättet och kommer förmodligen påstå eller tänka att mamma ljuger, mamma vet ingenting, osv.
  • vittra

Man måste ju inse att de flesta tonåringar hamnar i försvarsställning direkt om man attackerar deras beteende och talar om hur fel de gör...

• vittra
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:22:48 följande:
    Jag har så svårt att förstå hur man kan försöka normalisera att en minderårig ligger runt. Att lösaktigheten är stor bland unga tjejer har jag börjat förstå men här pratar vi dessutom om en minderårig.
    Det handlar inte om att normalisera, det handlar om att du inte kan göra ett jävla skit åt saken! Vad ska du göra, omskära henne?!
  • vittra
    Toppen9 skrev 2010-12-19 19:40:07 följande:
    alltså skämdes pga antalet/risken för att få en stämpel... kanske pratar hennes vänner redan?
    Nej jag tror snarare att hon blev arg för att "mamma inte förstår". Det var inte vad hon behövde höra från sin mamma.
  • vittra
    MARIAM71 skrev 2010-12-22 00:01:19 följande:
    Jag är hemskt tacksam för ALLA tips och råd jag har fått! Känns mycket lättare att ta tag i det här när jag inser hur många lösningar det faktiskt finns.

Dottern och jag har kommit så himla mycket bättre överens efter att jag har försökt pratat med henne om och om igen (utan att vara det minsta arg), hon har öppnat upp sig mer och mer för mig och det känns jätte bra. Hon har fått en tid på Umo, ska dit och prata nästa vecka. Känns som det går framåt, hoppas verkligen det fortsätter såhär!

Jag förväntar mig inte att hon ska sluta med sex helt och hållet som vissa av er har skrivit (även fast jag vill att hon väntar tills hon är 15 år) men jag kan inte uppvakta henne 24 timmar om dygnet, alltså ser jag det som något helt omöjligt. Och att ge henne straff för att ha sex vet jag kommer leda till att hon ljuger för mig istället, och det vill jag inte. Jag vill kunna ha en öppen relation med henne där vi kan vara 110% ärliga mot varandra.

Tack igen för alla goda råd!
    Låter underbart, det låter som att ni har en fin relation och du har ju själv så kloka tankar kring detta så det kommer gå jättebra tror jag Hoppas ni får en trevlig jul!
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"