• Anonym (frustrerad)

God f*cking jul önskade försäkringskassan

Blir så ledsen och arg!!!!
    Efter att ha tagit sig ur ett fruktansvärt skuldträsk för tre år sen levde vi i god tro om att allt var betalt och klart.... Min anmärkning hos KFM försvinner i mars nästa år, och min mans försvann för snart ett år sen.
    Då dimper det ner ett brev från försäkringskassan i torsdags, aviserat till min man.
    Ett återkrav på 11600:- för återbetalning på bostadsbidrag samt underhållsbidrag som jag antar är från 2001 ( en period då vi separerade några månader).
    WHAT?????
    Ändå ringde vi till FK för att få veta total skuld för drygt tre år sen... då betalade vi en räkning på 18000:- samt att dom drog totalt 7000:- från barnbidraget under ett år.

På kravbrevet står det inget mer än beslutsdatum för återkrav ( 2005) och att det ska betalas innan 31/12. Inget om vilken period vi hade detta bostadsbidrag eller annat som man kan tycka är relevant.
    Dom påstår enl telesamtal att vi fått brev 2 ggr om detta, men det borde jag vetat om eftersom jag ABSOLUT inte vill hamna i skiten igen... jag vet hur jävligt det är och önskar inte ens min värsta fiende att hamna i skuldträsket...
    Varför kan dom inte berätta när man ringer och frågar om total skuld?? Önskar dom livet ur folk?
    Visst, det går att delbetala.. men jag vill verkligen inte det... Vill bara bli av med skiten
    Jag orkar verkligen inte detta.... det var verkligen droppen... en vecka innan jul också..Gråter
    Vet inte vad jag vill med detta inlägg... bara skriva av mig kanske...

• Svar på tråden God f*cking jul önskade försäkringskassan
  • eec82

nä inte vill man delbetala med deras ränta! fick med återbetalningskrav som julklapp om dagar jag ringt å kollat ifall jag värkligen skulle ha kvar då jag var sjukskriven å fick veta att jo de har gjort rätt, men nu har de kommit på att de var fel.... inge kul alls. Hoppas det löser sig för dig. Jag har turen att det var 5000:- å de får jag låna utan ränta av mina föräldrar som tur e!

• Anonym

Från när är skulden? Skulder mot konsumenter preskriberas efter tre år, så har ni inte hört något om en skuld på tre år (eller hört av er själva!) så är den preskriberas och kan inte krävas in. FK har bevisbördan för att de har skickat ut påminnelser.

• Susanne905

Försäkringskassan har en preskriptionstid på 10 år. Inte alls konstigt att det kommer återkrav om man fått för mycket.

• Anonym (frustrerad)
    Anonym skrev 2010-12-18 11:55:32 följande:
    Från när är skulden? Skulder mot konsumenter preskriberas efter tre år, så har ni inte hört något om en skuld på tre år (eller hört av er själva!) så är den preskriberas och kan inte krävas in. FK har bevisbördan för att de har skickat ut påminnelser.
    Tyvärr har FK 10 års preskriptionstid, och andra skatteskulder har 5 år. Det är bara konsumtionsvaror och tjänster som preskiberas efter 3 år.
    Har suttit i ett helt dygn och läst på om olika domar och lagar ang mitt ärende.

Däremot motsätter jag mig skulden då vi ringt och bett om att få belopp på hela skulden för att kunna betala, men dessvärre inte fått tillgång till detta.
    Kanske ett muntligt avtalsbrott? Dessutom är deras "goda inkasso-sed" under all kritik, när jag inte kan utröna någon direkt information på kravbrevet.
    hade velat se vilka perioder återkravet gäller, vilka summor och vad dom haft för inkomstuppgifter för tidpunkten.
    Mig veterligen är det ett ärende gällande bostadsbidrag som vi fick under viss del av 2001, alltså för nästan 11 år sen.
    Dessutom borde dom ha skickat de två tidigare kravbreven med REK, eftersom jag inte ens känner igen att jag emottagit något tidigare.
  • Anonym (frustrerad)
    Susanne905 skrev 2010-12-18 12:51:22 följande:
    Försäkringskassan har en preskriptionstid på 10 år. Inte alls konstigt att det kommer återkrav om man fått för mycket.
    Det konstiga är att jag har ringt och bett om att få beloppet på hela skulden för att kunna betala. Betalade 18000:- + 7000:- i enlighet med deras uppgifter för drygt 3,5 år sen.

Så JO, detta är konstigt
  • Anonym
    Anonym (frustrerad) skrev 2010-12-18 12:58:26 följande:
    Det konstiga är att jag har ringt och bett om att få beloppet på hela skulden för att kunna betala. Betalade 18000:- + 7000:- i enlighet med deras uppgifter för drygt 3,5 år sen.

Så JO, detta är konstigt
    Det är inte så konstigt egentligen. FK släpar alltid efter och gör inte avdömningarna förrän
    upp till 2 år efter att man fått utbetalningen eftersom man går på taxerad inkomst.

Om skulden är från 2005 så kom man fram till skulden 2007. Nu är det 2010, vilket betyder att du ringde dem 2006 (3.5 år sen) och då fanns inte skulden än i deras register.
  • Rokka Jill

Ring annars och hör om du kan dela upp räkningen på något sätt.. Det är inte många dagar till slutdatumet...
    Jag vet dom som har kunnat göra avbetalningsplan som varit räntefri med FK..
    Vissa av deras handläggare är goda människor med äkta hjärtan.. Även om de är fåräknade.. Men ett försök ts!

• Ekorrfamiljen

Visst blir man glad!? *ironisk*

Själv fick jag brev från FK häromdagen att jag inte får någon fp utbetald den här månaden eftersom jag inte har föräldradagar med SGI kvar. Nej, det var just därför jag ansökte om dagar med lägsta-nivå-ersättning!! Läs om, läs rätt FK!!

Dessutom toppade a-kassan med att inte heller ge ersättning eftersom jag inte hade intyg på vad jag gjort 9-28 nov. Jag var f-ledig och skickade med ett speciellt intyg om det, men tydligen är de inte läskunniga!! Åååhh, jag orkar inte med ekonomiskt strul i vanliga fall, men än mindre i juletid.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym skrev 2010-12-18 13:09:19 följande:
    Det är inte så konstigt egentligen. FK släpar alltid efter och gör inte avdömningarna förrän
    upp till 2 år efter att man fått utbetalningen eftersom man går på taxerad inkomst.

Om skulden är från 2005 så kom man fram till skulden 2007. Nu är det 2010, vilket betyder att du ringde dem 2006 (3.5 år sen) och då fanns inte skulden än i deras register.
    Nej.
    Bostadsbidraget är från 2001, och beslutet om återkrav är från 2005, alltså fanns skulden där när jag ringde
Svar på tråden God f*cking jul önskade försäkringskassan