Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

skulle du tillåta detta?

Min liv är fyllt av etiska dilemman, etik och moralfrågor är något som verkligen intresserar mig.

Men ärligt talat!
    Inte ens jag skulle se på den här som en etiskt fråga!!

Att bråka om kläder känns bara så onödigt att jag inte ser någon anledning att göra det, mellan de trevliga stunderna och alla riktiga problem finns inte någon tid eller lust kvar att tjaffsa om ovesäntligheter.

• Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 17:14:48 följande:
    det ingår inte i frågan. alternativet är att han får gå en km utan ytterkläder punkt. inte jacka på efter fem minuter, utan hela vägen utan ytterkläder.
    du undrar om vi skulle tvinga barnet att fullfölja hela sträckan utan ytterkläder?
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 17:37:59 följande:
    om barnet vill gå en km i tio minus uten ytterkläder, får den det?
    Skulle du tvinga ett barn att ta på sig mera kläder även om h*n inte fryser?
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 17:43:34 följande:
    nej, det var en konstig fråga. trpr du det är vanligt att folk gör så?
    jag vet inte (men jag misstänker att det inte är helt ovanligt att barn tvingas ta på sig kläder för att föräldrarna tror att barnet kommer att frysa om de inte gör det)

för att svara på din fråga: om barnet är tillräckligt klädd (dvs inte fryser) spelar det ingen roll om h*n har yttrerkläder eller inte. 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 17:48:00 följande:
    ok tack.
    anser du att det kan vara nåt fel på ett barn som inte fryser i endast innekläder, när den vistas utomhus i tio minusgrader?
    det kan förståss vara det, men det behöver inte vara något fel på ett barn som inte fryser 

Utgår frågeställningen utifrån att barnet har någon neurologisk skada som gör denne okänslig för kyla? 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:16:51 följande:
    skriver du in "min" tråd får du ursäkta om jag tjatar. jag ser gärna ett ja eller nejsvar tack.
    Det skulle underlätta om du redogjorde för relevanta premisser.
    Tex om barnet fryser i sin självvalda klädsel eller inte? 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:21:14 följande:
    i ts står innekläder. det gäller än.
    men det står inte om barnet fryser under promenaden
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:23:51 följande:
    nej, det står inget om det. helt rätt.
    tycker du inte att det är viktigt att veta det för att kunna göra ett val?
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:26:47 följande:
    nej.
     anser du att det är rimligt att små barn går ute i tio minusgrader utan ytterkläder, är frågan.
    Anser du att man ska ta på barnet ytterkläder oavsett om h*n fryser eller inte?

(eller tycker du som jag, att det är barnets behov av mer eller mindre kläder som är det viktiga, inte vilken temperatur temometern visar!?) 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:31:25 följande:
    det överlåter jag till var och ens eget  förnuft att bedöma. det är tio minus, barnet har innekläder.
    vad skulle det fiktiva barnet svara om man (gud förbjude) frågade henne?
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:33:26 följande:
    anser du att det är ytterkläder eller innekläder?
    sonen anser att mössa är innekläder (jag är alldeles för gammal för att kunna hålla med om den saken)
    Själv har jag långkalsonger på mig såväl inne som ute från september och till midsommar ungefär medan sambon kliver ur jeansen så fort han kommer hem från jobbet och spenderar resten av kvällen iförd endast t-shirt och kalsonger.

