Inlägg från: seejtaan |Visa alla inlägg
  • seejtaan

skulle du tillåta detta?

puss skrev 2010-12-18 16:04:46 följande:
    din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.
    jag går gärna med två tröjor och långkalsonger och byxor mitt i vintern, för jag fryser inte.
    utan ytterkläder betyder inte alltid bara innetröja och innebyxor.

på ditt påstående nej, det får ungen inte.

men är detta en kontringstråd till "gå 1 km utan vinterkläder till förskolan" är den onödig eftersom man inte får veta hur mycket vanliga kläder ungen har på sig.
  • seejtaan

du svarar inte på mitt förra inlägg men vi kör ett till.

innekläder för DIG är "innetröja och innebyxor.". för andra är det MYCKET mer kläder.

för mig kan jag gå i långkalsonger, jeans underställ och tjocktröja fram tills jag sova. tar på mig en extra tröja om det är riktigt kallt ute.

• seejtaan
    puss skrev 2010-12-18 18:53:53 följande:
    innekläder, jaha, jag kunde inte ana att det ordet var så svårtolkat. jag överlåter till var och en att tolka efter förnuft. lycka till.
    eftersom det inte är samma för alla så ÄR det svårtolkat.
  • seejtaan
    puss skrev 2010-12-18 18:58:43 följande:
    som sagt, jag överlåter tolkningen till var och en.
    vad är "innekläder" för dig? utgå från det.
    beror på hur kallt jag har det i huset. har jag inte orkat elda på kvällen så är det långfillingar och tjocktröja som gäller, har jag eldat så är det fillingar och t-shirt.

I min första lägenhet hade så jävla kalla golv så det gick inte att gå utan strumpor och raggsockor medan i en annan kunde jag gå barfota.
  • seejtaan
    puss skrev 2010-12-18 19:02:53 följande:
    intressant. som sagt, vad du ser som innekläder är upp till dig att bedöma.
    precis, men är detta en kontringstråd till den andra (1 km till förskolan utan ytterkläder bla bla bla) så är den misslyckad eftersom den andra inte säger vad för ANDRA kläder barnet har på sig.
  • seejtaan
    thissan skrev 2010-12-19 09:55:58 följande:
    Självklart inte!
    Att ta konfllikter ingår i föräldrabiten (kanske något vissa behöver få höra mer än en gång) också att inse att ansvaret för viktiga beslut där barnet ännu inte kan se samband och konsekvenser  ALLTID vilar på den vuxna.
    Herregud, det händer väl var och varannan dag här att någon inte vill klä på sig, men vadå? Jag är starkare så jag klär på dem ändå.
    Göra sina egna misstag? Löjligt, det handlar ombekväma jävla föräldrar som inte  vågar "ta i" när det gäller barnuppfostran.
    så du ska tvinga dina barn att göra vad du vill tills de är 18år? tänkte eftersom de inte får göra sina egna misstag.
Svar på tråden skulle du tillåta detta?