• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Anonym (lime)

För att det finns en risk att det är mitt jobb, och då vill jag verkligen inte svara.
    Är det en myndighet så talar de in ett meddelande.

• Anonym (wow)

Wow en socionom och dessutom enhetschef som använder uttrycket "vibbar av psykvarning"
    Bekräftar bara min bild på det extremt underliga med att de flesta socionomer är psykiskt sjuka och oftast fd missbrukare.

• asta66
    Anonym (wow) skrev 2013-10-18 23:43:27 följande:
    Wow en socionom och dessutom enhetschef som använder uttrycket "vibbar av psykvarning"
    Bekräftar bara min bild på det extremt underliga med att de flesta socionomer är psykiskt sjuka och oftast fd missbrukare.

Ha ha
  • Anonym (..)
    Anonym (***) skrev 2013-10-18 23:38:14 följande:
    Varför har du inte bytt nummer?
    Och du tror att det hjälper om någon verkligen vill?
  • Anonym (Hej där)

Jag får mer psykvibbar av någon som inte förstår att vissa inte vill svara på dolt nummer än någon som inte svarar på dolt nummer.

Det kan ju bero på vad som helst; introvert, telefonskräck, rädd att det är polisen, känner sig otrygg, har trauman från ex. stalking. Ungdomar som aldrig har haft hemtelefon och är så vana att veta vem som ringer att det framkallar rimligt obehag att inte veta detta. 

• Anonym (dfg)
    Anonym (Hej där) skrev 2023-07-20 20:02:36 följande:

Jag får mer psykvibbar av någon som inte förstår att vissa inte vill svara på dolt nummer än någon som inte svarar på dolt nummer.

Det kan ju bero på vad som helst; introvert, telefonskräck, rädd att det är polisen, känner sig otrygg, har trauman från ex. stalking. Ungdomar som aldrig har haft hemtelefon och är så vana att veta vem som ringer att det framkallar rimligt obehag att inte veta detta. 

den här tråden är 13 år gammal, senaste inlägget (innan dig) är sen 10 år tillbaka. hur hittade du ens den här tråden?
  • Goneril

Har du verkligen den position du utger dig för att ha när du använder en vokabulär som "psykvarning", när folk helt enkelt är försiktiga? Det låter inte särskilt professionellt. Att man är försiktig i dag är ren självbevarelsedrift, vem vill bli utsatt för bedrägeri? Som regel är det inte farligt att svara på okända nummer, men enligt polisens hemsida och varningar som gått ut ska man inte svara på nummer som inleds med +252, Somalia,  där kan det uppstå kostnader. Vem vill ha alla dessa samtal från försäljare, påstådda inkassoföretag som hävdar att man blivit ID-kapad? Vem vill ha samtal gällande så kallade dubbelbetalda räkningar där den uppringande ska fixa detta om man lämnar lite uppgifter? Så ser verkligheten ut och om folk bara har vett att låta bli att svara avtar skurkarnas utsikter. Rör det sig om samtal från polis eller sjukhus kontaktar de på annat sätt som framgår i tråden. Hur kommer det sig att du gör ett sånt här inlägg, mot allt förnuft och mot den kunskap vi har i dag om manipulerade telefoner och de risker som är förknippade med okända nummer? De som ringer upp är förslagna och många, många har blivit lurade och förlorat pengar. 

• molly50

Nu är detta en gammal tråd,jag vet.
    Men ämnet är fortfarande aktuellt.
    Ofta så ringer försäljare från okända nr eller mobilnr.
    Polisen och vården brukar lämna meddelanden på telefonsvararen.
    Dessutom så brukar det numer synas om telefonsamtalet kommer från t ex vården.
    Och på moderna mobiler så brukar det också synas om det är telefonförsäljare.
    I alla fall om man har en sådan app som upptäcker sådant.
    Och jag svarar i alla fall inte om det är envisa försäljare eller företag som påstår att jag varit med i någon tävling t ex.
    Jag tycker att TS i den position hon har/hade uttalar sig på ett väldigt oprofessionellt sätt,.

• Elaane

Fy vad läskigt att se att sådana här personer faktiskt sitter och har ansvar för andra människors liv i vardagen. Att inte svara på skyddade nummer för en inte psyksjuk, snarare gör det en försiktig eftersom att trots att telefonförsäljare inte får lov att ringa från dolt nummer så händer det om och om igen. 

• Anonym (Hmmm ....)

Jag har fått sms från polis många gånger. Tror aldrig de har ringt från skyddat nummer.  Jag svarar på sms alternativt ringer upp, men jag svarar aldrig på skyddat nummer. 

• Anonym (me)

Så du påstår att du är socionom och enhetschef, jag är detsamma själv och upplever att både min utbildning och mitt yrke har gett mig en hel del kunskap. Du tycker det är psykvibbar på personer som inte svarar på skyddat nummer och jag undrar bara om du verkligen har ett examensbevis att visa upp för du framstår extremt okunnig. 

• Anonym (Klara)
    Anonym skrev 2010-12-18 14:01:18 följande:
    De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

Är det viktigt så lämnar de ett voice mail, annars är det bara spam. Om det är snuten så får de lämna meddelande också. Varför ska jag svara på spam?
  • Goneril

Detta måste vara en skämttråd, TS har försvunnit in i skuggorna. Nu är tråden visserligen gammal men i dag gäller det att vara ännu mer försiktig än när tråden skapades. 

• Aniiee
    Goneril skrev 2023-07-21 20:04:14 följande:

Detta måste vara en skämttråd, TS har försvunnit in i skuggorna. Nu är tråden visserligen gammal men i dag gäller det att vara ännu mer försiktig än när tråden skapades. 

Jag tror också att det är vanligare att officiella instanser INTE ringer från dolt nummer nu än det var för 13 år sedan, just pga det här problemet och lösningarna vi har på det (utbrett mobilanvändande med smartphones). För 12-10 år sedan fick jag tjata på vården att de måste ringa från ett synligt nummer då jag har telefonfobi (hade tät kontakt med vården då). Idag är det inte ett problem, alla vårdinstanser ringer från öppet eller i alla fall "växel"-nummer.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Hej där)

Är det cool att vara enhetschef? Alla möjliga människor svarar inte i telefon. framförallt inte yngre som föredrar sms 

• Anonym (Tänkte först klaga)

Först när jag läste tråden med formuleringen "psykvarning" på de som inte svarar på dolt nummer tänkte jag protestera. Men jag har ju en psykiatrisk diagnos så kan inte dementera det.

• Anonym (M)

Jag brukar svara eftersom det kan vara polis eller sjukhus och jag har tre barn. Men jag blir oftast rädd eftersom jag har haft stalkers (jobbade som strippa förut både på klubb och online).. den värsta stalkern var iförsej en jag kände privat som inte hade något alls med mitt jobb att göra. Ett tag var han utanför min dörr varje dag och ryckte i handtaget , drömmer fortfarande mardrömmar om det ibland.. Och det var en höst för kanske 10 år sen som nån (antagligen han) ringde varje dag massa gånger om dagen som privat nummer och sa ingenting .. Jag kontaktade polisen men minns inte att de gjorde så mycket. 

Så folk kan absolut ha anledningar att inte svara på privat nummer..

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"