Vi är olika helt enkelt... 
  • Selfish Geene
    puss skrev 2010-12-18 18:46:03 följande:
    släpper du ut dem i innekläder om det är vinstilla? eller vad spelar det för roll?
    det är klart att det spelar roll.
    Om vädret är skadligt för barnet skulle jag inte låta henne gå ut, men om det inte är skadligt (tex 1 km promenad i -10 när det är vindstilla) får barnet bestämma själv 
  • Selfish Geene
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 18:50:51 följande:
    Respect till att barnet kallas "det" i röstningsalternativen Skål
    jag tycker att ordvalet väl illustrerar trådstartarens syn på barnet som tänkande varelse
  • Selfish Geene
    E81 skrev 2010-12-18 18:54:40 följande:
    Varför? *ärligt nyfiken* Varför skulle du låta ditt barn göra det? Det skapas väl andra tilffällen där ditt barn kan få utöva sin självbestämmanderätt? Fast det handlar kanske egentligen mer om huruvida man tror att det är skadligt eller ej för ett barn att gå ut i 10 minugrader i strumpor och innekläder än om att låta sina barn ta egna beslut vid vrje given situation?
    jag är övertygad om att självbestämmande är utvecklande både för självkänslan och den personliga utvecklingen, därför försöker jag ge mina barn så många tillfällen som möjligt att ta beslut som rör deras egen person.

Mitt jobb som förälder försöker jag begränsa till att vägleda (ge råd) och förhindra att någon kommer till skada.

Eftersom barnet känner att h*n fryser långt innan det blir skadligt för honom/henne så ser jag ingen anledning att inte låta barnet bestämma själv. 
  • Selfish Geene
    thissan skrev 2010-12-19 12:14:27 följande:
    Barn lär sig bra jävla mycket genom ett tydligt ledarskap i form av vuxna som vågar  ta ansvar, vågar ta fajter och vågar vara auktoritära när det behövs.
    Håller med!
    Hur ska vi kunna uppfostra nästa generation lydiga medborgare om de inte lär sig att foga sig i vad auktoriteter bestämmer?

Dagens barn ifrågasätter alldeles för mycket, vad hände med "för att jag säger det"-argumentet??

• Selfish Geene
    Mrs Statham skrev 2010-12-19 12:25:00 följande:
    Ska man inte bemöta sina barn med samma respekt man har för andra i sin närhet?
    Skulle du göra något du inte ville åt din kollega bara för att "han säger det"???
    bara om han förstår sitt eget bästa (oftast gör dom inte det) dom sprattlar och skriker ett tag men till slut brukar jag lyckas trycka ner mössan över örona på dom och gå vinnande ur striden.

Ibland måste man ta i med hårdhandskarna för att visa vem som bestämmer. 
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-12-19 12:36:52 följande:
    bara om han förstår sitt eget bästa (oftast gör dom inte det) dom sprattlar och skriker ett tag men till slut brukar jag lyckas trycka ner mössan över örona på dom och gå vinnande ur striden.

Ibland måste man ta i med hårdhandskarna för att visa vem som bestämmer. 
    det gäller förståss bara kollegerna som jag bestämmer över, jag räknar med att mina överordnade talar om för mig när jag fryser
  • Selfish Geene
    thissan skrev 2010-12-19 17:42:16 följande:
    Sen kan jag också säga att det här med "konflikter", det är inget som stör mig. Jag älskar när mina barn är arga, det betyder att de har en egen vilja och att de inte är rädda att uttrycka den. Men inte fan tänker jag låta dem använda den på fel sätt. Jag tycker att det är vad man gör när man inte tar kontrollen över en konflikt som en vuxen. Helt ärligt så tror jag snarare att det är vad ni lär era barn, inte att det blir kallt om du går ut utan kläder utan att du får som du vill om du bara vägrar tillräckligt mycket.
    men dom behöver ju inte "vägra" någonting om dom redan från början får kontrollera sin situation, snarare skulle nog sonen (idag 10) fråga om jag slagit skallen ifall jag började gorma om att jag vet bättre än honom ifall han fryser eller inte.
    Det finns inte och har aldrig funnits några sådana konflikter (ingen förlorar)

Att se barnen arga är inget självändamål för mig.
    Jag ser gärna att de säger ifrån när någon kör över dom men jag tänker inte vara personen som gör det. 

Svar på tråden skulle du tillåta detta?