Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

skulle du tillåta detta?

Inte ensam. Men om jag var med och tog med ytterkläder så javisst, jag har en frusen son så efter hundra meter skulle han deklarera att det var kallt och antingen vilja ha på kläder eller gå hem.

Inget konstigt. Han har fått gå till parken i sin tjocka vinteroverall när det var 8 plusgrader (jag tog med den tunna overallen och när han blev varm frågade jag honom vänligt om vi skulle byta overall, det ville han absolut - då var han bara tre) och han har ofta fått springa ut på loftgången och känna efter om det är kallt eller inte när han ska ta på sig ytterkläder och inte vill.

Vi har inte bråk om kläder här hemma - jag har ett resonabelt barn och vill han inte ha varma kläder så slipper han, men då finns de tillgängliga när han känner sig frusen. Varför ha en maktkamp om fullkomligt oviktiga saker?

Mediciner, säkerhetsbälte, slagsmål och liknande är det stenhårt "jag är vuxen och jag bestämmer", då finns det BARA mitt sätt, men det mesta annat kan vi prata om.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Miss Cee skrev 2010-12-18 19:15:33 följande:
    Etiska frågor blir meningslösa att diskutera när inte frågan är realistisk.

Om det handlar om en prommenad som inte är nödvändig, så nej då skulle jag inte släppa iväg ett litet barn utan kläder. Men i verkligheten så tar man ju alltid med ytterkläderna i ett sådant läge, så situationen ovan uppstår inte.

ANtar att det syftar tillbaka till en tråd där det handlade om en prommenad till dagis (dvs man kan inte välja att stanna hemma) och då kan man givetvis ta ytterkläderna under armen. Och då är det heller inga problem att låta ungen frysa lite först.
    Precis.

Jag skulle inte skicka ut en fyraåring själv på en enkm-promenad oavsett vad han/hon hade på sig. Om jag INTE tog med ytterkläder under armen om min unge ville gå ut utan jacka skulle jag anse mig vara en oansvarig förälder. Men om barnet får frysa några minuter tills han/hon får på sig jackan - so what? Det är väl bra att få känna att det är skönt med jacka!
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden skulle du tillåta detta?