Inlägg från: Daeminimon |Visa alla inlägg
  • Daeminimon

skulle du tillåta detta?

Missförstod du den andra tråden med vilje? Tror inte det var någon som sa att det var så man skulle göra. Man tar med ytterkläderna naturligtvis, och vill ungen ha dom (vilket de förmodligen gör ganska snart) så åker de ju på illa kvickt. Gör de inte det så fryser de antingen inte, eller så har man bråkat för mycket redan från början och sitter nu fast i en total maktkamp.

• Daeminimon
    Selfish Geene skrev 2010-12-18 17:23:43 följande:
    du undrar om vi skulle tvinga barnet att fullfölja hela sträckan utan ytterkläder?
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 17:39:34 följande:
    i den andra tråden förekom inga ytterkläder. alls.
    Det gjorde det i de inlägg jag läste, dvs 36-37 sidor. Sen att du vägrade lyssna på vad någon sa som inte höll med, och istället drog till med spydigheter, det är ju en annan femma.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 17:46:54 följande:
    om du menar den andra tråden gick barnet hela vägen utan ytterkläder.
    är det ok för dig?
    *dunkar huvudet mot väggen*

Jag skulle inte ha låtit det bli en "grej" från första början, men om min 4-åring skulle sätta sig på tvären och vägra overall, så skulle jag ta den med, eftersom jag misstänker att efter 5 min så skulle ungen vilja ha den. Om inte så skulle jag förutsätta att barnet inte frös. Skulle aldrig tvinga dem (vilket ingen föreslog), eftersom det skulle göra hela grejen meningslös.

Naturligtvis beror det på ålder och förmåga, men jag förväntar mig att en normalbegåvad 4-åring skulle vara kapabel att säga till om de frös.
  • Daeminimon
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 17:55:57 följande:
    Du har då aldrig sett en joggare som är ute och springer påvintern?
    Man kan faktiskt hålla sig varm utan tjocka vinterkläder när det är -10 ute
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:12:55 följande:
    har du svårt att förstå frågan?
    om ditt barn vill gå en km i tio minusgrader, utan ytterkläder, får den det?
    Du vet mycket väl vad mitt svar är, jag har skrivit det flera gånger på både den här tråden och på den andra, såge dig nu, jag kommer inte att ändra mig och helt plötsligt hålla med dig bara för att du tjatar.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:16:51 följande:
    skriver du in "min" tråd får du ursäkta om jag tjatar. jag ser gärna ett ja eller nejsvar tack.
    Oj, jag visste inte att du var trådpolisen.

Jag har gett dig ett långt svar. Kan du inte tolka det är det faktiskt inte mitt problem.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:20:28 följande:
    jag är inte trådpolisen, och du behöver bara ge ett kort svar. ja/nej räcker
    Jag gav det svar jag ville ge.

Min värld är inte svart/vit, och därför är mina svar inte det heller.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:23:51 följande:
    nej, det står inget om det. helt rätt.
    Daeminimon skrev 2010-12-18 18:22:52 följande:
    Jag gav det svar jag ville ge.

Min värld är inte svart/vit, och därför är mina svar inte det heller.
    ok, häng kvar i tråden om du vill ändå.
    Åh, tack. Vad snällt av dig att låta mig vara kvar...

Det där med "lyssnarens villkor" skulle jag kanske ha köpt om du visat någon som helst tendens att lyssna på någon annan än de som sa eakt vad du ville höra.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:32:14 följande:
    jag ber dig om ja eller nejsvar igen.
    Du får be hur mycket du vill. Jag anser inte att det är en fråga man kan svara ja eller nej, eftersom det helt enkelt skulle bero på omständigheterna.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 18:34:47 följande:
    ok tack. vilka omständigheter talar för, anser du? under vilka omständigheter sulle du låta detta ske?
    *dunkar huvudet hårdare mot väggen*

Du får leta själv, jag tänker inte sitta och upprepa mig. Du har uppenbarligen inget intresse av att lyssna på någon som inte håller med dig, så jag tänker inte sitta och lägga fler vedpinnar på din brasa.
  • Daeminimon
    E81 skrev 2010-12-18 18:48:45 följande:
    Är det en kuggfråga eller varför 22 personer svarat att de skulle tillåta det? Jag förstår inte riktigt....
    Se tråden "Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan". TS accepterade inte att det finns olika omständigheter, så startade den här omröstningen utan vidare förklaring.
  • Daeminimon
    Selfish Geene skrev 2010-12-18 18:52:37 följande:
    jag tycker att ordvalet väl illustrerar trådstartarens syn på barnet som tänkande varelse
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 19:00:49 följande:
    anser du att man inte kan tänka om man kallas"den"?
    Inte alls. Den antyder på en levande, tänkande varelse. "Det" däremot tycker jag är en helt annan femma. Plus, tyckte att kommentaren var klockren, därav gillandet.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 19:12:15 följande:
    någon ogillade att jag kallade barnet "det" vilket jag inte gjorde, samtidigt som "den" var ok som benämning, så vissa tycker tydligen att det är skillnad.
    Japp det gör jag. Hade fortfarande ingenting med nånting att göra.
  • Daeminimon
    Surfare skrev 2010-12-18 19:13:05 följande:
    För mig är det ännu mindre komplicerat.  Barnet har stark vilja, jag väljer att inte ta just det fajten för jag vet att han kommer sätta på sig jackan när han blir kall. Hellre jacklös än en dyngsur daggmask som krälar på marken.
  • Daeminimon
    puss skrev 2010-12-18 19:13:56 följande:
    du ogillade att jag kallade barnet "det". jag klargjorde att jag inte gjorde det.
    om det inte spelat nån roll hade du inga klagat från början.
    men det gläder mig att du inser att du mistog dig.

hur är det nu med sakfrågan?
    Jag klagade inte, om du tittar tillbaka ser du att jag bara "gillade" en kommentar någon annan gjorde, för att den var rolig. För att klargöra dock: Jag tycker den är bättre än det, men skulle jag välja skulle jag säga "han/hon" eller "barnet". Men fortsätt gärna att hoppa på mig för saker andra säger, det är bara roligt att läsa.

Den enda anledningen att jag svarar är att jag misstänker att du är en sån person som tjafsar och tjatar tills folk hellre doppar huvudet i kokande olja än lyssnar på dig, och sen tror att du har "vunnit"...
  • Daeminimon
    Miss Cee skrev 2010-12-18 19:15:33 följande:
    Etiska frågor blir meningslösa att diskutera när inte frågan är realistisk.

Om det handlar om en prommenad som inte är nödvändig, så nej då skulle jag inte släppa iväg ett litet barn utan kläder. Men i verkligheten så tar man ju alltid med ytterkläderna i ett sådant läge, så situationen ovan uppstår inte.

ANtar att det syftar tillbaka till en tråd där det handlade om en prommenad till dagis (dvs man kan inte välja att stanna hemma) och då kan man givetvis ta ytterkläderna under armen. Och då är det heller inga problem att låta ungen frysa lite först.
  • Daeminimon
    Plutteli skrev 2010-12-18 19:41:04 följande:
    Ja det hade hon fått, men jag hade tagit med mig kläder för mig unge är vettig nog att inse att hon fryser och vilja ta på sig kläder igen, och OM hon inte hade velat det under de drygt 15 minuter det rör sig om hade hon knappast dött av det.
Svar på tråden skulle du tillåta detta?